دنیای اقتصاد - زنجیره اتفاقاتی که از اواسط سال ۸۵ باعث بروز شوک قیمتی بی‌سابقه در بازار مسکن شد و به دنبال خود «اضافه پرش» قیمت و اجاره بهای مسکن را به این بازار تحمیل کرد، در ماه‌های اخیر باعث بروز دو اتفاق خوب و بد در این بازار شده است.

اتفاق خوب آنکه قیمت‌های جهش یافته به دلیل تحریک ساخت‌و‌ساز و افزایش عرضه در یک دوره کوتاه‌مدت باعث بازگشت قیمت‌ها ابتدا در بازار خرید و فروش و سپس در هفته‌های اخیر در بازار اجاره‌بها شده است. روند نزولی اجاره‌بها پس از آن آغاز شد که به دلیل کاهش شدید قدرت خرید مسکن، تقاضای مصرفی در این بازار به شدت سقوط کرده و مالکان را از بازار فروش به بازار اجاره رانده است که به نوبه خود باعث تشدید رقابت در این بازار به نفع مستاجران شده است. اما اتفاق بد اینکه چشم‌انداز رکودی که از اواسط سال گذشته از بازار مسکن به صنعت ساخت‌و‌ساز تحمیل شد، با انتشار آمار جدید صدور پروانه‌های ساختمانی وخیم‌تر شده است که می‌تواند پتانسیل جهشی دوباره در آینده‌ای نه چندان دور را تقویت کند. وزیر مسکن با اشاره به اخبار «نبض بازار» در دنیای اقتصاد

تعدیل اجاره‌بهای مسکن ادامه دارد

برای اینکه نتیجه مسکن مهر را ببینید تا سال آینده صبرکنید

درخواست وزیر مسکن از رسانه‌ها برای انتشار حقایق مسکن مهر

در حالت معمولی در تهران زمانی‌که یک قطعه زمین از هر نظر برای ساخت آماده است، از روزی که سازنده تصمیم به ساخت می‌گیرد، معمولا ۲ تا ۳ سال پروسه ساخت و تحویل واحد مسکونی روی آن زمین زمان می‌برد؛ بنابراین برای مسکن مهر که از روز اول زمین‌ها آماده‌سازی نبود، بیشتر از این باید زمان درنظر گرفت.

گروه مسکن- فرید قدیری: وزیر مسکن با اشاره غیرمستقیم به اخبار ستون نبض بازار دنیای اقتصاد، بازار اجاره مسکن را در وضعیت مقبول مستاجر توصیف کرد و گفت: هم اکنون همان‌طور که در روزنامه‌ها هم آمده، اجاره‌بهای مسکن به حدی تعدیل شده که مالکان به دنبال جلب رضایت مستاجران هستند تا مبادا ملکشان بدون مستاجر بماند.

ستون نبض بازار صفحه مسکن دنیای اقتصاد اوایل تابستان در گزارشی نوشت: اجاره‌بهای مسکن در برخی مناطق تهران به قدری کاهش یافته که مالکان نگران عدم اجاره ملکشان شده‌اند. در این ستون همچنین تصریح شده بود: در برخی مناطق تهران، قرارداد‌های اجاره تمدید می‌شود، چون مالکان سعی دارند هرطور شده با افزایش اندک نرخ اجاره مسکن، با مستاجران فعلی توافق کنند.

وزیر مسکن دیروز در حاشیه همایش ملی ساختمان در جمع خبرنگاران با اشاره به این موضوع تصریح کرد: رسیدن مراحل اجاره‌بهای مسکن میان موجر و مستاجر به چانه‌زنی می‌تواند حاکی از کاهش اجاره‌بهای مسکن باشد.

سعیدی‌کیا تصریح کرد: افت قیمت مسکن در طول دو سال گذشته و به خصوص پارسال حاکی از کنترل نقدینگی در سال ۸۶‌، مسدود شدن وام‌های خرید مسکن و تزریق با تاخیر بودجه به دستگاه‌های اجرایی صورت گرفت.

وی با بیان اینکه مسکن مهر نیز در خروج متقاضیان از بازار مسکن و کنترل قیمت تاثیرگذار بوده است، اظهار داشت: این کاهش قیمت همان‌طور که رسانه‌ها به آن پرداخته‌اند، در کاهش اجاره‌بها نیز تاثیر داشته به طوری‌که کار اجاره‌بهای مسکن میان مستاجر و موجر اکنون به مرحله چانه‌زنی رسیده است.

