توصیه بازار: 2ماه فرصت برای خرید خانه

گروه مسکن- لیلا درخشان: در حالیکه هنوز آمار رسمی از سوی مراجع دولتی درباره نرخ رشد قیمت مسکن در سال ۸۶ اعلام نشده است؛ اما فعالان بازار که ساعت به ساعت از نبض قیمت باخبر هستند از رشد ۱۰ الی ۲۰درصدی ارزش ملک در سال گذشته خبر می‌دهند. رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران معتقد است در سال ۸۶ قیمت مسکن حدود ۱۰درصد نسبت به سال ۸۵ افزایش پیدا کرد. برخی کارشناسان بنگاه‌های املاک در مناطق مختلف تهران نیز از رشد ۱۵ تا ۲۰درصدی قیمت مسکن می‌گویند.

گزارش دنیای اقتصاد از بررسی روند تغییر قیمت ملک در شهر تهران به عنوان شهر پیشتاز و تاثیرگذار در بازار مسکن سراسر کشور حاکی است: قیمت مسکن در نیمه اول سال گذشته به استناد آنچه وزارت مسکن تحت عنوان گزارش عملکرد خود در آن زمان منتشر کرد، تنها ۵درصد نسبت به نیمه دوم سال ۸۵ رشد داشت که این رشد ناچیز، رام شدن بازار در آن موقع از سال را نشان می‌داد؛ اما در نیمه دوم سال گذشته شرایط اقتصادی سرنوشت بازار را طور دیگری رقم زد که نتیجه‌اش رشد قابل توجه قیمت مسکن بود.

«اگر امسال قصد صاحبخانه شدن دارید، درنگ نکنید و تا قبل از فصل تابستان ملک مورد نظرتان را یافته و هر چه سریع‌تر اقدام به خرید کنید.»

این توصیه بیش از ۲۰کارشناس و مدیر بنگاه مشاوران املاک به متقاضیان خرید خانه است که تاکید دارد قیمت مسکن در این هفته‌های اول سال گیج است و حداکثر تا پایان فصل بهار این وضعیت ادامه دارد و لذا فرصت خوبی است برای خرید خانه.

خبرنگار دنیای اقتصاد پنج‌شنبه گذشته به عنوان متقاضی خرید و در برخی موارد در قالب صاحب ملکی که قصد فروش آن را دارد به ۲۳ بنگاه معاملات املاک در مناطق مختلف تهران مراجعه کرد و ضمن پرسش درباره شرایط بازار در سال جدید از قیمت خرید و فروش آپارتمان سوال کرد.

مشاوران املاک در پاسخ به این پرسش خبرنگار دنیای اقتصاد توصیه کردند، بهتر است تا قبل از اتمام فصل بهار خرید انجام شود.

این فعالان بازار مسکن تاکید کردند با توجه به اینکه علائمی از کاهش قیمت در این بازار طی یکسال گذشته مشاهده نکرده‌اند، این احتمال وجود دارد که در سال‌جاری نیز وضعیت همچون سال قبل حاکم باشد.

به گفته برخی از مشاوران املاک در سال جدید قیمت، تحت‌‌شعاع سلیقه مالکان قرار گرفته است. به این معنی که در گذشته روال این گونه بود که مالکان در هنگام مراجعه به بنگاه، قیمت ملک را از مشاوران می‌خواستند که تعیین کنند. اما اخیرا اغلب متقاضیان فروش، رقمی را به عنوان ارزش ملک از قبل تعیین کرده‌اند و فقط از بنگاه درخواست فروش آن را می‌کنند نه تعیین قیمت.

چند تن از مشاوران املاک در نقاط مختلف تهران با اعلام این خبر به دنیای‌اقتصاد نسبت به این معضل هشدار دادند و برای جلوگیری از افزایش سیر صعودی قیمت مسکن در سال جاری خواهان تعیین قیمت‌های کارشناسی مسکن از سوی مسوولان شدند.

این افراد تاکید کردند: فعلا خرید و فروش ملک در وضعیت رکود به سر می‌برد و بسیاری از فروشندگان منتظر تثبیت قیمت‌ها هستند.

