تهران محل نیمی از معاملات مسکن

متوسط قیمت واقعی مسکن در تهران از ابتدای سال تا ۱۹ مرداد: هر مترمربع ۱۵۰۰۰۰۰ تومان

اصفهان: هر متر مربع ۶۰۰۰۰۰ تومان. فرید قدیری

بازار مسکن تهران اگرچه طی ماه‌های اخیر رکود سنگینی را در حوزه خرید و فروش ملک پشت‌سر گذاشته، اما اطلاعات رسمی از این بازار نشان می‌دهد نیمی از معاملات مسکن کل کشور در تهران انجام می‌شود.

نتایج ۹ ماه فعالیت سامانه «ثبت هوشمند معاملات مسکن» که روز گذشته توسط دبیر این سامانه در اختیار «دنیای اقتصاد» قرار داده شد، از عقد قطعی بیش‌از ۸۰‌هزار قرارداد ملکی در تهران طی این مدت حکایت دارد.

مقداد همتی، دبیر سامانه اطلاعات مدیریت معاملات املاک و مستغلات کشور موسوم به سامانه کدرهگیری به «دنیای اقتصاد» گفت: از ابتدای آذرماه سال ۸۷ تا کنون ۱۹۹‌هزار و ۵ فقره قرارداد قطعی خرید و فروش مسکن در سامانه ثبت شده که بیشترین حجم معاملات متعلق به تهران بوده است. در تهران طی ۹ ماه اخیر ۸۲‌هزار معامله مسکن در سامانه کدرهگیری ثبت شده است.

بر این اساس از زمان راه‌اندازی سامانه کدرهگیری تاکنون، ۲/۴۱ درصد از کل معاملات مسکن در کشور برای بازار مسکن تهران ثبت شده است.

این آمارها بیانگر آن است که در تهران به طور متوسط ماهانه ۹‌هزار و ۱۱۱ معامله قطعی بین خریدار و فروشنده مسکن انجام می‌گیرد. که این رقم برای هر روز تهران به طور متوسط ۳۰۳ فقره معامله می‌باشد.

همتی، دبیر سامانه اطلاعات مدیریت املاک و مستغلات کشور در ادامه گفت‌وگو با«دنیای اقتصاد» درباره عضویت بنگاه‌های مسکن سراسر کشور در این سامانه تصریح کرد: تاکنون ۶۲‌هزار مشاور املاک عضو رسمی سامانه شده‌اند و به مابقی بنگاه‌ها اخطارهای لازم داده شده است که اگر برای عضویت در سامانه سراسری ثبت معاملات مسکن، اقدام نکنند در مراحل بعدی برخورد‌های قانونی با آنها انجام خواهد شد و از ادامه فعالیت آنها جلوگیری می‌شود.

همتی تاکید کرد: ثبت معاملات مسکن در سامانه تحت کنترل دولت باعث می‌شود مسوولان حوزه مسکن از آنچه به‌صورت روزانه در بازار در جریان است آگاه شوند و از تحولات ساعت به ساعت قیمت‌ها نیز مطلع شوند.

وی افزود: بازتاب لحظه‌ای وقایع بازار مسکن و آنچه در این بازار رد و بدل می‌شود، می‌تواند نشان دهد در مناطق مختلف کشور اوضاع اقتصاد مسکن چگونه است.

وی با اشاره به عضویت سازمان امور مالیاتی در این سامانه گفت: با هماهنگی‌های انجام شده هم‌اکنون کلیه طرفین معامله ملکی موظف به ثبت قراردادشان در این سامانه هستند و اگر متن معامله را در سامانه ثبت نکنند و کدرهگیری برای آن نگیرند، مفاصاحساب مالیاتی برای ملک داده نخواهد شد و در نتیجه محضرخانه‌‌ها تا زمان دریافت مفاصاحساب مجاز به صدور سند نخواهند بود.

دبیر سامانه ثبت هوشمند معاملات مسکن همچنین از تلاش برای جلب‌نظر محضرخانه‌ها برای همکاری گسترده با این سامانه خبر داد.

نبض واقعی بازار مسکن در تهران

مقداد همتی، دبیر سامانه ثبت هوشمند معاملات مسکن گفت: از اول امسال تا تاریخ ۱۹/۵/۸۸ متوسط قیمت مسکن در تهران برای املاک با متراژ حداکثر ۲۰۰ مترمربع از ۲‌میلیون تومان به یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان رسیده است.

وی افزود: این قیمت‌ها براساس متن قراردادهایی که برای آپارتمان‌های با کاربری مسکونی در کل مناطق تهران در سامانه به ثبت رسیده، اعلام می‌شود.

همتی همچنین با اشاره به بازار مسکن در کلان‌شهر اصفهان افزود: در اصفهان نیز متوسط قیمت واقعی مسکن برای واحد‌های مسکونی با متراژ حداکثر ۲۰۰ مترمربع از ۸۰۰‌هزار تومان در ابتدای سال به ۶۰۰‌هزار تومان رسیده است. وی افزود: این رقم در ماه‌های اخیر در نوسان بود و از ۸۰۰‌هزار به ۷۰۰‌هزار تومان و بالاخره به ۶۰۰‌هزار تومان در نیمه مرداد ماه سال جاری رسید.

وصل ۱۳ ارگان به سامانه کدرهگیری

به گزارش دنیای اقتصاد تاکنون ۱۳ سازمان و ارگان دولتی یا نیمه دولتی به سامانه اینترنتی ثبت معاملات مسکن متصل شده‌اند.

این سازمان‌ها که فعالیت آنها عمدتا مرتبط با حوزه نقل و انتقال ملک است، با اتصال به سامانه کدرهگیری، انجام معامله در بازار مسکن را تا حد امکان راحت‌تر کرده‌اند.

وزارت بازرگانی، مرکز صدور گواهی الکترونیک، شرکت خدمات انفورماتیک راهبر، سازمان ثبت احوال، اداره کل ثبت احوال استان تهران، شهرداری تهران، خدمات الکترونیکی تهران، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، اداره کل ثبت اسناد و املاک تهران، پست جمهوری اسلامی ایران، سازمان امور مالیاتی، پایگاه اطلاع‌رسانی دولت و کارگروه تحولات اقتصادی از جمله سازمان‌ها و نهادهایی هستند که امکان اتصال به آنها در سامانه کدرهگیری فراهم است.