دنیای اقتصاد- انبوه‌سازان به دلیل آنکه سود و زیان ورود به پروژه مسکن مهر برایشان شفاف نیست، هنوز ساخت‌وساز روی زمین‌های ۹۹ ساله را شروع نکرده‌اند

در تفاهمی که وزارت مسکن اسفند‌ماه سال گذشته با کانون سراسری انبوه‌سازان امضا کرد، قید شده چنانچه تعاونی‌های مسکن، تولید انبوه‌سازان در زمین‌های ۹۹ ساله را خریداری نکردند، دولت وارد عمل می‌شود و اجازه فروش واحدها را به انبوه‌ساز بدهد؛ اما ابهام در عاقبت زمین‌های ‌۹۹ ساله و اینکه انبوه ساز از زمین هم سود می‌برد یا خیر، موضوعی است که در هفته‌های اخیر انبوه‌سازان را با ابهام روبه‌روکرده است.

گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد در این زمینه حاکی است، گروهی از انبوه‌سازان در تهران ریز هزینه‌های ساخت و ساز روی زمین‌های ۹۹ ساله را محاسبه هم کرده‌اند اما در این محاسبات سود اقتصادی حاصل از این فعالیت برای آنها روشن نیست.

انبوه‌سازان نمی‌دانند دولت به چه اندازه اجازه کسب سود به آنها را در این پروژه خواهد داد. انبوه‌سازی هنوز وارد زمین‌های ۹۹ ساله نشده‌ است

چالش جدید انبوه‌سازان در مسکن مهر

هزینه ساخت انبوه، متر مربعی ۳۰۰ تا ۳۵۰هزار تومان

دولت مسکن مهر را برای کم‌درآمدها می‌خواهد

اما انبوه‌سازان انتظار سود تا مرز ۸۰‌درصدی را در این پروژه دارند

لیلا درخشان

انبوه‌سازان به دلیل آنکه سود و زیان ورود به پروژه مسکن مهر برایشان شفاف نیست، هنوز ساخت‌وساز روی زمین‌های ۹۹ ساله را شروع نکرده‌اند.

در تفاهمی که وزارت مسکن اسفند‌ماه سال گذشته با کانون سراسری انبوه‌سازان امضا کرد، قید شده چنانچه تعاونی‌های مسکن تولید انبوه‌سازان در زمین‌های ۹۹ ساله را خریداری نکردند، دولت وارد عمل می‌شود و اجازه فروش واحدها را به انبوه‌ساز بدهد. اما ابهام در عاقبت زمین‌های ‌۹۹ ساله و اینکه انبوه ساز از زمین هم سود می‌برد یا خیر، موضوعی است که در هفته‌های اخیر انبوه‌سازان را کمی دلسرد کرده است.

گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد در این زمینه حاکی است، گروهی از انبوه‌سازان در تهران ریز هزینه‌های ساخت و ساز روی زمین‌های ۹۹ ساله را محاسبه هم کرده‌اند اما در این محاسبات سود اقتصادی حاصل از این فعالیت برای آنها روشن نیست.

انبوه‌سازان نمی‌دانند دولت به چه اندازه اجازه کسب سود به آنها را در این پروژه خواهد داد.

آنها می‌گویند به‌صورت طبیعی هر چقدر پروژه ساختمانی در مراحل تکمیلی واگذار شود، سود قیمت فروش نیز افزایش خواهد یافت.

بازرس انجمن انبوه‌سازان استان تهران در خصوص میانگین هزینه ساخت مسکن در این پروژه به دنیای‌اقتصاد گفت: هزینه ساخت یک واحد مسکونی نسبتا متوسط با رعایت مبحث ۱۹مقررات ملی ساختمان تقریبا مترمربعی ۳۰۰ الی ۳۵۰هزار تومان تمام می‌شود. وی تاکید کرد: این رقم در تهران در قالب جزئی‌سازی ۱۵درصد افزایش پیدا می‌کند چرا که هزینه‌های تامین مصالح ساختمانی و منابع انسانی یکسان است و همین امر باعث می‌شود هزینه ساخت انبوه‌سازی و جزئی‌سازی تفاوت فاحشی نداشته باشد.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، به دنبال انعقاد قرارداد انبوه سازان با وزرات مسکن و شهرسازی به منظور ورود آنها به طرح مسکن مهر، فقدان شفافیت مالی این تفاهم نامه باعث شده است تا انبوه سازان به وزارت مسکن پیشنهاد دهند یک تبصره به این تفاهم‌نامه اضافه کنند تا بر مبنای آن کلیه ملاحظات اقتصادی این پروژه تبیین شود. به گزارش دنیای‌اقتصاد، فقدان تدوین آیین‌نامه اجرایی کلی مشخص در طرح مسکن مهر باعث شده تا هر اقدامی با یکسری خلاء‌های کارشناسی مواجه شود. بر این اساس هر نوع تفاهم نامه‌ای نیز که در این زمینه انعقاد می‌شود، همچنان بر محور آزمون و خطا استوار است. در این بین اگر چه تفاهم وزارت مسکن و شهرسازی با سازندگان حرفه‌ای مسکن تنها بستری است که می‌تواند مسکن مهر را به سرانجام برساند، اما فقدان شرایط مالی این پروژه برای

