کاهش تخلفات ساختمانی در تهران - ۲۵ خرداد ۸۸

رکود ساخت‌وساز تخلف در این عرصه را ۲۴درصد کاهش داد

گروه مسکن- سحرباباخانی: در عرصه ساخت‌وساز تخلفات ساختمانی به قدری کاهش یافته که نرخ آن در سال ۸۷ نسبت به سال‌های اخیر برای شهرداری تهران بی‌سابقه بوده است. کمیسیون ماده ۱۰۰ به عنوان مرجع رسیدگی به تخلفات ساخت‌وساز در تهران اعلام کرد: تخلفات در این عرصه طی سال ۸۷ معادل ۲۴درصد کاهش یافته است. این مقدار کاهش تخلف نه به خاطر احتیاط سازندگان و دقت آنان، بلکه به علت کاهش حجم ساخت‌وساز بوده است.

مدیر کل امور اجرایی کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ در مبحث تخلفات ساختمانی با اعلام این خبر به دنیای اقتصاد گفت: اکثر این تخلفات در حوزه تغییر کاربری صورت گرفته است.

وی درباره آمار این تخلفات توضیح داد: ۵۰درصد از سهم تخلفات مختص به تغییر کاربری، ۳۵درصد مازاد برتراکم ساختمانی و ۱۵درصد برای تراکم ساختمانی بوده است.

با استناد به آمار ارائه شده توسط این مقام مسوول تعداد کل پرونده‌هایی که در سال ۸۷ ارجاع شده است، ۱۳۶۸ فقره بوده که به دنبال ارجاع این پرونده‌ها ۱۳۲۹۹ رای صادر شده است که در این رابطه تعداد کل آرای صادر شده در سال ۸۷ در مقایسه با مدت مشابه ۸۶، ۱۶درصد کاهش داشته است.

وی همچنین تعداد نظریات ارائه شده در کمیسیون‌ها را در سال ۸۷، ۹۲۷فقره و تعداد ارجاع پرونده به کارشناسی را ۱۱۸ مورد اعلام کرد و گفت: در سال گذشته ۸۴۸۱ رای بدوی و ۴۷۱۸ رای تجدیدنظر صادر شده است.

کاشف ۵۰درصد از سهم تخلفات ساختمانی را مربوط به تغییر کاربری و ۱۵درصد را در مورد تراکم ساختمانی عنوان کرد.

این در حالی است که در سال ۸۷ تعداد کل تخلفات تراکم مسکونی ۱۶۷۲ مورد گزارش شده که این آمار در مقایسه با زمان مشابه در سال ۸۶، ۲۹درصد کاهش را نشان می دهد.

این مقام مسوول در ادامه یادآور شد که تا به امروز پرونده به تعویق افتاده در کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ وجود ندارد و تمام پرونده‌ها به روز شده و به جریان افتاده است.

مدیر کل امور اجرایی کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ با اعلام اینکه زمان رسیدگی به پرونده‌های تخلف ساختمانی از ۲۵روز به ۱۰ روز برای صدور رای نهایی کاهش پیدا کرده، گفت: این اقدامات هیچ ارتباطی به برگزاری انتخابات ندارد و به دنبال دستور هیات رییسه شهرداری و شهردار تهران و به جهت تکریم ارباب رجوع صورت گرفته است.

به گفته بهروز کاشف تا به امروز هیچ پرونده‌ای در این کمیسیون به تعویق نیفتاده، مگر اینکه در مرحله ارسال نظریه از شهرداری مناطق یا در مرحله کارشناسی وقفه‌ای رخ داده باشد.

اقداماتی برای سرعت کار

و کیفیت آرا

از جمله اقدامات صورت گرفته در رابطه با تسریع کار ارباب رجوع‌ها توزیع پرونده‌ها به صورت سیستمی و کاهش تخلفات فراوان در این زمینه است؛ چرا که این پرونده‌ها از زمان ارجاع به کمیسیون‌های دهگانه ماده۱۰۰ وارد سیستم رایانه‌ای شده و کلیه اطلاعات از این کانال دنبال و بررسی می‌شود.

کاشف در توضیح خبر فوق خاطرنشان کرد: تا قبل از اجرای این سیستم با انبوهی از شاکیان داخل و خارج کمیسیون مواجه بودیم، ولی امروز این آمار به صفر رسیده است.

