صدور مجوز «شخصی‌سازی» با یک میلیون تومان!

گروه مسکن - لیلا درخشان: در حالی که وزارت مسکن و شهرسازی و شهرداری به شدت بر روی ساخت‌وساز حرفه‌ای تاکید دارند؛ اما حضور و فعالیت برخی شرکت‌های خدمات ساختمانی عملا باعث شده هر شخصیت حقیقی (فاقد تخصص ساختمانی) امکان حضور در حوزه ساخت‌وساز را پیدا کند. برخی از شرکت‌های ساختمانی با دریافت مبالغ هنگفت، به راحتی جواز ساخت را برای افراد مهیا می‌کنند تا این افراد در مراحل بعد با استخدام سازنده‌های بعضا غیر ‌معتبر ساختمان‌های فاقد کیفیت و غیر‌استاندارد را بنا کنند.

این در حالی است که اگر جواز ساخت فقط و فقط برای سازنده دارای تاییدیه رسمی از وزارت مسکن صادر شود، امکان شخصی‌سازی از بین خواهد رفت.

به گزارش دنیای اقتصاد نگاهی به صفحات نیازمندی روزنامه‌ها حاکی از آن است که یک سری از این شرکت‌ها اذعان دارند، کلیه روال اداری ساخت‌وساز مربوط به شهرداری شامل: اخذ جواز، عدم‌خلاف، پایان کار، ماده ۱۰۰، اخذ سند، تفکیک تغییر کاربری و ... را انجام می‌دهند.

مدیرعامل یکی از این شرکت‌ها در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد در این رابطه گفت: بسته به اینکه ملک متقاضی در کدام یک از مناطق شهرداری واقع شده باشد حق‌الزحمه‌ها نیز متفاوت است؛ چرا که در برخی از مناطق شهرداری انجام فرآیند اداری بسیار مشکل است؛ اما در برخی دیگر نیز فرآیند کار در مقایسه با مناطق دیگر آسان‌تر است.

در همین حال یکی دیگر از کارشناسان حقوقی این حوزه تاکید کرد: تعیین میزان دستمزد خدمات مربوطه بستگی به کیفیت کاری که انجام می‌شود، دارد. به عنوان مثال، ممکن است حد مجاز برای ساخت‌وساز در یک ملک بر اساس مقررات موجود ۵طبقه باشد. اما شرکت ما به واسطه آشنایی با مسائل حقوقی و تبصره‌های موجود می‌تواند جواز ساخت ۷طبقه را برای صاحب ملک اخذ کند.

وی خاطرنشان ساخت: به عنوان مثال چندی پیش صاحب ملک کلنگی برای انجام کارهای اداری به شرکت ما مراجعه کرد و خواهان دریافت صدور پروانه و سایر مراحل اداری مربوط به شهرداری شد.

پس از بررسی‌های فراوان معلوم شد ملک موردنظر در محدوده یکی از دستگاه‌های دولتی واقع شده است که با محدودیت‌های شدید ساخت‌وساز برخلاف ضوابط و مقررات موجود شهرسازی مواجه است.

این حقوقدان اظهار داشت: بر این اساس شرکت متبوع ما حدود ۶ماه و اندی این مساله را پیگیری کرد تاموفق شد جواز صدور پروانه ساخت ملک موردنظر را برخلاف محدودیت‌های موجود در آن منطقه دریافت کند.

از این رو متعاقب این خدمات دستمزدی هم که دریافت شد کاملا بر مبنای زمان صرف شده محاسبه شد. وی گفت: در صورتی که شخصی بخواهد از طریق شرکت‌های متبوع ما اقدام به ساخت‌وساز کند، سند ملک خود را به شرکت ما ارائه می‌دهد سپس ما اقدام به استعلام از شهرداری و بعد کار را آغاز می‌کنیم.

در همین حال مدیرعامل یکی دیگر از این شرکت‌ها نیز در این راستا به دنیای اقتصاد در خصوص میزان تعرفه‌اش گفت: وسعت کار، منطقه شهرداری، پرداخت هزینه نقشه و دریافت مجوز تخریب ملک از سوی مالک از جمله مولفه‌های تاثیرگذار در تعیین میزان دستمزد است.

وی افزود: به عنوان مثال چندی پیش شرکت متبوع ما با یکی از ساکنان منطقه ۴قرارداد همکاری را منعقد کرد که به موجب آن با توجه به اینکه ملک موردنظر در منطقه ۴ شهرداری واقع شده و هزینه نقشه‌ها هم پرداخت شده بود و از سویی دارای مجوز تخریب نیز بود مبلغی بالغ‌بر یک میلیون و ۶۰۰هزار تومان برای انجام کامل این پروژه از صاحب ملک اخذ شد.

به گفته وی، بر اساس روال معمول یک سوم از این مبلغ در مراحل اولیه کار اخذ می‌شود و مابقی نیز در پایان انجام کار از صاحب ملک اخذ می‌شود.

از دیگر سو عده کثیری از فعالان ساخت‌وساز در خصوص کیفیت فعالیت این شرکت‌ها می‌گویند: با توجه به اینکه ۸۰درصد از ساخت‌وسازها شخصی‌سازی است، در نتیجه بسیاری از مردم با اصول ساخت‌‌وساز و فرآیند بوروکراسی آشنایی ندارند از این رو این شرکت‌ها در نقش وکیل دادگستری به کمک مردم می‌آیند. به گفته فعالان ساخت‌وساز، این شرکت‌ها در صورتی که قانونی باشند می‌توانند برای سازندگان غیر‌متخصص مفید واقع شوند.

یک انبوه‌ساز در این راستا اظهار کرد: سازندگان حرفه‌ای مسکن که با امر ساخت‌وساز و مراحل اداری آشنایی کامل دارند به راحتی می‌توانند فرآیند صدور پروانه ساختمانی و ... را بدون هیچ مشکلی طی کنند؛ اما برخی از شخصی سازها مخصوصا افراد فاقد تجربه به هیچ وجه با مراحل اداری ساخت‌وساز آشنایی ندارند و در نتیجه این شرکت‌ها می‌توانند در این زمینه بسیار مفید باشند. به گفته فعالان ساختمانی البته ناآشنایی افراد غیر‌متخصص با فرآیند اداری ساخت‌وساز نباید دلیلی شود که برخی از این شرکت‌ها از این مساله سوء‌استفاده کنند و اقدام به اخذ دستمزدهای غیرمتعارف کنند بلکه اخذ دستمزدها کاملا باید در مقابل خدمات ارائه شده باشد.