گروه مسکن- تلاش‌های وزارت صنایع برای تولید صنعتی مسکن که از اواخر سال گذشته روی آن تاکید شده بود، با احداث ۲ تا ۳ کارخانه تولید قطعات پیش‌ساخته تا پایان سال نتیجه می‌دهد. سال گذشته، سخنگوی دولت از برنامه‌ریزی و تاکید دولت برای ساخت ۳۰۰ کارخانه صنعتی‌سازی مسکن تا پایان سال ۸۸ خبر داد. اما مجری تحقق این هدف‌گذاری روز گذشته با انتقاد از شیوه حمایت بانک‌ها، اعلام کرد: اگر همه چیز خوب پیش‌رود شاید تا پایان سال جاری ۲ تا ۳ کارخانه به بهره‌برداری برسد.

سید حسن قلعه‌نویی، مدیرعامل شرکت مپسا دراین باره گفت: قرار بود دو هزار میلیارد تومان برای احداث کارخانه‌های تولید مسکن پیش‌ساخته، تسهیلات داده شود، اما تا الان از این رقم، حدود ۳۲۰‌میلیارد تومان مصوب شده که پرداخت شود و با این شیوه تامین مالی، خود به خود احداث این کارخانه‌ها به تعویق می‌افتد.

قلعه‌نویی با بیان اینکه تاکنون ۲۴ شرکت خصوصی برای احداث کارخانه تولید مسکن از مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن تاییدیه اخذ کرده‌اند اظهار کرد: برای ۱۶‌طرح از این شرکت‌ها قرار است ۳۲۰‌میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شود.

وی افزود: حجم سرمایه‌گذاری برای هر طرح حدود ۱۵تا۱۶‌میلیارد تومان است که ۷۰‌درصد این سرمایه را تسهیلات بانکی اعطا خواهد شد.

صنعتی‌سازی ۱۵‌درصد ارزان‌تر از سنتی‌سازی

مدیرعامل شرکت مدیریت پروژه‌های ساختمانی ایران گفت: میزان صنعتی‌سازی ساختمان در کشور در حال حاضر تنها ۲‌درصد است که باید این میزان تا پایان برنامه پنجم توسعه به ۲۰‌درصد افزایش یابد.

وی افزود: برای افزایش سهم صنعتی‌سازی مسکن در کشور باید بخش خصوصی که خود توانایی تامین منابع مالی دارد حمایت معنوی شود، اما به هر حال بخش خصوصی تا زمانی که تسهیلات بانکی دریافت نکند اقدام به احداث کارخانه تولید مسکن نخواهد کرد.

قلعه‌نویی تاکید کرد: ساخت مسکن به روش صنعتی باعث کاهش پرت مصالح ساختمانی (که در حال حاضر ۷‌درصد است)، کاهش زمان ساخت و وزن ساختمان خواهد شد، بنابراین در کل در روش صنعتی‌سازی هزینه تمام شده مسکن ۱۵‌درصد ارزان‌تر است.

مدیرعامل مپسا تاکید کرد: استفاده از قطعات‌ پیش‌ساخته برای ساخت مسکن، در صورتی هزینه ساخت را کاهش می‌دهد که ظرفیت ساخت واحدها حداقل ۲‌هزار واحد باشد.