فیلتر کردن پرونده‌ها

مدیر کل امور اجرایی کمیسیون اجرایی ماده۱۰۰ همچنین از فیلتر کردن پرونده‌ها که با قصد روان‌سازی و سالم‌سازی و پالایش اطلاعات به منظور هماهنگ‌سازی فرم‌های تخلف با محتوای پرونده‌ها صورت گرفته است، خبر داد.

کاشف در توضیح این اقدام گفت: این پالایش باعث می‌شود که از هرگونه تضییع حقوق شهروندان، شهرداری و ذی‌نفعان جلوگیری شود، از سویی با توجه به فیلترسازی قبل و بعد از صدور حکم و بررسی مجدد پرونده سرعت عمل بیشتری خواهیم داشت.

بازدید از اجرای احکام در مناطق

بازدید دوره‌ای اداره کل کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ از نحوه اجرای احکام در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران از جمله اقدامات دیگری است که مورد توجه و در حال اجرا است.

به گفته کاشف این مساله کمک می‌کند که اداره نظارت و پیگیری آرا بتواند با تعامل با مسوولین اجرای احکام و کارشناسان در خصوص اجرای درست احکام به نتایج بهتری برسد.

وی در ادامه یادآور شد: در کنار این نظارت، بهره‌برداری از مدل پیشرفته نرم‌افزاری در فعالیت‌های اجرایی حقوقی آرای ماده ۱۰۰ که به دنبال بیش از دو سال تلاش کارشناسان شکل گرفته، سیستم هوشمندی طراحی شده که تا به صورت آنلاین بتوانیم با مناطق در ارتباط باشیم و پرونده‌ها به صورت سیستماتیک تکمیل و ارسال شوند.

رسیدگی به پرونده‌های مسکوت‌مانده

مدیر کل امور اجرایی ماده ۱۰۰ به دنبال پیگیری نحوه بررسی آرای مسکوت مانده، گفت: حدود ۱۷۰هزار رای از سال ۷۰ تاکنون مسکوت مانده که قرار است با همکاری شرکت شهربان که در حوزه معاونت شهرسازی جهت پیشگیری از تخلفات مالکین شکل گرفته به این آرای مسکوت مانده، رسیدگی شود.

اولین پروژه تحقیقاتی درباره تخلفات ساختمانی

به گفته کاشف برای اولین بار پروژه تحقیقاتی با موضوع نحوه برخورد با تخلفات ساختمانی اعم از پیشگیری و درمان تداوین ارائه و مقرر شده که این پروژه ظرف ۱۹ماه، آسیب‌شناسی تخلفات اجتماعی و اختلاف آراء را مورد بررسی قرار دهد.

لازم به ذکر است، ۴ ماه از زمان آغاز این پروژه می‌گذرد.

برگزاری جلسات اعضای کمیسیون ماده صد

تشکیل کمیته پژوهشی راهبردی واحدهای اجرایی آرای ماده صد و نظام‌مند نمودن رویدادهای مختلف در مناطق و برگزاری جلساتی با اعضای کمیسیون‌های ده‌گانه ماده ۱۰۰ به منظور ایجاد وحدت رویه در عملکردها و بالا بردن کیفیت و هماهنگی در آرا از جمله اقدامات دیگری است که تاکنون انجام شده است.بهروز کاشف درباره این جلسات توضیح داد: آخرین جلسه با حضور معاونت شهرسازی و معماری و قضات کمیسیون‌ها برگزار شده است.

کمیته اصلاح قوانین موجود

تشکیل کمیته‌ای برای اصلاح قوانین موجود با سه اداره کل حوزه شهرسازی، اداره کل تدوین ضوابط و اداره کل معماری و ساختمان و کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ با رویکرد اصلاح قوانین و تقلیل تخلفات جاری نیز در دستور کار اجرایی این کمیسیون قرار گرفته است.

برگزاری جلسات بازرسین فنی مناطق

برگزاری جلساتی با بازرسین فنی مناطق به منظور ایجاد وحدت رویه در تنظیم فرم‌های ارزش معاملاتی و فرم‌های خلاف‌های ساختمانی، انتشار بروشورهایی برای آشنایی شهروندان با ضوابط و قوانین مربوط به شاخه‌های مختلف ساختمان، تغییر و تحول در ساختار اداری امور اجرایی، آرشیو الکترونیکی پرونده‌ها از مرداد ماه گذشته، نشست‌های کارگروه‌های تخصصی کلان‌شهرها و حذف تدریجی پرونده‌های ارسالی از جمله اقدامات در دست انجام کمیسیون اجرایی ماده ۱۰۰ است که مدیر کل این سازمان در پایان به آن اشاره کرد.