افزایش عوارض شهری برای ساختمان‌های شیشه‌ای

عکس‌ها: احسان سلطانی مقدم

گروه مسکن - سحر باباخانی: با اینکه دی‌ماه سال ۸۷ ضوابط جدیدی برای نمای شیشه‌ای ساختمان‌ها و تطابق آن با ساختمان‌های مجاور و ممنوعیت ساخت ساختمان‌های تمام شیشه‌ای صادر شد، اما معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران به تازگی اعلام کرد: ساختمان‌های بالاتر از ۴۰‌درصد نمای شیشه‌ای جریمه می‌شوند و گویا تا به امروز این قوانین در مورد ساختمان‌های دارای نمای شیشه‌ای اجرا نمی‌شده است. این در حالی است که در حال حاضر در بسیاری از مناطق تهران ساختمان‌های چندین و چند طبقه با نمای کاملا شیشه‌ای ساخته شده و آماده تحویل هستند و به نظر نمی‌رسد که این بناها از این ضوابط پیروی کرده باشند.

خسرو دانشجو، سخنگو و عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران درباره روند نظارت بر ساخت این ساختمان‌ها به دنیای اقتصاد توضیح داد: تمامی این بناها در یک پروسه ۲ تا ۳ ساله ساخته شده‌اند و نمی‌توان این قانون را که به تازگی تصویب و ابلاغ شده است، در مورد این ساختمان‌ها که مجوز ساخت خود را در سال‌های گذشته اخذ کرده‌‌اند، اجرا کرد.

وی همچنین درباره نحوه محاسبه عوارض این ساختمان‌ها گفت: اگر سازنده‌ای اصرار داشته باشد که در نمای ساختمان خود بالای ۴۰‌درصد از شیشه استفاده کند، می‌تواند با پرداخت عوارض بیشتری که در شهرداری به عنوان جریمه از آن یاد می‌شود نمای بنای خود را (در هر چند طبقه که باشد) تمام شیشه کند.وی در پاسخ به این سوال خبرنگار دنیای اقتصاد مبنی‌بر اینکه نوع تعیین عوارض به نوعی دور زدن قانون مصوب شده در گذشته است، به دنیای اقتصاد گفت: تمامی متقاضیان ساخت این بناها به این شرط که از شیشه‌های ایمن استفاده کنند می‌توانند با پرداخت عوارض بیشتر نمای ساختمان خود را شیشه‌ای کنند، ولی این به معنای دور زدن قانون نیست.

دانشجو در ادامه یادآور شد: نظارت بر نحوه اجرای این قانون مستقیما به شهرداری بر می‌گردد و باید در مرحله صدور جواز ساخت به آن توجه شود.

با این وجود هیربد معصومی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از الزامات جدید این معاونت برای سازندگان خبر داد و گفت: هدف از ساماندهی نمای شهری و ساختمان‌ها، یک‌دست کردن آنها نیست بلکه ما می‌خواهیم نماهای شهری به گونه‌ای باشد که موجب اغتشاشات بصری نشده و همچنین منطبق بر فرهنگ و اقلیم ما باشد، در صورتی که نمای شیشه‌ای این ویژگی را ندارد.

معصومی با بیان اینکه میزان جریمه در شورای شهر در حال بررسی است، خاطر نشان کرد: تاکنون در حوزه شهر‌سازی به طراحی جزئیات شهری توجهی نشده و بیشتر به طرح‌های تفصیلی در مقیاس یک دو هزارم پرداخته شده است.وی با بیان اینکه نماهای شیشه‌ای در ساختمان‌های اداری و تجاری افزایش یافته است، گفت: این موضوع با توجه به قرار گرفتن تهران روی گسل نگران‌کننده است.

به گفته معصومی، افزایش ضریب ایمنی و رعایت مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان از جمله اهداف موردنظر برای جلوگیری از ساخت نمای شیشه‌ای است.

با همه این تفاسیر با استناد به توضیحات سخنگوی شورای شهر سازندگان در صورت اصرار زیاد و پرداخت عوارض بیشتر یا همان جریمه می‌توانند نمای ساختمان‌های بسیار بلند خود را تماما با شیشه ساخته و آماده فروش کنند.