منظر شهری پایتخت زیبا می‌شود

گروه مسکن- لیلا درخشان: با توجه به اهمیت ویژه و توانمندی‌های بالقوه کلان شهر تهران و با در نظر گرفتن چالش‌ها و روندهای نامطلوب کنونی، تهیه برنامه راهبردی طراحی شهری و مدیریت منظر شهر تهران یک ضرورت است. ضرورتی که با عملی کردن آن گامی اساسی در جهت احیای جایگاه شایسته پایتخت و به‌ویژه احیای هویت معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی آن برداشته خواهد شد.

در اولین نشست کارگروه طراحی شهری شهرداری‌های هشت کلان‌شهر کشور که صبح دیروز برگزار شد مدیرکل معماری و ساختمان حوزه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اعلام این مطلب گفت: متاسفانه اسناد پیشین شهرسازی به خاطر ضعف ذاتی که دارند قادر به تدوین موثر چشم‌انداز شهر و آفرینش نمای شهری مطلوب نبوده‌اند.

در واقع اسناد طرح‌های جامع و تفضیلی سنتی در بهترین وضعیت تنها پاسخگوی بخشی از معضلات توسعه کالبدی شهر بوده و توانایی هدایت نظام‌مند فرم سه‌بعدی شهر و خلق‌ نمای شهری مطلوب، به‌گونه‌ای که توسعه پایدار را حمایت و چشم‌انداز شهر را محقق کنند را، نداشته‌اند.

مهندس اخلاصی افزود: با تهیه طرح جامع جدید خوشبختانه فرصت دوباره‌ای جهت ارتقاء عینی محیط شهری پایتخت در ابعاد گوناگون و از جمله در بعد ارتقای کیفیت طراحی شهری و منظر شهری پدید آمده است.

وی تصریح کرد: از جمله راهبردهای طرح جامع جدید تهران را می‌توان به ارتقاء نقش و جایگاه شهر تهران در سطح فرامحلی و منطقه‌ای، بهبود و ارتقای وضعیت و ساماندهی کالبدی شهر تهران، ساماندهی و ارتقای هویت سیما و منظر شهری تهران در جهت احیای معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی اشاره کرد.

اخلاصی افزود: همچنین احیا و حفاظت فعال از میراث طبیعی، تاریخی و فرهنگی شهر تهران، بهسازی، نوسازی و بازسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران و توسعه فضاهای سبز عمومی، تفرجگاهی و گردشگری از دیگر موارد راهبردهای طرح جامع جدید تهران که مرتبط با مباحث طراحی شهری راهبردی هستند، می‌باشد.

اهداف برنامه راهبردی طراحی شهری

اخلاصی در ادامه خاطرنشان کرد: در راستای اهداف کلان طرح جامع تهران و به ویژه در وضعیت جهانی شدن، امروزه کلان شهرهای برجسته‌ای نظیر تهران برای جذب سرمایه استعدادهای درخشان و توجه بین‌المللی با رقابت با یکدیگر برخاسته‌اند.

در چنین شرایطی تدوین چشم‌انداز واضح و روشن از آینده شهر در ابعاد گوناگون و به ویژه در موضوع منظر شهری به یک ضرورت حیاتی تبدیل شده است.

اخلاصی با بیان این که ارتقای پایدار کیفیت منظر شهری تهران تنها با پیگیری دیدگاه طراحی شهری پایدار امکان‌پذیر است، گفت: در این راستا برنامه راهبردی طراحی شهری و مدیریت منظر شهری تهران به صورت شفاف بیانگر ضرورت توجه همزمان به ابعاد فرم و منظر شهر و فرآیند تحقق در بهسازی سیمای شهری تهران خواهد بود و بر این اساس لازم است برنامه راهبردی طراحی شهری و مدیریت منظر شهری تهران به عنوان سندی که محتوای دیگر اسناد رسمی شهر را تکمیل و تدقیق می‌کند تهیه شود.

وی افزود: وظیفه اصلی چنین سندی تفسیر فضایی و بصری سیاست‌های طرح جامع جدید تهران است.

مدیرکل معماری و ساختمان حوزه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران در ادامه در تشریح فرآیند تهیه این سند گفت: تهیه این برنامه به لحاظ مقیاس وسیع آن و پیچیدگی مباحث آن مستلزم اتخاذ روشی مشارکتی و گروهی است.

کاربرد برنامه راهبردی طراحی شهری

اخلاصی در مورد مزایای تهیه و اجرای این سند گفت: دست یافتن شهر و مدیریت شهری به ابزار مناسبی برای هدایت منطقی و طولانی مدت فرم کالبدی سه بعدی و منظر شهری تامین پشتیبانی فنی از اسناد موجود شهرسازی از نقطه نظر طراحی شهری و شناسایی و تعریف پروژه‌های عمران شهری در یک چارچوب یکپارچه و هماهنگ و احتمال جذب سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی از جمله شاخص‌ترین مزایای تدوین این سند است.