محمد باغستانی

کمتر از یک ماه است که شهرداری تهران فیش عوارض نوسازی‌، کسب و پیشه و بهای خدمات پسماند را برای شهروندان ارسال کرده و در این مدت تبلیغاتی را مبنی براینکه اگر شهروندان تا پایان مهر قبوض خود را پرداخت کنند، مشمول شرکت در قرعه‌کشی شهرداری تهران که جوایز نفیسی هم دارد می‌شود‌، آغاز کرده است‌. حال سوال اساسی که در پی اقدام شهرداری تهران وجود دارد این است که در شرایطی که هزینه نگهداشت شهر ( شامل رفت و روب‌، یارانه بلیت اتوبوس‌، مترو و‌...) ۱۳۰۰‌میلیارد تومان است، و درآمد فیش‌های ارسالی برای کسب و پیشه و پسماند کمتر از ۱۰۰‌میلیارد تومان و درآمد از محل عوارض نوسازی حدود ۲۲۰‌میلیارد تومان پیش‌بینی شده، چرا برای شهرداری تهران اهمیت دارد که شهروندان به موقع عوارض خود را پرداخت کنند؟

اولین جوابی که به ذهن متبادر می‌شود، این است که با پرداخت عوارض توسط شهروندان مشارکت هر چه تمام‌تر آنان در اداره شهر محقق می‌شود‌.

دوم این که طرح درآمدهای پایدار که اتکای شهرداری تهران را به درآمدهای ناشی از ساخت و ساز کاهش می‌دهد، به طور کامل اجرایی خواهد شد و می‌توان برای شهر برنامه‌ریزی‌های بلندمدت تری صورت داد‌.

سوم اینکه شهروندان این آگاهی را خواهند داشت که هزینه نگهداری و عمران شهر چه هزینه سنگینی را بر شهرداری تهران تحمیل می‌کند و همین مساله می‌تواند در اصلاح الگوی مصرف رفتار شهروندی نسبت به استفاده بهینه از خدمات شهری افزایش یابد که در نهایت می‌تواند به کاهش هزینه‌ها منجر شود‌. درآمد ۲۰۰‌میلیارد تومانی شهرداری از محل عوارض در صورتی که محقق شود در مقایسه با هزینه چند هزار‌میلیارد تومانی برای نگهداشت و عمران شهر کمتر از یک درصد این هزینه را به خود اختصاص می‌دهد. ارائه چنین ارقامی ‌می‌تواند این دغدغه را بوجود آورد که اگر تامین درآمدها از محل درآمدهای ناپایدار به مشکل برخورد کند، می‌تواند چالش‌هایی را برای پرداخت هزینه‌های نگهداشت و عمران شهر به وجود آورد‌، اگر چه تدابیر شهرداری تهران در تامین منابع مالی تاکنون موفقیت‌آمیز بوده است، اما باید تمام جوانب مساله مورد بررسی دقیق و کارشناسی قرار گیرد‌.

به هر روی مطرح کردن مواردی که ذکر شد می‌تواند این حساسیت را در ذهن شهروندان به وجود آورد که پولی که آنان برای نگهداشت و عمران و آبادانی شهر پرداخت می‌کنند کمتر از میانگین حق شارژ یک آپارتمان در سطح شهر تهران است‌.