جلسه بانک‌های دولتی با وزارت مسکن در مجلس

گروه مسکن-سحر باباخانی: در اولویت قرار گرفتن برخی برنامه‌های بخش مسکن نزد بانک‌های دولتی و به تاخیر افتادن تعهدات دیگر دولت نظیر «مقاوم‌سازی مسکن روستایی» موضوع جلسه عصر یک‌شنبه کمیسیون عمران بود که در آن نمایندگان ۵ بانک بزرگ کشور و معاون وزیر مسکن برای ارائه پاره‌ای توضیحات حاضر شدند.

در جلسه اخیر کمیسیون عمران عقب‌افتادگی در مقاوم‌سازی ۱۷۸‌هزار واحد روستایی که باید طبق برنامه دولت در سال ۸۷ انجام می‌شد، مورد رسیدگی قرار گرفت.

مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون عمران مجلس درباره جزئیات این جلسه به دنیای اقتصاد گفت: برنامه مقاوم‌سازی ۲‌میلیون مسکن روستایی که از حساسیت بالایی برخوردار است در طرحی ۱۰ ساله تعریف و به تمام نهادها و‌سازمان‌های مرتبط ابلاغ شد تا از سال ۸۵ به اجرا گذاشته شود.

در این میان بانک‌ها موظف شدند برای هر واحد روستایی ۵/۷‌میلیون تومان وام پرداخت کنند، اما این روند در سال گذشته که سومین سال اجرای این طرح بود به تاخیر افتاد و فقط ۱۱‌درصد تعهد دولت در این سال مقاوم‌سازی شد.

وی در ادامه با تاکید بر اولویت این موضوع گفت: در جلسه روز گذشته به نماینده‌های بانک‌های عامل (تجارت، مسکن، ملی، ملت و صادرات) تاکید شد که سود و حتی جریمه این بانک‌ها توسط دولت تضمین شده و نباید نگرانی در رابطه با نحوه پرداخت این وام‌ها در سیستم بانکی وجود داشته باشد.

به گفته لاهوتی، نماینده بانک‌های عامل در این جلسه عنوان کردند که به دلیل فشارهای سایر پروژه‌های دولتی در حوزه ساخت و‌ساز از جمله مسکن مهر طرح‌های این‌چنینی از اولویت پرداخت تسهیلات خارج شده است.

نماینده کمیسیون عمران مجلس در ادامه اظهار امیدواری کرد که به دلیل حساسیت موضوع مسکن روستایی بانک‌ها همکاری و هماهنگی لازم را داشته باشند تا عقب‌ماندگی ۱۷۸‌هزار واحدی سال سوم این طرح جبران شود.

با استناد به صحبت‌های مهرداد لاهوتی قرار بود طرح مقاوم‌سازی ۲‌میلیون واحد روستایی ظرف ۱۰ سال و هر سال ۲۰۰‌هزار واحد با پرداخت ۵/۷‌میلیون وام به مالکان روستایی اجرا شود که این پروژه در ۲ سال اول با برنامه پیش‌بینی شده جلو رفته، ولی در سال سوم(سال گذشته) به دلیل عدم همکاری بانک‌ها تنها ۱۱‌درصد پیشرفت داشته است که با توجه به اهمیت موضوع و خطرات احتمالی که در رابطه با وقوع زلزله و... وجود دارد باید با پشتیبانی دولت، مجلس و وزارت مسکن پرداخت وام‌های مقاوم‌سازی در اولویت کاری بانک‌ها قرار‌گیرد.

سید مرتضی بختیاری، نماینده کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی‌نیز در رابطه با تسهیلات ارائه شده توسط بانک‌ها به بخش مسکن و نحوه پیشرفت این طرح به دنیای اقتصاد توضیح داد: در سال ۸۶ تنها ۵۰‌درصد تعهدات دولت در قالب مقاوم‌سازی ۸/۸‌ درصدی مسکن روستایی اجرا شد که این آمار در مقایسه با ۱۵‌هزار‌میلیارد تومان تسهیلات ارائه شده به بانک‌ها رقم ناچیز و در خور تاملی است و در این رابطه با ابهام بزرگی در سال ۸۸ روبه‌رو هستیم.