برخورد با دانه‌درشت‌های ساختمانی

پیگیری اخذ حکم قضایی برای تخریب ساختمان‌های فاقد مجوز ساخت ظرف سه ماه

گروه مسکن- سحر باباخانی: برخورد با دانه‌درشت‌های ساختمانی در دستور کار کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری تهران قرار گرفته است. در گزارشی که این کمیسیون از ساختمان‌های بزرگ و بعضا معروف تهران تهیه کرده مشخص شده تعدادی از آنها فاقد مجوز ساخت هستند و باید برای عبرت سایر سازنده‌ها، این ساختمان‌ها تخریب شوند.

کمیسیون رسیدگی به تخلفات ساختمانی بنا دارد ظرف هفته‌های آینده گزارش تخلف ساختمان‌های بزرگ را در اختیار مراجع قضایی قرار دهد تا از این طریق حکم تخریب برای آنها صادر شود.

همزمان با تشدید شهرداری در برخورد با تخلفات ساختمانی، شورای شهر تهران نیز پیگیر تصویب آیین‌نامه انضباطی در این حوزه است تا از تبانی برخی مسوولان شهری با متخلفان جلوگیری شود.

همچنین یک عضو شورای شهر پیشنهاد تشکیل لیست سیاه از سازنده‌های متخلف را مطرح کرده است تا از این طریق با متخلفان دانه‌درشت برخورد سنگین‌تر از جریمه مالی شود.

به گزارش دنیای اقتصاد ، نحوه عملکرد کمیسیون ماده ۱۰۰ در دویست و بیستمین جلسه علنی شورای شهر با حضور رییس این کمیسیون و اعضای شورا به عنوان مهمترین منتقدان، زیر ذره بین قرار گرفت.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، رسیدگی ضرب‌الاجلی به ساختمان‌های دانه درشت یا پر واحدی که با وجود عدم ارائه مجوز به پایان رسیده و واگذار شده‌اند از مهمترین موضوعات مطرح شده‌ای بود که مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران دستور اکید پیگیری آن را در جلسه دیروز صادر کرد.

رضا نگهبان، رییس کمیسیون ماده ۱۰۰در توضیح چگونگی اجرای این ضرب‌الاجل به خبرنگار دنیای‌اقتصاد گفت: کلیه ساختمان‌هایی که طی سال‌های اخیر به رغم نداشتن مجوزساخت، احداث شده‌اند شناسایی شده و پس از ارائه گزارش کارشناسان این کمیسیون با همکاری قوه قضاییه ظرف مدت سه ماه آینده تخریب خواهند شد.

وی همچنین یک ساختمان را که در خیابان قائم‌مقام فراهانی به همین ترتیب ساخته و واگذار شده است به عنوان نمونه نام برد، ولی از عنوان سایر ساختمان‌ها امتناع کرد.

همچنین رییس شورای اسلامی شهر تهران در جلسه دیروز شورا گفت: در حال حاضر آیین‌نامه کمیسیون ماده ۱۰۰ به استخوان در زخم شهرداری و مردم تبدیل شده و در آن فقط مردم به‌عنوان متخلف جریمه می‌شوند.

در ادامه این جلسه «آیین‌نامه انضباطی چگونگی اعمال نظارت بر عملکرد شهرداران مناطق ۲۲گانه تهران» مورد بررسی قرار گرفت.

رسیدگی به چشم پوشی مسوولین

مهدی چمران رییس شورا نیز با بیان این مطلب که تنها مردم و سازندگان متخلف جریمه می‌شوند و مسوولین مرتبط با این تخلفات نادیده گرفته می‌شوند، تاکید کرد: کمیسیون ماده ۱۰۰ یکی از معضلات مهم شهری است، تخلفات صورت می‌گیرد و به این کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع داده می‌شود، در این کمیسیون فرد متخلف جریمه می‌شود، اما دوباره چشم‌پوشی‌هایی صورت می‌گیرد.

وی در ادامه افزود: مشکل ما این است که باید با آن دسته از ماموران شهرداری برخورد کنیم که تخلفات را می‌بینند، ولی گزارش نمی‌دهند یا وقتی گزارش می‌دهند مدیران ارشد آنها از تخلفات چشم‌پوشی می‌کنند.