انبوه سازان می‌رود تا کار وزرات مسکن را دچار مشکل کند. در این راستا مهندس محمد مهدی مافی، بازرس انجمن انبوه‌سازان استان تهران در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد تاکید کرد: به نظر من این تفاهم‌نامه بیش از هر چیز جنبه تبلیغاتی دارد و عدم قیمت‌گذاری دقیق و شفافیت مالی برای سرمایه‌گذاران به این پیش‌داوری صحه می‌گذارد. به عقیده مافی، مسکن مهر به دنبال گریزی است تا از خود یک بیلان کاری قابل دفاع ارائه کند، از این رو با اقدامات شتابزده و غیرکارشناسی در این راستا گام برمی‌دارد. این فعال ساختمانی تاکید کرد: موضوع این تفاهم‌نامه به شدت در هاله‌ای از ابهام قرار دارد؛ به طوری که به عنوان مثال وزارت مسکن و شهرسازی اگر چه متعهد شده است در صورتی که تولیدات انبوه سازان با اقبال خرید مواجه نشود، زمین را به انبوه‌سازان خواهد فروخت اما به هیچ وجه مشخص نشده است که قیمت‌گذاری این زمین‌ها به چه صورت است و از سوی دیگر نحوه پرداخت هزینه زمین نیز معلوم نشده است. بازرس انجمن انبوه‌سازان اظهار داشت: از سوی دیگر در فرآیند این طرح جای این سوال مطرح است که آیا وزارت مسکن و شهرسازی به انبوه‌سازانی که وارد این طرح می‌شوند، به لحاظ حرفه‌ای و اخلاقی اطمینان کامل دارد یا خیر.

هندوانه سربسته

فقدان شفافیت مالی در چشم‌انداز اجرایی تفاهم‌نامه انبوه سازان با وزارت مسکن باعث شده تا صنف انبوه‌ساز این تفاهم‌نامه را به هندوانه‌ای سر بسته تشبیه کنند.

این فعال ساختمانی در این رابطه گفت: از لحاظ منطقی هیچ سرمایه‌گذاری سرمایه خود را روانه مجرایی که به لحاظ سودآوری مبهم باشد نمی‌کند، مگر اینکه با محاسبات دقیق اقتصادی بر اساس زمان‌بندی دقیق معلوم باشد.

استقبال از روی احساس بود

بازرس انجمن انبوه‌سازان استان تهران در پاسخ به این سوال که با وجود ابهامات پیرامون این تفاهم‌نامه دلیل استقبال انبوه سازان از این طرح چه بود، گفت: اساسا مردم ما عادت دارند با مسائل به شکل احساسی برخورد کنند و از آنجا که مضامین این تفاهم‌نامه در ظاهر خوب بود، همین باعث شد تا صنف انبوه‌ساز از آن استقبال کنند. وی افزود: البته در این بین عده‌ای از انبوه‌سازان با تصور دریافت امتیازات ویژه از سوی دولت به این پروژه روی خوش نشان داده‌اند. به عنوان مثال بسیاری از انبوه سازان تصور می‌کردند دولت قرار است با قیمت بسیار پایین در صورت فقدان مشتری زمین را به آنها بفروشد، این در حالی است که دولت در این زمینه شفاف‌سازی نکرده است.

