دنیای اقتصاد- درخواست روز گذشته گروهی از کارشناسان و فعالان بازار مسکن برای از سرگیری اعطای «وام خرید» با بازتاب‌هایی همراه شد؛ از یک سو، عضو شورای‌عالی مسکن بر منع کامل بانک‌ها از پرداخت وام خرید مسکن تاکید کرد و از این اعتقاد دولت سخن گفت که نباید به بهانه‌ اینکه قدرت خرید مردم در بازار مسکن پایین است، راهکار افزایش کاذب قدرت خرید را در دستور کار قرار داد، چون با پرداخت وام خرید، قدرت مالی مردم به صورت کاذب افزایش می‌یابد.از سوی دیگر، خبر رسیده که اعضای اتاق سیاست‌گذاری مسکن در دولت طرحی را در دستور کار قرار داده‌اند که با تصویب و تکمیل آن در هفته‌های آینده، مسیر جدیدی برای دسترسی راحت مردم به واحد‌های مسکونی نوساز آماده تحویل برقرار خواهد شد. این مسیر جدید در واقع جایگزین مسیر خشک‌شده وام خرید مسکن است.مقداد همتی، عضو شورای‌عالی مسکن در این‌باره به دنیای اقتصاد گفت: مسیر دسترسی به وام خرید هرگز ترمیم نخواهد شد، چون تجربه در ایران نشان داده با هر بار افزایش تسهیلات خرید مسکن، شاهد رونق تورمی و جهش یکباره قیمت مسکن بوده‌ایم.

طرح حمایت ویژه از ساخت‌وساز روی میز شورای عالی مسکن

جایگزین «وام خرید مسکن» می‌آید

دولت طرح جامعی برای تهران و کلان‌شهرها دارد که در یک بخش از آن، قرار است تکلیف خانه‌های نوساز خالی روشن شود

حمایت بانکی از سازندگان معتبر و حائز صلاحیت جهت فروش واحد‌های تازه‌ساز

طرح دسترسی راحت سازندگان معتبر

به تسهیلات مشارکتی ساخت مسکن

بانک‌های خصوصی و دولتی تحت هیچ شرایطی حق اعطای تسهیلات خرید مسکن را ندارند

فرید قدیری

درخواست فعالان بازار مسکن از دولت برای احیای «وام خرید» مورد موافقت قرار نگرفت، اما هشدار‌های پی‌درپی نسبت به انباشت واحدهای نوساز در بازار و نبود قدرت کافی از سوی متقاضیان برای خرید این واحدها، بالاخره موثر واقع شد.

از اتاق سیاست‌گذاری‌ مسکن که دوشنبه هر هفته تشکیل جلسه می‌دهد خبر رسیده، نمایندگان ویژه رییس‌جمهور طرح جامعی برای مسکن در تهران و کلان‌شهرها دارند که بخشی از آن به حمایت بانکی از سازنده‌ها برای فروش واحدهای مسکونی نوساز مربوط می‌شود.

در دولت حساسیت فوق‌العاده زیادی نسبت به «وام خرید مسکن» وجود دارد، چون اعتقاد بر این است که این وام به صورت کاذب قدرت خرید مردم را بالا می‌برد، به همین خاطر احیای مجدد آن محال است. اما در راستای تحریک تقاضا برای دست یافتن به واحد مسکونی نوساز برنامه‌هایی در دست تدوین است که گفته می‌شود به محض تشکیل کابینه دهم، جزئیات آن تصویب و اعلام خواهد شد.

در این راستا یک طرح پیشنهادی این است که از سازندگان مسکن به گونه‌ای حمایت بانکی شود که خریداران بتوانند راحت‌تر از قبل صاحب این خانه‌ها شوند. در این طرح جدید، وام خرید مستقیم به خریدار داده نمی‌شود؛ بلکه با هدایت تسهیلات به سازنده، خریدار فرصت پیدا می‌کند واحدها را خریداری کند.