چمران ادامه داد: این در حالی است که کمیسیون ماده ۱۰۰ جریمه را می‌نویسد و شخص خاطی جریمه را پرداخت نمی‌کند و بعد از این روال کمیسیون دستور تخفیف می‌دهد.

رییس کمیسیون شورای شهر تهران اظهار داشت: در گذشته شهرداری به کسانی که به آنها مراجعه می‌کردند، اعلام می‌کرد که خلاف کنید و جریمه دهید ولی خوشبختانه در چند سال اخیر تخلفاتی از این دست اتفاق نیفتاده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر آیین‌نامه ماده ۱۰۰ به استخوان در زخم برای شهرداری و مردم تبدیل شده که در آن فقط مردم را به عنوان متخلف جریمه می‌کنند و به تخلفات ماموران شهرداری رسیدگی نمی‌شود یا حتی به آنها «دست‌خوش» هم می‌دهند.

۱۷۰هزار رای اجرا نشده در کمیسیون ماده صد

رضا نگهبان، نماینده شهرداری تهران نیز درباره نحوه عملکرد این کمیسیون توضیح داد: در حال حاضر ۱۷۰هزار رای اجرا نشده در کمیسیون ماده ۱۰۰ وجود دارد.

وی در ادامه یادآور شد: برای تعیین تکلیف آرا، ماده واحده ۱۲۰ تهیه شده و به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است تا بتوانیم بخشی از مشکلات کمیسیون ماده ۱۰۰ را حل کنیم.

وی مجموع اقدامات کمیسیون ماده ۱۰۰ برای جلوگیری از تخریب ساختمان‌هایی که ساخت‌وساز غیرمجاز دارند را برشمرد و آن را جرم دانست.

مرتضی طلایی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا در ادامه اظهارات اعضای شورا اظهار داشت: اگر چه نمی‌توانیم ۱۷۰هزار پرونده را جابه‌جا کنیم، ولی تخلفات در ساخت‌وسازهای در حال انجام را که می‌شود تخریب کنیم؛ چراکه خلائی که در حال حاضر وجود دارد، خلاء دستگاه‌های قضایی است.

ماده صد لولو خرخره شده

حسن بیادی، نایب رییس شورا نیز در این جلسه گفت: کمیسیون ماده ۱۰۰ فقط وسیله‌ای برای ترساندن شده و حکم لولو خرخره را دارد.

وی گفت: بنده پیشنهاد می‌دهم که کمیسیون تلفیقی از همه کمیسیون‌های شورا و مسوولان مربوطه شهرداری تشکیل شود تا نظرات همه مسوولان مطرح و منتقل شود.

مهدی چمران، رییس شورا تاکید کرد: ماده ۱۰۰ یک قانون است و نمی‌توانیم آن را تغییر دهیم آیین‌نامه آن در حال تنظیم است تا دیگر بحث جریمه و لولو خرخره مطرح نباشد.

حسن بیادی خطاب به چمران گفت: فرض کنید این آیین‌نامه تنظیم شده، ولی بنده ۵۰ پرونده می‌آورم که همین حالا تخلفات صورت گرفته است.

لیست سیاه برای بساز و بفروش‌ها

هادی ساعی، عضو هیات رییسه شورا در ادامه نظرات اعضای شورا اظهار داشت: وزارت کشور و هر دستگاه مسوول دیگری اگر هر روز هم به کمیسیون ماده ۱۰۰ مراجعه کنند فایده ندارد، به عقیده بنده سیاست‌های تشویقی نیز باید لحاظ شود.

در پایان این جلسه بررسی «آیین‌نامه انضباطی چگونگی اعمال نظارت بر عملکرد شهرداری تهران در حوزه ساخت‌وساز» با پیشنهاد تشکیل کمیسیون تلفیق از سوی چمران، ظرف مدت یک هفته با اکثریت آرای اعضای شورا به تصویب رسید.

حاشیه‌های شورا

با وجود موضوعات مهمی چون رسیدگی به تخلفات ساختمانی حضور گروهی از دانش‌آموزان مدارس با پلاکاردهایی با موضوع لزوم رعایت معاینه فنی برای سرویس‌های مدارس از اول مهر در کنار تصویب مصوبه‌ای با همین عنوان و سخنرانی برخی اعضای شورا چون معصومه ابتکار و حبیب کاشانی برای دانش‌آموزان از حاشیه‌های جلسه علنی دیروز شورا به حساب می‌آمد.