ضعف‌های خودم را قبول دارم

وزیر مسکن دیروز بعد از آنکه خبرنگاران از او درباره سرنوشت مسکن مهر و اینکه چرا بعد از دوسال هیچ خانه مهری تحویل مردم نشده است، پرسیدند،گفت: درخواست می‌کنم همه آنچه را که درباره مسکن مهر می‌گویم، عینا منتشر کنید تا در دولت به من نگویند تو در اطلاع‌رسانی ضعیف هستی.

سعیدی‌کیا افزود: من خودم به ضعف‌هایم آگاه هستم اما باید برای آنچه که تاکنون بر مسکن مهر گذشته، درست اطلاع‌رسانی شود.

وزیر مسکن سپس گفت: دو سال و دو ماه از اجرای مسکن مهر می‌گذرد، دراین مدت به استعداد ساخت یک میلیون و ۳۰۰‌هزار واحد، زمین واگذار شده است. تاکنون زمین بیش‌از ۶۰۰ تا ۷۰۰‌هزار واحد در حدی آماده‌سازی شده که امکان اجرای نقشه فنی ساخت روی زمین‌ها فراهم است. تاحالا نزدیک به ۳۵۰‌هزار واحد پروانه ساخت گرفته‌اند و برای ۷۰ تا ۸۰‌هزار واحد عملیات پی‌سازی انجام و کار ساخت‌وساز اسکلت شروع شده است.

وزیر مسکن تصریح کرد: هم‌اکنون در همه جای کشور کار مسکن مهر در جریان است.

وی درباره زمان تحویل واحدهای طرح مسکن مهر تاکید کرد: در حالت معمولی در تهران زمانی‌که یک قطعه زمین از هر نظر برای ساخت آماده است، از روزی که سازنده تصمیم به ساخت می‌گیرد، معمولا ۲ تا ۳ سال پروسه ساخت و تحویل زمان می‌برد؛ بنابراین برای مسکن مهر که از روز اول زمین‌ها آماده‌سازی نبود، بیشتر از این باید زمان درنظر گرفت.

سعیدی‌کیا افزود: برای به نتیجه نهایی رسیدن مسکن مهر باید تا سال آینده نیز صبر کرد. و اصولا نباید به این برداشت فکری رسیده باشیم که مسکن مهر طی این مدت کوتاه به سرانجام رسیده باشد و قابلیت سکونت در این واحدها وجود داشته باشد، هر چند که در بعضی شهرها این کار در اغلب تعاونی‌های مسکن مهر به سرانجام رسیده است.

وی در عین حال افزود: برخی از تعاونی‌ها به دلیل پشتکار و پیگیر بودن توانسته‌اند مراحل ساخت را زودتر از سه سال به پایان برسانند.

شاید برخی از تعاونی‌ها نیز خوب کار نکرده باشند یا تسهیلات به آنها داده نشده باشد، اما در کل طرح مسکن مهر خوب پیش رفته است.

وزیر مسکن در نخستین همایش ملی ساختمان با رویکرد ارزیابی گذشته و چشم‌انداز آینده، بر تاثیرگذاری این همایش در برنامه پنجم توسعه تاکید کرد.

محمد سعیدی‌کیا با تاکید بر عقب‌ماندگی ساختمان‌سازی در ایران در دویست سال گذشته گفت: بعد از انقلاب فرصت خوبی پیش آمد که این عقب‌ماندگی را جبران کنیم، اما این کار به سرعت و سادگی انجام نخواهد شد. بلکه نیاز به مدت زمان طولانی و زمانبندی مناسب دارد.

وی با تاکید بر اینکه هر حادثه تلخی می‌تواند باعث پیشرفت شود، تصریح کرد: مقررات ملی ساختمان و آیین‌نامه ۲۸۰۰ ماحصل کار کسانی است که پس از زلزله رودبار به این امر پرداختند. در گذشته صحبت در مورد مقاوم‌سازی در برابر زلزله بسیار سخت بود، اما اکنون با تلاش افرادی همچون مرحوم کازرونی، آخوندزاده و عبدالعلی‌زاده راه رو به جلو را در پیش داریم که نتیجه آن قوانین ۲۰گانه‌ای است که به این منظور شکل‌ گرفته که سال گذشته مبحث ۲۱ نیز به آن اضافه شده است.

سعیدی‌کیا بهترین شکل اصلاح الگوی مصرف را اجرای مقررات، اصلاح قانون و گذاشتن مشوق‌هایی برای اجرای مقررات دانست.

