زمزمه تغییرسکاندار مسکن

عکس: منصور نمایشی

مینو رفیعی: برای انتخاب وزیر مسکن به دو دلیل باید بسیار دقت شود

اعلام خبر انتخاب وزیر مسکن دولت دهم از سوی برخی سایت‌های نزدیک به دولت اگر چه هنوز قطعیت پیدا نکرده است اما کارشناسان را به واکنش در خصوص‌ این گزینه‌های احتمالی واداشته است‌. گروه مسکن- لیلا درخشان: زمزمه تغییر وزیر مسکن و شهرسازی در برخی سایت‌های نزدیک به دولت، احتمال خداحافظی با محمد سعیدی‌کیا «آقای مسکن مهر» را قوت بخشید.

از چند روز پیش برخی رسانه‌های خبری درباره گزینه‌های پیشنهادی برای پست وزارت مسکن اخبار متفاوتی را منتشر کردند.

در این ارتباط اعلام شده برخی وزرا و مقامات فعلی کابینه قرار است جای آقای سعیدی‌کیا را در وزارت مسکن بگیرند.

برخی دیگر می‌گویند از درون وزارتخانه، سکاندار انتخاب خواهد شد.

اما همه آنچه در چند روز اخیر درباره سکاندار جدید مطرح شده کافی بود تا کارشناسان برجسته حوزه مسکن دیدگاه‌ها و نگرانی‌هایشان را درباره انتخاب درست، به دنیای اقتصاد مطرح کنند.

اعلام خبر انتخاب وزیر مسکن دولت دهم از سوی برخی سایت‌های نزدیک به دولت اگر چه هنوز قطعیت پیدا نکرده است، اما کارشناسان را به واکنش در خصوص‌ این گزینه‌های احتمالی واداشته است‌.

پنج کارشناس برجسته مسکن در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد به طرح‌ دیدگاه‌های خود در ‌این زمینه پرداختند.

مسکن همیشه حیات خلوت دولت بوده است

دکتر بیت الله ستاریان، عضو هیات علمی‌دانشگاه تهران در‌این رابطه به دنیای اقصاد گفت‌: همچنان که بارها عنوان کرده‌ایم، مسکن حوزه‌ای کاملا فرابخشی است و از ‌این رو در راس هرم ‌این حوزه باید فردی قرار گیرد که به همه جنبه‌های مختلف ‌این حوزه شامل شهرسازی‌، اقتصاد‌، جنبه‌های اجتماعی‌، اقتصاد‌، تئوری‌های شهرسازی و‌... اشراف داشته باشد‌. وی خاطر نشان ساخت‌: اگر قرار باشد فردی به‌این امور اشراف نداشته باشد و در مسند وزارت مسکن قرار گیرد قطعا با مشکلات عدیده روبه رو خواهیم شد و مسائل مسکن را فقط با امر مشاوره نمی‌توان پیش برد‌. به گفته ستاریان، بخش مسکن با پیچیده‌ترین و ظریف‌ترین مسائل اقتصادی‌، مدیریتی‌، صنعتی‌، زیباشناختی و... در ارتباط است‌. وی تصریح کرد‌: متاسفانه از قدیم وزرات مسکن حکم حیاط خلوت دولت را داشته است‌. این در حالی است از آنجا که مسکن با صنایع بسیاری وابسته است در نتیجه وزیر آن هم باید فردی باشد که بتواند با سایر بخش‌های فرامسکنی تعامل مطلوبی برقرار کند‌. ‌این استاد دانشگاه تاکید کرد‌: اگر قرار باشد فردی که فاقد‌ این توانایی‌ها باشد در ‌این جایگاه قرار گیرد، واقعا جای تاسف است‌.

در همین حال فردین یزدانی، کارشناس مسکن نیز در ‌این رابطه تاکید کرد‌: از آنجا که در حال حاضر بخش مسکن در مرحله بحرانی است و رکود عمیقی دامن آن را گرفته، بنابر‌این اگر فردی غیرمتخصص در مسند ‌این کار قرار بگیرد، قطعا صدمات جبران‌ناپذیری به بازار مسکن وارد خواهد شد.

مدیریت با تخصص فرق دارد

از سوی دیگرباقر میلانی، کارشناس اقتصادی نیز در‌ این رابطه به دنیای اقتصاد گفت‌: مسکن اسمش در ظاهر مسکن است اما مقوله بسیار پیچیده‌ای است و از ‌این رو گزینه احتمالی به منظور وزارت‌ این بخش باید فردی باشد که کاملا به مسائل نقدینگی‌، اقتصاد کلان و... آشنایی داشته باشد‌. به گفته‌این کارشناس مسکن، مدیریت با امر مهندسی کاملا متفاوت است و از ‌این رو صرف داشتن تخصص در رشته‌های ساختمانی دلیل قانع کننده‌ای برای واگذاری پست وزارت نیست‌. وی تاکید کرد‌: اگر دولت دهم می‌خواهد پیشرفت کند باید از افرادی در امر وزارت بهره بگیرد که دارای تجربه کافی باشند و با مساله مسکن و چالش‌های پیش روی‌این بخش کاملا آشنا باشند‌. میلانی افزود‌: علاوه بر مسائل مربوط به مسکن‌، اداره وزارت مسکن و سازمان‌های وابسته به آن امری بسیار مهم است که نیاز به فردی دارد که کاملا در امر مدیریت تخصص داشته باشد.

