دنیای اقتصاد- فناوری ساخت مسکن در 60 روز، بعد از یک سال تحقیق و پژوهش توسط نهاد تحقیقاتی وابسته به وزارت مسکن اکنون مراحل پیش‌تولید را با موفقیت پشت ‌سر گذاشته و بسته حاوی این فناوری به زودی و به صورت رایگان در اختیار انبوه‌سازان قرار می‌گیرد.با استفاده از فناوری ساخت مسکن در 60 روز، قیمت تمام شده یک واحد مسکونی 20‌درصد ارزان‌تر از ساخت‌ به روش سنتی می‌شود.

فناوری جدید ساخت در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد
ساخت مسکن در 60 روز ممکن شد
مرکز تحقیقات ساختمان: هزینه ساخت در این روش ۲۰‌درصد کاهش می‌یابد
لیلا درخشان
فناوری ساخت مسکن در ۶۰ روز، بعد از یک سال تحقیق و پژوهش توسط نهاد تحقیقاتی وابسته به وزارت مسکن اکنون مراحل پیش‌تولید را با موفقیت پشت ‌سر گذاشته و بسته حاوی این فناوری به زودی و به صورت رایگان در اختیار انبوه‌سازان قرار می‌گیرد.
با استفاده از فناوری ساخت مسکن در 60 روز، قیمت تمام شده یک واحد مسکونی 20‌درصد ارزان‌تر از ساخت‌ به روش سنتی می‌شود. خانه‌ای که با این روش ساخته می‌شود نه موقتی بلکه دائمی است و به لحاظ ظاهری و کاربری کاملا شبیه به خانه‌های موجود است و تفاوت اصلی آن نوع مصالح به‌کار رفته و روش ساخت است.
رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن پیش‌بینی کرده است به محض اعلام فراخوان برای واگذاری فنون سریع‌سازی، انبوه‌سازان استقبال خوبی از آن به عمل آورند. چرا که زمان خواب سرمایه‌سازنده‌ها با استفاده از روش جدید ساخت، کوتاه می‌شود و انبوه‌سازان می‌توانند در دوره‌های کوتاه و متناوب اقدام به سرمایه‌گذاری‌های جدید کنند.
مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن سال گذشته از شروع تحقیقات برای دستیابی به فناوری ساخت مسکن در 60 روز خبر داده بود، اما اکنون بعد از یک سال، تحقیقات در این باره به پایان رسیده و حتی ریز هزینه‌ها و نوع مصالحی که برای این روش ساخت‌وساز مورد نیاز است، مشخص شده است.
دکتر سیدمحمود فاطمی عقدا، رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن با بیان اینکه مرکز در حال حاضر مشغول تدوین دستورالعمل نحوه واگذاری فناوری ساخت مسکن در ۶۰ روز است، به دنیای‌اقتصاد گفت: این بسته در قالب یک طرح ملی به صورت رایگان در اختیار انبوه‌سازان قرار خواهد گرفت تا با استفاده از آن سرعت ساخت‌وساز در کشور افزایش یابد.
وی افزود: وزارت مسکن نگاه مادی به این بسته ندارد.
فاطمی عقدا با بیان اینکه شیوه ساخت سریع مسکن یک طبقه در مدت ۲ ماه کاملا مطابق با مقررات ملی ساختمان طراحی شده است، گفت: طراحی، محاسبات و ساخت آزمایشی این طرح برای رفع هر خطای احتمالی به صورت آزمایشی در مرکز تحقیقات انجام و در سایت نمایشگاهی آن مونتاژ شد.
وی افزود: یکی از بحث‌های صنعتی‌سازی جلوگیری از پرت مصالح است.از این رو در ساخت این نوع ساختمان این مساله کاملا رعایت شده است. ضمن اینکه خانه‌ای که با این روش ساخته می‌شود دوام خوبی دارد و تمام تست‌ها و آزمایش‌های لازم را طی کرده است.
رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن تصریح کرد: این فن‌آوری کاملا منطبق با فرهنگ ایرانی است و در طراحی آن سعی شده شرایط لرزه‌خیزی کشور، سریع‌سازی، ارزان‌سازی، مقام‌سازی و.. لحاظ شود.
در همین حال با رعایت همه مقررات ملی ساخت وساز بحث مقاوم بودن در برابر زلزله، سبک‌ساز‌ی و امکان تولید قطعات در کارخانه کاملا اعمال شده است که منجر به طراحی و ارائه طرح ساخت این نوع ساختمان‌ها شده است. بحث دیگر که در مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن انجام شده صنعتی کردن شیوه‌های ساخت رایج در کشور است که در حال حاضر مطالعات لازم برای ساختمان‌های فولادی تا پنج طبقه انجام گردیده است.
واکنش احتمالی انبوه‌سازان
با ورود فناوری ساخت سریع مسکن به بازار ساخت‌وساز، این احتمال وجود دارد که برخی‌سازنده‌ها در مقابل این طرح موضع‌گیری کرده و مانع از به‌کارگیری این روش شوند. اما رییس مرکز تحقیقات ساختمان چنین عقیده‌ای ندارد. او معتقد است به محض ورود این فناوری به بازار، انبوه‌سازان استقبال خوبی از آن کنند.
فاطمی عقدا در این باره به دنیای اقتصاد گفت: فناوری سریع‌سازی مسکن مطمئنا به نفع همه خواهد بود؛ چرا که روشی است که خواب سرمایه و پرت مصالح به حد چشمگیری در آن کاهش پیدا می‌کند و در کشوری که نیاز به تولید مسکن در حد بسیار زیاد است این نوع‌سازه بسیار مفید است.