همه یا هیچ

به عقیده این انبوه‌ساز، عدم شفاف‌سازی در این پروژه باعث می‌شود تا انبوه‌ساز یا به یک سود سرشار غیرمنطقی دست یابد یا اینکه به شدت متضرر شود. وی افزود: این پروژه باید در بستری متعادل طراحی شود اما فعلا اینگونه نیست به‌طوری که ممکن است در هدف اجرایی آن نقض غرض شود و گروه‌های هدف این پروژه که اقشار کم‌درآمد هستند، هزینه ساخت مسکن برای آنها خیلی گران تمام شود.

افزایش پلکانی قیمت

در همین حال در این رابطه نیز حسن محتشم، عضو هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران در این رابطه گفت: در فرآیند اجرای این تفاهم‌نامه در صورتی که در مرحله فوندانسیون تعاونی اقدام به معرفی خریدار کند، انبوه‌سازان به کسب سود ۱۰الی ۱۵درصدی رضایت می‌دهند. وی افزود: در غیر این صورت هرچقدر پروژه پیشرفت فیزیکی داشته باشد و تعاونی‌ها مشتری معرفی نکنند، انبوه‌ساز مجبور می‌شود سود خود را افزایش دهد. وی تاکید کرد: به عنوان مثال در مرحله ۵۰درصدی ساخت، انبوه‌ساز مجبور است به سود ۸۰درصدی فکر کند. وی تاکید کرد: در همین حال در مراحل پایانی کار اگر اساسا تولیدات انبوه‌سازان با اقبال مواجه نشد و دولت زمین را به انبوه سازان واگذار کند، این امکان وجود دارد که سازندگان به منظور جبران بلوکه شدن سرمایه با قیمت گران‌تری از عرف بازار محصولات خود را عرضه کنند.

مسکن مهر به حاشیه می‌رود؟

طی یکسال اخیر حوزه مسکن شاهد دو اتفاق خاص بود. اتفاقاتی که پیش از این مصداق نداشت و آن تعامل دولت و شهرداری تهران در تولید مسکن و نوسازی بافت‌های فرسوده با گروه‌های حرفه‌ای ساخت‌وساز یعنی انبوه‌سازان بود. از یک طرف در سال گذشته وزارت مسکن و شهرسازی در طرح مسکن مهر با انبوه سازان اقدام به انعقاد تفاهم‌نامه کرد و از سوی دیگر هفته گذشته نیز شهرداری تهران برای نوسازی بافت‌های فرسوده از انبوه‌سازان سراسر کشور قول همکاری گرفت. متعاقب امضای این دو تفاهم‌نامه، انبوه‌سازان به عنوان بخش خصوصی که ۹۵درصد ساخت و سازها به دست این قشر صورت می‌گیرد با دو گزینه مختلف برای فعالیت روبه‌رو شده‌اند. در همین حال نگاهی به متن تفاهم‌نامه انبوه‌سازان با شهرداری در مقایسه با آنچه که این صنف با وزارت مسکن به منظور مشارکت در طرح مسکن مهر انعقاد کرده، نشان می‌دهد شهرداری تهران امکانات گسترده‌‌تری را برای جذب انبوه سازان در نظر گرفته است.بر این اساس به نظر می‌رسد که انبوه‌سازان با توجه به این مساله بیش از هر چیز به سمت سرمایه‌گذاری در این بافت‌ها جذب شوند.

به گزارش خبرنگار ما، در این راستا دکتر ابوالفضل مشکینی، رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان تهران در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد گفت: از آنجا که بافت فرسوده از جذابیت‌های خاصی برای سرمایه‌گذاری برخوردار است، طبیعی است که انبوه‌سازان رغبت بیشتری برای مشارکت در این بافت‌ها داشته باشند. وی افزود: گروه‌های هدف طرح مسکن مهر و بافت‌های فرسوده با هم فرق دارند و از این رو مشارکت انبوه‌سازان در بافت‌های فرسوده هیچ تناقضی با اجرای طرح مسکن مهر ندارد. مشکینی تاکید کرد: نیاز به تولید مسکن و انباشت تقاضا در این بخش به حدی فزاینده است که فضای کافی برای جذب سرمایه‌گذاران وجود دارد .وی افزود: تعامل انبوه‌سازان با شهرداری برای نوسازی بافت‌های فرسوده مایه خوشحالی است، چرا که موفقیت این طرح پاسخگوی بخش اعظمی از تقاضای مسکن خواهد بود و از سوی دیگر مزایای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و... نوسازی بافت‌های فرسوده به نفع همه خواهد بود.