گروه مسکن- میترا یافتیان: موج جدید افزایش قیمت در بخش مصالح ساختمانی برخی انبوه‌سازان در کشور را نگران کرده است.

قیمت فروش مصالح پرمصرف ساختمانی در حالی طی یک ماه گذشته افزایش یافته است که شاهد حجم عظیمی از ساختمان‌سازی در شهرهای بزرگ هستیم. اکنون گرانی مصالح این نگرانی را بین دست‌اندرکاران صنعت ساختمان ایجاد کرده که مبادا تحرک پرشتاب ساخت‌وساز که از اوایل سال گذشته آغاز شده و قرار است در سال‌جاری نیز به حجم آن افزوده شود، به دلیل کمبود و گرانی مصالح ساختمانی از شتاب و نفس بیافتد که اگر چنین شود عواقب به خواب رفتن ساخت‌وساز سایه سنگین رکود تورمی در بازار مسکن را سنگین‌تر خواهد کرد.

به گزارش دنیای اقتصاد، قیمت انواع آهن‌آلات از اسفند ماه سال گذشته تاکنون همچنان روند رو به رشد داشته است.

دکتر بابک حاجیان، کارشناس مدیریت در حوزه مسکن، در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد در این رابطه ابراز عقیده کرد: گزارش‌های اخیر مبنی بر قیمت‌های جهانی مصالح ساختمانی به ویژه در بخش آهن‌آلات نشان می‌دهد قیمت این کالاها حدود ۳۵درصد افزایش یافته است و این تغییرات اثر مستقیم بر افزایش هزینه ساخت‌وساز در سطح جهان و ایران خواهد داشت.

وی تصریح کرد: البته براساس برنامه بودجه سال ۸۷ دولت هیچ‌گونه بازنگری در رابطه با اعمال سیاست‌های بازدارنده از افزایش قیمت زمین و مسکن و به صورت جزئی‌تر جلوگیری از رشد قیمت مصالح ساختمانی ندارد و مطابق با سال ۸۶، صرفا بر قیمت زمین از قیمت تمام شده ساخت‌وساز تاکید دارد. در حالی که کاهش قیمت زمین در ساخت‌وسازها در داخل کلان‌شهرها موثر است نه با واگذاری زمین‌های با اجاره ۹۹ساله در حومه شهرهای بزرگ که سهم ناچیزی در قیمت تمام شده ساختمان‌ها دارند.

افزایش ۸۰درصدی قیمت مصالح ساختمانی در ۴۰ روز گذشته

مجتبی بیگدلی، رییس انجمن انبوه‌سازان مسکن نیز در همین راستا از افزایش قابل توجه قیمت مصالح ساختمانی در ۴۰ روز گذشته خبر داد و گفت: متاسفانه در حال حاضر فعالان بخش مسکن در تنگنا هستند و از یک‌سو با چنین واقعیاتی روبه‌رو بوده و از سوی دیگر به دلیل حساسیت این بازار معتقدند هرگونه اظهارنظر و ارائه گزارشات واقعی به تشدید تشنج در این بخش می‌انجامد. وی نمونه بارز رشد ۸۰درصدی قیمت مصالح ساختمانی در یک ماه اخیر را افزایش قابل توجه قیمت میلگرد و سایر آهن‌آلات ساختمانی برشمرد و از کمبود نظارت و اقدامات کنترلی وزارت بازرگانی بر تعادل‌بخشی قیمت این نوع مصالح در کشور ابراز تاسف کرد.

وی گفت: متاسفانه به‌رغم تاکید و ابتکارات مناسبی که در بخش مسکن برای بهبود وضعیت این بازار از سوی دولت شده؛ اما وزارت بازرگانی برای کنترل قیمت در مصالح ساختمانی به وظایف خود عمل نمی‌کند لذا در چنین شرایطی چه طور می‌توان انتظار داشت تولیدکننده مسکن به راحتی در این بخش سرمایه‌گذاری کند. به گفته وی، در شرایط کنونی تولیدکنندگان مسکن که کارآفرینانی برای ۱۲۰۰ گروه شغلی هستند، از آهن‌آلات و سیمان با قیمت مناسب به عنوان نیاز حیاتی ساخت‌وساز، به میزان کافی برخوردار نیستند و چگونه است که وزارت بازرگانی با پدیده بازار سیاه در بخش مصالح ساختمانی به ویژه در رابطه با سیمان که اختلاف قیمتی حدود ۱۲۰هزار تومان در بازار آزاد و دولتی دارد، برخورد نمی‌کند.

وی صراحتا اعلام کرد، برای جلوگیری از هرگونه تغییر قیمت در بخش ساخت‌وساز، دولت باید به میزان کافی و با قیمت یارانه‌ای مصالح را در اختیار تولیدکنندگان مسکن قرار دهد در غیر این صورت، روال همانگونه‌ای خواهد بود که تاکنون پیش رفته است.

وی افزایش قیمت‌ مصالح ساختمانی را که برای برخی اقلام از مرز ۱۰۰درصد نیز فراتر رفته است، عامل کاهش میل و رغبت تولیدکنندگان مسکن برای فعالیت در حوزه ساخت‌وساز دانست و افزود: استمرار چنین روندی تولیدکنندگان فعلی مسکن را به سمت فعالیت در حوزه دلالی و کسب پول‌های سیاه در بخش مسکن هدایت می‌کند که نتیجه آن به نفع مردم و جامعه نیست.

افزایش قیمت حادتر شده است

مهدی موذن، رییس کانون کاردان‌های فنی ساختمان نیز در رابطه با افزایش قیمت مصالح ساختمانی در روزهای اخیر گفت: چنین روندی را در سال گذشته نیز تجربه کردیم؛ اما اخیرا شرایط حادتر شده است.

وی ابراز عقیده کرد: افزایش قیمت مصالح ساختمانی بر روند رو به رشد قیمت مسکن در کشور تاثیر چندانی نخواهد داشت، زیرا همواره متناسب با سهم قیمت مصالح ساختمانی در قیمت تمام شده ساخت‌وساز، افزایش این اقلام موثر نبوده بلکه به صورت کلی قیمت ساخت‌وساز رشد تصاعدی داشته است.

نظر متفاوت رییس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی تهران

در مقابل اظهارنظرهای عده‌‌ای از فعالان در امر ساخت‌وساز، محمدجعفر منتظری، رییس اتحادیه صنف فروشندگان مصالح ساختمانی تهران معتقد است در سال‌جاری افزایش قیمتی در این بخش اتفاق نیفتاده است.

وی تصریح کرد: البته در سال گذشته در برخی اقلام نظیر آجر فشاری حتی تا ۲۰۰درصد نیز افزایش قیمت اتفاق افتاد؛ اما در حال حاضر فعلا روند رشد قیمت‌ها در بازار مصالح ساختمانی متوقف است. وی پیش‌بینی کرد: براساس تغییر و تحولات این بخش، در سال ۸۶ حتی اگر به میزان ساخت‌وسازهای صورت گرفته در سال‌ قبل، تولید مسکن در کشور انجام شود، قیمت مصالح ساختمانی اگرچه کاهش ندارد، اما افزایش هم پیدا نخواهد کرد.