وی در ادامه به قانون بیمه کیفیت اشاره کرد و گفت: این قانون حاصل تلاش شورای توسعه (دولت، بخش خصوصی، دانشگاه) است که پس از آنکه مجلس خواهان اصلاح جزئی در آن شد، این اصلاح صورت گرفت و دوباره به مجلس فرستاده شد که در نهایت امیدواریم این قانون به تصویب برسد.

وزیر مسکن درباره شاخص‌های معماری اسلامی‌ایرانی نیز گفت: ما پیشنهاد دادیم مانند شورای شهرسازی، شورای معماری را نیز ایجاد کنیم که رییس جمهوری به دلیل طولانی شدن این موضوع با این امر مخالفت کردند، اما با ایجاد شورای معماری در شورای شهرسازی موافق بودند.

سعیدی‌کیا خاطرنشان کرد: بایدها و نبایدهای این قانون باید تضمین شود که بایدهای آن مدت زمان زیادی طول خواهد کشید تا تصویب شود، اما نبایدهای آن مانند عدم اشراف ساختمان‌ها، ناهمگونی در ساخت و ساز و بی‌هویتی فرهنگی مشخص شده است.

وی تاکید کرد: افراد متخصص باید در اجرای این قانون نقش تاثیرگذاری داشته باشند، چون‌ قوانین تنها مبانی کار هستند.

سعیدی‌کیا بالا رفتن قیمت ساختمان را با استفاده از فناوری‌های نوین رد کرد و گفت: یک مدیر پروژه‌ هنرمند می‌تواند با روش‌های صنعتی کارها را سریع‌تر و ارزان‌تر تمام کند؛ چراکه فناوری‌های نوین باعث کاهش نیروی انسانی، افزایش کیفیت و کاهش زمان تولید می‌شود.

وزیر مسکن درباره قانون تولید و عرضه مسکن اظهار کرد: این قانون وضعیت‌های بسیار بالایی دارد که شامل قوانین ساخت وساز، قوانین مالی و کار و زمین است.

سعیدی‌کیا در ادامه گفت: دو جریان در کشور موجود است که یکی ساخت و ساز و دیگری مقاوم‌سازی است. در ساخت و ساز ما به گونه‌ای خواهیم ساخت که نیاز نباشد بار دیگر مقاوم‌سازی صورت گیرد، همچنین با سازمان فنی و حرفه‌ای برای آموزش افراد قرارداد بسته‌ایم که ۲۰۰‌هزار نفر طی دو سال گذشته کارت مهارت را دریافت کردند.

از معماری اسلامی‌فاصله گرفته‌ایم

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، رییس شورای اسلامی‌شهر تهران نیز در این همایش با تاسف از فاصله‌گیری از معماری ایرانی و اسلامی، سرچشمه بیشتر مشکلات در زمینه ساخت وساز را همین موضوع دانست.

مهدی چمران با نقد عملکرد دولت در ساخت و ساز ساختمان‌های دولتی گفت: حتی ساختمان‌های دولتی که می‌تواند الگوی بخش‌های خصوصی باشند نیز به موضوع هویت ایرانی ـ اسلامی‌توجه نکرده‌اند.

رییس شورای شهر تهران با تاکید بر هویت ملی، آن را در رفتار و منش و زندگی فردی و اجتماعی مردم موثر دانست و خواستار بازگشت به فرهنگ خویشتن شد.

براساس این گزارش، رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی‌نیز در این همایش با مناسب ارزیابی کردن زمان همایش با تبیین برنامه پنجم توسعه گفت: اگر فرض کنیم ۲۰میلیون ساختمان داریم ۱۵‌میلیون به اصلاح نیاز دارند که دو میلیون ساختمان اداری آن اصلاح شده و ۱۳‌میلیون دیگر مانده که این حجم عظیم کاری است که نمی‌توان به سادگی از آن گذشت. وی در ادامه ۹۰‌درصد مقاوم‌سازی‌ها را شامل نوسازی دانست و گفت: این را می‌شود در بافت‌های فرسوده و در خانه‌های روستایی مشاهده کرد. حسین مقیمی‌در ادامه گفت: با توجه به اینکه از یک طرف جامعه از بیکاری رنج می‌برد و از طرف دیگر مردم به مسکن نیاز دارند، این امر می‌تواند باعث ایجاد اشتغال در کشور شود.

وی در ادامه تاکید کرد: از مشکلات پیش‌رو تامین منابع مالی است که باید راه را برای سرمایه‌گذاری خارجی باز کنیم.

عکس: حمید جانی‌پور