مدیر‌کل تدوین ضوابط و صدور پروانه شهرداری تهران گفت: ۶۰ بنای بالای سه‌هزار متر، وارد فرآیند صدور شناسنامه فنی ساختمان شدند.

فرزان شیروان بیگی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این که این بناها هم اکنون در مرحله ارائه نقشه به شهرداری تهران هستند، افزود: پس از ارائه نقشه بناها به شهرداری، طبق فرآیند تعیین شده، مراحل بعدی از جمله اعلام عوارض، معرفی به نظام مهندسی و غیره به ترتیب طی خواهد شد و در نهایت شناسنامه فنی صادر می‌شود که بر اساس پیش‌بینی‌ها، اولین شناسنامه فنی دو سال دیگر آماده خواهد شد.

وی یادآور شد: طبق مقررات و آیین‌نامه ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی و تفاهم‌نامه‌ای که میان وزارت مسکن و شهرسازی، شورا و شهرداری و سازمان نظام مهندسی منعقد و مقرر شد، تا اول دی‌ماه سال گذشته بناهای سه هزار متر و بیشتر از آن مشمول صدور شناسنامه فنی شده و هر سه تا شش ماه، ۳۰۰ متر از این متراژ کاسته شده و تا چند سال آینده، همه بناها وارد این فرآیند شوند که از اول دی ماه تاکنون، ۶۰ بنای سه هزار متر و بالای این متراژ وارد فرآیند صدور شناسنامه فنی شده‌اند.

مدیر کل تدوین ضوابط و صدور پروانه شهرداری تهران تاکید کرد: هیچ یک از بناهای بالای سه‌هزار متر که از اول دی ماه تقاضای ساخت برای آن‌ها داده شده، از ورود به فرآیند صدور شناسنامه فنی ساختمان جا نمانده‌اند، زیرا سیستم قفل شده و امکان ندارد، با کنترل از طریق سیستم مکانیزه این اتفاق بیافتد.

وی اظهار کرد: بر اساس مقررات، تمام بناهایی که وارد فرآیند صدور شناسنامه فنی ساختمان شده‌اند، از لحاظ کیفیت ساخت‌و‌ساز و طراحی توسط مجریان ذی‌صلاح کنترل می‌شوند. مدیرکل تدوین ضوابط و صدور پروانه شهرداری تهران در ادامه، صدور شناسنامه فنی برای مقاوم‌ شدن ساختمان‌ها را لازم، اما کافی ندانست و بیان کرد: ساختمان‌ها علاوه بر داشتن کیفیت ساخت‌وساز باید دارای گارانتی نیز باشند و لازمه این امر نیز، اجباری شدن بیمه ساختمان‌ها است، تا همزمان با ساخت بخش‌های مختلف، ساختمان بیمه شده، تا در صورت بروز مشکل بیمه آن را پیگیری کند. وی افزود: به خاطر اجباری نبودن بیمه ساختمان، اگر پس از احداث، اتفاق یا مشکلی برای ساختمان به وجود آید، بهره‌بردار یا خریدار باید با شکایت و طی مراحل دادگاهی به دنبال اثبات حقانیت و جبران خسارت باشد که این مراحل برای وی خسته‌کننده و آزاردهنده است.