سوابق مدیریت افراد بررسی شود

در همین حال دکتر مینو رفیعی، کارشناس ارشد بخش مسکن نیز در‌این رابطه به دنیای اقتصاد گفت‌: بخش مسکن به دو دلیل از بخش‌های بسیار مهم است که در انتخاب وزارت آن باید دقت فراوان شود‌. وی افزود: دلیل اول آن است که بسیاری از مردم به انحای مختلف با‌این بخش در ارتباط هستند‌. به عنوان مثال افرادی که خانه‌دار هستند در پی خرید خانه‌ای بهتر و بزرگتر هستند و افرادی هم که مستاجر هستند دنبال صاحبخانه شدن هستند‌. وی افزود: در همین حال گاهی اوقات بازار مسکن به مرحله‌ای از بحران می‌رسد که برای برون رفت از آن نیاز به اتخاذ تصمیمات عاجل و کارشناسی دقیق است‌. رفیعی تاکید کرد:اگر فردی مدیر کارآمدی باشد می‌تواند به راحتی مشکلات را تشخیص دهد و راه‌حل‌ها را جست‌و‌جو کند‌. وی اظهار داشت‌: در همه جای دنیا فردی که وزیر یک وزارتخانه می‌شود لزوما فردی نیست که در آن زمینه تخصص خاص داشته باشد؛ بلکه باید مدیری لایق و قوی باشد که با اتکای به مشاوره افراد کارشناس و صاحب‌نظر مدیریت قوی اعمال کند‌. ‌این کارشناس مسکن تاکید کرد‌: در هر حال هر فردی که قرار است به عنوان وزیر مسکن انتخاب شود به راحتی با بررسی سابقه مدیریتی او می‌توان پیش‌بینی کرد که چه عملکردی از خود به جای خواهد گذاشت‌.

مسکن نیاز به مدیر حرفه‌ای دارد

از سوی دیگر بابک حاجیان،‌ استاد دانشگاه نیز دراین رابطه به دنیای اقتصاد گفت‌: حوزه مسکن امری کاملا فرابخشی است که بیش از آنکه به یک مدیر سیاسی احتیاج داشته باشد به مدیری حرفه‌ای و تخصصی نیاز دارد‌. وی تاکید کرد‌: بخش مسکن دارای ابعاد مختلف نظیر انبوه‌سازی‌، صنعتی‌سازی‌، معماری‌،‌ آیین‌نامه‌های مدون‌، شهرسازی و.‌.. است‌. از ‌این رو طبیعی است مدیری باید در‌این مسند قرار گیرد که به‌این حوزه‌ها اشراف کامل داشته باشد‌.

وزیر مسکن باید سیاست گذار خوبی باشد

در همین حال دکتر حسین وکیلی، کارشناس اقتصادی مسکن نیز در‌این رابطه به دنیای اقتصاد گفت‌: از آنجا که مسکن یکی از شاخص‌های اصلی رفاه اجتماعی و رونق اقتصادی کشور است از‌این رو باید در انتخاب مدیر ارشد‌ این حوزه که حکم هدایتگر کشتی نابسامان مسکن کشور را دارد، دقت و حساسیت زیاد به خرج داد‌. وی افزود: با توجه به‌ اینکه وزیر فعلی مسکن و شهرسازی تجربیات ارزنده‌ای در مورد مسکن مهر کسب کرده و به جزئیات‌این پروژه اشراف پیدا کرده است در نتیجه استمرار‌ ایشان در این سمت به نفع کشور است‌. وی تاکید کرد‌: یکی از آفت‌های دولت نهم و دولت‌های قبلی تغییر مدیران ارشد است که‌این تغییر‌ها معمولا دامنه‌اش به مدیران سطوح پایین‌تر نیز سرایت می‌کند‌. وی افزود: با هر تغییر مدیریتی ۶ماه زمان لازم است تا مدیران و بدنه کارشناسی مطلوب از نظر وزیر جدید انتخاب و در سمت خود نهادینه شوند و‌این اتفاق با اتلاف زمان، منابع و تعلیق در اجرا همراه خواهد بود‌. ‌این کارشناس اقتصادی مسکن تاکید کرد‌: پست وزارت یک پست سیاسی،‌ اداری است و فردی که به‌این سمت انتخاب می‌شود باید هم به لحاظ تخصص صاحب صلاحیت باشد و هم ‌اینکه بتواند سیاست گذار خوبی باشد‌. وی اظهار داشت‌: وزیر دولت دهم باید فردی باشد که بتواند در زمینه سیاست‌گذاری و اتخاذ تصمیمات صحیح کارشناسی از پتانسیل بالایی برخوردار باشد‌.