در بخش دیگری از این طرح که مربوط به تهران و کلان‌شهرها است، تصمیم گرفته شده پرداخت تسهیلات مشارکتی ساخت که درحال حاضر توسط بانک مسکن اعطا می‌شود، راحت‌تر شود. یکی از گزینه‌ها در این ارتباط، کاهش زمان سپرده‌گذاری از سوی سازندگان نزد بانک است تا سازنده در کمترین زمان به وام ساخت دست پیدا کند.

گزینه دیگر امکان انتقال بخش زیادی از وام مشارکتی ساخت به خریداران مسکن است تا از این طریق امکان دسترسی به مسکن بیشتر شود.

بازتاب گزارش دنیای‌اقتصاد

انعکاس نظر مشاوران املاک و کارشناسان مسکن درباره ضرورت‌های احیای وام خرید مسکن در گزارش دیروز دنیای‌اقتصاد، با بازتاب‌هایی همراه بود.

مقداد همتی، عضو شورای عالی مسکن روز گذشته در این باره به خبرنگار ما تاکید کرد: مسیر دسترسی به وام خرید هرگز ترمیم نخواهد شد، چون تجربه در ایران نشان داده با هر بار افزایش تسهیلات خرید مسکن، شاهد رونق تورمی و جهش یکباره قیمت مسکن بوده‌ایم.

همتی گفت: وام خرید مسکن نتیجه‌ای جز تورم و تشکیل حلقه‌های رکود و رونق تورمی ندارد. بنابراین طبق بسته سیاستی- نظارتی بانک مرکزی که اردیبهشت ماه امسال ابلاغ شد، تحت هیچ شرایطی بانک‌های دولتی و خصوصی حق اعطای تسهیلات خرید را ندارند.

عضو شورای عالی مسکن در ادامه گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد با اشاره به دلایلی که برخی کارشناسان برای ضرورت احیای وام خرید مسکن بیان می‌کنند، تصریح کرد: عده‌ای می‌گویند رکود ساخت‌وساز است، پس باید به مردم وام خرید مسکن داده شود، اما دلیل واقعی این رکود ناشی از انباشت خانه‌های خالی نوساز است که خریداری برای آنها پیدا نمی‌شود. برای این معضل دولت فکر اساسی کرده تا با حمایت از فروش این واحدها، سرمایه لازم برای ادامه ساخت‌وساز در اختیار سازندگان حائز صلاحیت قرار بگیرد.

همتی سپس گفت: دولت طرح جامعی برای تهران و کلان‌شهرها دارد که در یک بخش از آن، قرار است تکلیف خانه‌های نوساز خالی روشن شود. این طرح در حال بررسی است.

طرح توانمند‌سازی سازندگان

مقداد همتی همچنین با اشاره به برنامه دولت برای توانمند‌سازی تولیدکنندگان مسکن گفت: بنا داریم با حمایت بانک‌ها تسهیلات بیشتری در اختیار سازندگان مسکن قرار دهیم. در این راستا نظر بر این است که از طریق بانک تخصصی در حوزه مسکن، اقدام شود.

وی افزود: نباید به بهانه‌ اینکه قدرت خرید مسکن پایین است، راهکار افزایش کاذب قدرت خرید را در دستور کار قرار داد. با پرداخت وام خرید، قدرت مالی مردم به صورت کاذب افزایش می‌یابد. بنابراین ما باید قدرت خرید را به‌صورت واقعی ارتقا دهیم. این کار فقط و فقط با تداوم سیاست کاهش قیمت مسکن و افزایش عرضه و همچنین کنترل سوداگری قابل تحقق خواهد بود.

بازار مسکن هنوز ارزش افزوده دارد

عضو شورای عالی مسکن در ادامه گفت‌‌وگو با دنیای‌اقتصاد تصریح کرد: با وجود رکودی که در بخش مسکن است، اما در حال حاضر هیچ بازاری ارزش افزوده‌ بازار مسکن را ندارد.

وی افزود: اینکه در شرایط امروز بازار مسکن امکان دسترسی به سود هنگفت، وجود ندارد، انکار نمی‌کنم، اما هنوز این بخش نسبت به سایر بازارهای رقیب دارای ارزش افزوده است. بنابراین نگرانی از باب خروج سرمایه‌ها از بخش مسکن را نداریم.

عکس: احسان سلطانی مقدم