در همین حال، بسیاری از مشاوران تاکید داشتند ما به افرادی که قصد فروش ملک خود را دارند توصیه می‌کنیم که دست نگه دارند و این اقدام خود را به اوایل تابستان موکول کنند و همین امر موید اطمینان کارشناسان مسکن از افزایش قیمت مسکن است به طوری که حتی حاضرند از دستیابی به سود نقدی خود چشم‌پوشی کنند؛ چراکه اطمینان دارند کمی انتظارکافی است تا سود معاملات حاصل از افزایش قیمت ملک را در آینده به نرخ بیشتری دریافت کنند.

گاندی: مالکان ۱۰درصد گران کرده‌اند

یک مشاور املاک واقع در محدوده خیابان گاندی در گفت‌و‌گو با دنیای‌اقتصاد با اعلام اینکه مالکان از اواخر اسفند سال پیش به طور سلیقه‌ای و بی‌هیچ دلیل موجهی قیمت ملک را حدود ۱۰درصد افزایش داده‌اند، گفت: قیمت آپارتمان نوساز در حوالی گاندی تقریبا متری ۴میلیون و ۵۰۰هزار تومان است این در حالی است که تا قبل از اواخر سال گذشته این رقم متری ۴میلیون‌تومان بود. علی تهرانی افزود: روال بازار مسکن به گونه‌ای است که هر سال از اوایل فروردین بازار مسکن در نوسان و بلاتکلیفی سیر می‌کند، اما این دوره نقاهت قطعا تا اواخر خرداد بیشتر به طول نمی‌انجامد و از خردادماه این قیمت به ثبات می‌رسد. وی خاطرنشان کرد: اما متاسفانه بسیاری از فروشندگان دچار توهم شده‌اند و بدون هیچ دلیلی قیمت فروش ملک خود را بالا برده اند.

تهرانپارس: قیمت‌ها کارشناسی نیست

سیروس شعبانی، مشاور املاک واقع در تهرانپارس نیز عقیده دارد مالک نقش تاثیرگذاری در تعیین قیمت مسکن دارد، وی گفت: بسیاری از مالکان در نقش یک خریدار به بنگاه‌ها می‌آیند و پس از پرس و جو از قیمت ملک در حوالی محدوده مورد نظر خود قیمت ملکشان را تعیین می‌کنند.

شعبانی تصریح کرد: اواخر اسفند سال گذشته آپارتمان نوساز در حوالی تهرانپارس متری حدود ۲میلیون تومان بود که این رقم در سال‌جاری به متری حدودا ۲میلیون و ۵۰۰هزار تومان در این منطقه رسیده است.

وی اظهار داشت: همچنین تا اواخر بهمن سال ۸۶ آپارتمان کلنگی در محدوده تهران پارس متری حدود سه میلیون و ۴۰۰هزار تومان خریدوفروش می‌شد، این در حالی است که دیروز در حوالی همان منطقه و با همان شرایط مشابه آپارتمان کلنگی تا متری ۴میلیون و ۵۰هزار تومان هم فروخته شد.

وی افزود: متاسفانه در بازار مسکن ایران هیچ گونه حساب و کتابی وجود ندارد.

شهرک غرب: قیمت‌ها سلیقه‌ای است

یک مشاور املاک مسکن واقع در محدوده شهرک غرب نیز همسو با اظهارنظر سایر مشاوران مسکن نیز عقیده دارد قیمت‌های مسکن از اواخر اسفند تاکنون با سلیقه مالکان افزایش داشته است و این قیمت‌ها معمولا کاذب است.

شیرین نادری در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد گفت: متاسفانه ما هم از این افزایش بی‌رویه نرخ مسکن رنج می‌بریم و از سویی قیمتی که مالکان برای فروش مسکن تعیین می‌کنند بر روی سایر بخش‌های بازار مثل اجاره و رهن تاثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: متاسفانه در اذهان عمومی این طور جا افتاده است که مشاوران املاک نقش اصلی در افزایش قیمت‌ها دارند و این صنف قیمت‌های بدون کارشناسی به خریداران و فروشندگان ارائه می‌دهند، این در حالی است که عملا این گونه نیست و هر چه قیمت‌ها مشخص‌تر و دقیق‌تر و کارشناسی‌تر باشد شکل‌گیری قراردادها بسیار آسان‌تر و بدون حواشی خواهد بود.

