گروه مسکن- میترا یافتیان: با توجه به اینکه ۴۹هزار و ۸۵هکتار بافت فرسوده شهری شناسایی شده در سراسر کشور نیاز به سرمایه‌ای حدود ۴۰۰هزار میلیارد تومان برای احیا و بهسازی دارد و چنین سرمایه‌ای حدود ۶ برابر بودجه عمومی کل کشور است، از این رو به لحاظ نبود چنین منابع مالی در دولت، این بهترین فرصت برای حضور بخش‌خصوصی و جذب بازده بالای سرمایه‌گذاری در کشور است. به گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد، دکتر محمد آئینی، معاون دفتر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، در تشریح برنامه‌های این شرکت در سال‌جاری با اعلام این مطلب به خبرنگاران گفت: در شرایط کنونی بهسازی بافت فرسوده صنعتی است که نحوه فعالیت در آن و نیز بازده بالای سرمایه‌گذاری در این بخش مغفول مانده و اطلاع‌رسانی عمومی در این بخش ضروری است.

وی تصریح کرد: بالا بودن سود سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی در این بخش از این رو است که تامین دسترسی‌ها، فضاهای عمومی و... و نیز اعمال برخی بخشودگی‌های مالیاتی و تخفیف‌های ویژه عوارض ساخت‌وساز در نوسازی بافت فرسوده از سوی دولت تامین می‌شود.

همچنین با ابلاغ لایحه ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن نیز دولت شهرداری‌ها را موظف کرده حداقل ۵۰درصد و تا سقف ۱۰۰درصد در عوارض ساخت‌وساز و صدور تراکم به متقاضیان ساخت‌وساز در بافت فرسوده تخفیف ارائه شود و ما به ازای آن توسط دولت تامین شود.

وی به حذف مجوز انتشار و فروش اوراق مشارکت در بافت‌های فرسوده برای شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در بودجه سال ۸۷ دولت اشاره کرد و گفت: از امسال رویکرد دولت از مداخله مستقیم در احیای نوسازی بافت‌های فرسوده شهری کمرنگ شده و تلاش می‌شود دولت به عنوان یک نهاد حاکمیتی صرفا نقش سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، هدایت، نظارت، حمایت و تشویق را داشته باشد. بنابراین مجموعه مدیریت شهری که شهرداری مهم‌ترین عنصر آن است، به عنوان مدیریت اجرایی در این برنامه‌ها در نظر گرفته شده و به عنوان یک محور باید از سوی دولت حمایت و تقویت شده و سازوکارهای موجود در آنها به نحو مطلوب به کار گرفته شود.

به گفته وی، در این صورت است که دولت وظیفه ترویج و فراهم کردن بسترهای لازم برای نوسازی و بهسازی بافت فرسوده شهری را پیدا کرده و شهرداری‌ها با بهره‌گیری از تمام توان خود می‌توانند درگیر مباحث نوسازی بافت‌های فرسوده شوند.

وی معتقد است: بهسازی و نوسازی بافت فرسوده شهری در بخش برنامه‌ریزی برای توسعه شهری و اسکان جمعیت شهری در راس برنامه‌های وزارت مسکن قرار گرفته به طوری که برای اسکان سرریز جمعیتی با توجه به توسعه درونی و استفاده از توان موجود در داخل شهرها دارای اولویت ویژه‌ای است.

بنابراین تا مادامی که در درون شهرها ظرفیت اسکان وجود دارد از توسعه شهرها جلوگیری شده و سرریز جمعیت در داخل شهرها اسکان داده شوند.

وی توانمندسازی ساکنان بافت‌های فرسوده برای نوسازی و بهسازی این مناطق را دارای اهمیت ویژه دانست و افزود: این بخش نیز از محورهای برنامه نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده در وزارتخانه قرار گرفته است. وی افزود: در این برنامه‌ها همچنین جلب مشارکت مردم از جمله محورهای اساسی در نظر گرفته شده تا همه امکانات و مجموعه عوامل و ذی‌نفعان که درگیر این بحث هستند، بسیج شوند. وی در ادامه به تغییر رویکرد دولت در بحث نوسازی بافت فرسوده از پروژه محوری به بافت محوری و محله‌محوری اشاره کرد و گفت: نگاه قبلی ما این بود که شرکت عمران بهسازی شهری ایران برای احیای بافت فرسوده پروژه تعریف و با مشارکت بخش‌خصوصی اجرا کند، اما امروز به دنبال احیای بافت فرسوده از طریق مجموعه عوامل مرتبط هستیم. در این راستا بنا داریم بانک اطلاعات بافت فرسوده شهری را برای ۵۲ شهر کشور تکمیل کنیم.

همچنین مقرر شد انجام مطالعات ظرفیت سنجی پیش از تهیه طرح بهسازی صورت گیرد. از این حدود ۳۱۲ مورد مطالعه ظرفیت سنجی توسط دانشجویان و در قالب پایان‌نامه‌های مقاطع فوق لیسانس و دکترا انجام خواهد شد.

وی با بیان این که احیا و نوسازی بافت فرسوده کشور با فعالیت یک سازمان دولتی در تهران محقق نمی‌شود، اظهار کرد: بدین لحاظ لازم است در سطح هر محله نهادی برای پیگیری امور مرتبط با نوسازی بافت فرسوده و ارائه خدمات مربوط به آن به متقاضیان شکل گیرد.

وی یادآور شد: هم‌اکنون در تهران بیش از ۱۰۰ محله و در کل کشور حدود ۲هزار محله دارای بافت فرسوده موجود است؛ بنابراین ایجاد نهادهای پیگیر بحث نوسازی به تعداد محلات دارای بافت فرسوده در کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی در رابطه با آمار صدور پروانه‌های ساختمانی در بافت‌های فرسوده شهری نیز گفت: از ابتدای سال ۸۶ تا پایان بهمن ماه همین سال مجموعه پروانه‌های صادره در محدوده بافت فرسوده شهری برای زیربنای حدود ۱۱میلیون و ۱۵۰هزار مترمربع بوده است که از این میزان ۲میلیون و ۱۲۶هزار مترمربع مربوط به تهران است.