وی افزود: هزینه‌ها در این نوع‌سازه نسبت به ساخت و‌ساز‌های سنتی حداقل 20درصد کاهش می‌یابد که البته ممکن است این رقم در آینده حتی بیشتر هم شود.
فاطمی عقدا درباره جزئیات این فناوری گفت: از ویژگی‌های این نمونه آن است که تعداد قطعات واجزای ساختمان کاهش یافته است تا نصب آن راحت‌تر وسریع تر باشد. ولی در نمونه‌های خارجی موجود تعداد اجزا و قطعات وهزینه‌های ساخت بسیار بیشتر است. در همین حال در این نمونه مبحث مقررات ۱۹بدون تحمیل هزینه اضافی رعایت شده است.
رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن در ادامه تصریح کرد: نوع 5طبقه این‌سازه برای ساخت‌وساز‌های مسکن مهر مورد استفاده قرار خواهد گرفت که با تولید نمونه 5طبقه آن باید شاهد تحول در مسکن کشور باشیم.
معاون وزیر مسکن در پاسخ به این پرسش که «چرا تاکنون ساخت صنعتی مسکن در کشور رایج نشده است درحالی که در گذشته تجربه به کارگیری شیوه‌های صنعتی در شهرک‌هایی نظیر اکباتان آن هم با قالب‌های پیش‌ساخته بوده‌ایم؟» گفت: مسکن جزو مواردی است که سلیقه مردم در طراحی و سایر موارد آن بسیار مهم است.
علت تداوم سنتی‌سازی در ساخت و‌سازهای کشور ما و نهادینه شدن آن نیز به همین دلیل است. چون مردم در خصوص نحوه ساخت آن هر نوع نظری که بر اساس سلیقه شخصی خود داشته باشند اعمال می‌کنند و طراح بر اساس نظر مشتری اقدام به ساخت و‌ساز می‌کند.
وی افزود: اما در تولید صنعتی یکسری محدودیت‌های خاص پیش می‌آید چون شیوه ساخت انبوه‌سازی است. بر این اساس مردم در انتخاب ساخت‌وسازهایی که به روش صنعتی‌سازی در قالب انبوه‌سازی ساخته می‌شوند، مجبور هستند‌سازه‌هایی که به سلیقه‌شان نزدیک نیست تن دهند. صنعتی‌سازی در عمل با فرهنگ کشور ما اندکی ناهمخوانی دارد و تا انطباق کامل با فرهنگ مردم نیاز به زمان دارد. مسکن در کشور ما با تعریفی که در کشورهای غربی وجود دارد، اندکی متفاوت است. چراکه در کشور ما بخش عمده‌ای از وقت ساکنان در خانه سپری می‌شود. در زمینه صنعتی‌سازی با توجه به اینکه در گذشته بسترسازی لازم صورت نگرفته است، متاسفانه سهم صنعتی‌سازی در ساختمان بسیار اندک است.
فاطمی عقدا اظهار داشت: اما درحال حاضر با توجه به نیاز انباشته مسکن در کشور و نیز نیاز سالانه حدود 5/1‌میلیون واحد مسکونی در نتیجه طبیعی است که برای عبور از بحران مسکن راهکاری جز صنعتی‌سازی نداریم و باید با تولید انبوه مسکن، مشکل را برطرف کرد.
شورای راهبردی اقتصاد مسکن
رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن در ادامه گفت‌وگوی خود با دنیای‌اقتصاد از تشکیل شورای راهبردی اقتصاد مسکن در این مرکز خبر داد و گفت: یکی از ماموریت‌های این کمیته شناسایی عوامل موثر بر رکود و رونق بخش مسکن است.
فاطمی عقدا افزود: مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن همچنان که از عنوان آن پیدا است از بدو تشکیل تاکنون بیشتر به امر ساختمان پرداخته است و بررسی گزارش عملکرد این مرکز در سال‌های مختلف بیانگر انجام تحقیقات و مطالعات گسترده در تمام ابعاد مربوط به ساختمان است. البته این مرکز به بحث مسکن آنچنان که باید و شاید نپرداخته است. اما به منظور جبران این نقیصه از سال گذشته کمیته تخصصی اقتصاد مسکن در این مرکز راه‌اندازی شده است.
معاون وزیر مسکن خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن در زمینه مسکن به خصوص اقتصاد مسکن در شروع راه است. اما برنامه‌ای که طرح‌ریزی کرده حاکی از چشم‌انداز این بخش است تا برای تصمیم‌گیری‌های مدیریتی به منظور کنترل قیمت زمین و مسکن دخیل باشد.
رییس مرکز تحقیقات ساختمان افزود: قطعا شکل‌گیری بخش اقتصاد مسکن در مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن به منظور رفع نیازهای پژوهشی وزارتخانه بوده است و وزارتخانه توجه جدی به این مساله داشته است که هم اجازه شکل‌گیری این بخش را داده است و هم از راه‌اندازی آن حمایت شده است. در همین حال موضوع دیگری که نشان می‌دهد وزارت مسکن به این مساله اهمیت داده است راه‌اندازی مرکز آمار و اطلاعات ساختمان و مسکن کشور است و ادغام آن در مرکز تحقیقات ساختمان ومسکن در همین راستا است.
وی تصریح کرد: طبیعی است که در یک دوره کوتاه زمانی نمی توان راجع به بازار مسکن قضاوت کرد. اما مهمترین هدف راه اندازی این کمیته، شناسایی شاخص‌های موثر در نوسانات بخش مسکن در کشور است و اقدام دیگری که در این کمیته انجام شده است. راه‌اندازی بانک اطلاعات مسکن است که تاکنون بالغ بر هزار رکورد وداده‌های آماری به منظور ثبت تهیه شده است.