نادری خاطرنشان کرد: در حال حاضر آپارتمان نوساز در شهرک‌غرب از متری تقریبا ۳میلیون تا متری ۸میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که البته کیفیت مصالح ساختمانی نقش تعیین‌کننده در قیمت مسکن دارد، نادری با اشاره به اینکه قیمت از اواخر اسفند سال گذشته متری حدود ۳۰۰هزار تومان به قیمت ملک افزوده شده است، گفت: ما به بسیاری از خریداران توصیه می‌کنیم که اگر قصد خرید مسکن دارند هرچه سریع‌تر اقدام به خرید کنند؛ چرا که تا اوایل تابستان قیمت مسکن برای کل سال تثبیت شود، درست زمانی که امکان تغییر قیمت‌ها وجود ندارد.

وی افزود: در همین حال به افرادی که قصد خرید مسکن در متراژ بالا دارند نیز توصیه می‌کنیم که حتی اگر یک هفته تاخیر کنند متضرر خواهند شد؛ چرا که در متراژهای بالا حتی اگر متری مثلا ۵۰هزار تومان اضافه شود جمع این رقم به چند میلیون می‌رسد و این رقم برای خریدار مایه ضرر است.

پونک: شرمندگی بنگاه‌ها

محمد علیزاده، مدیر یک بنگاه معاملاتی املاک نیز در گفت‌و‌گو با دنیای اقتصاد با اشاره به اینکه قیمت مسکن متاسفانه روز به روز در حال افزایش است، گفت: همین افزایش قیمت‌ها باعث شده تا ما در مقابل مشتریان بسیار شرمنده باشیم. وی با انتقاد از بازار نابسامان مسکن گفت: متاسفانه بسیاری از عوامل بدون هیچ منطقی قیمت ملک را بالا برده و همین امر پیامدهای منفی بسیاری را به دنبال خواهد داشت. وی افزود: اواخر سال گذشته در حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰هزار تومان به قیمت‌ها اضافه شده است. این در حالی است که در ساخت مسکن از اواخر سال گذشته حدودا متری ۵۰هزار تومان به قیمت مسکن اضافه شده است و بدیهی است بسیاری از مالکان بدون هیچ دلیلی چند برابر به این مبلغ افزوده و در فروش مسکن محاسبه کرده‌اند.

علیزاده با اشاره به اینکه قیمت فروش آپارتمان نوساز در حوالی میدان‌پونک از متری ۲میلیون و ۲۵۰هزار‌تومان تا متری ۲میلیون و ۸۰۰هزارتومان است، گفت: بازار مسکن فعلا دچار سردرگمی است، اما تا اواخر اردیبهشت این معضل حل خواهد شد.

یوسف‌آباد: مردم مردد هستند

احمد امیری، مدیریک بنگاه معاملاتی واقع در حوالی یوسف‌آباد در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد در مورد وضعیت خرید و فروش ملک در این محدوده گفت: از اواخر اسفند سال گذشته تاکنون تقریبا بازار خرید و فروش ملک راکد است؛ چرا که بسیاری از فروشندگان به امید افزایش قیمت، ملک خود را نمی‌فروشند و البته بسیاری دیگر نیز نگران هستند با فروش ملک خود نتوانند ملک جایگزین دیگری با قیمت مناسب جست‌وجو کنند.

وی افزود: در همین حال انتظار برای اینکه بازار مسکن به ‌ثبات برسد از جمله فاکتورهای دیگری است که فعلا سبب رکود خرید و فروش ملک شده است. وی تصریح کرد: اما در حال حاضر ما به خریداران توصیه اکید می‌کنیم که اگر آمادگی خرید دارند هر چه سریع‌تر اقدام به خرید کنند؛ چرا که یک روز تعلل هم ممکن است آنها را متضرر کند.

امیری خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت آپارتمان نوساز برای فروش در محدوده یوسف‌آباد حدود ۳میلیون تا سه‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان است که تا اواخر بهمن سال گذشته این رقم تقریبا متری ۲میلیون و ۸۰۰هزار تومان بود.