80 درصد ساختمان‌های تهران در برابر زلزله آسیب‌پذیر هستند

گروه مسکن- لیلا درخشان: در صورتی که شهرداری و ارگان‌های رسمی کشور مبحث شناسنامه فنی ساختمان را اجباری کنند و دولت بتواند تسهیلات لازم را ارائه دهد، قطعا مقاوم‌سازی ساختمان‌ها امکان‌پذیر خواهد شد. دکتر عبدالرضا سروقدمقدم، رییس پژوهشکده مهندسی سازه در پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی مهندسی زلزله با اعلام این مطلب به دنیای اقتصاد گفت: براساس مطالعات و تحقیقاتی که توسط پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی مهندسی زلزله و شهرداری تهران در مورد وضعیت آسیب‌پذیری ساختمان‌های تهران انجام شده بسیاری از ساختمان‌های پایتخت در مقابل زلزله آسیب‌پذیر هستند.

وی افزود: براساس این تحقیقات بیشتر سازه‌هایی که در تهران موجود هستند در درجه اول ساختمان‌هایی هستند که دیوار آنها با روش مصالح بنایی ساخته شده‌‌اند که تعداد آنها تقریبا ۷۵ تا ۸۵درصد است.

وی گفت: تیپ دوم ساختمان‌های موجود تهران ساختمان‌های فولادی هستند که در حدود ۱۰ تا ۱۵درصد ساختمان‌های تهران را تشکیل داده‌اند و بعد از آن هم ساختمان‌های بتنی است که حدود ۵درصد ساختمان‌های تهران را تشکیل می‌دهند. سروقدمقدم خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیشترین میزان آسیب‌پذیری در ساختمان‌های تهران مربوط به ساختمان‌هایی است که به صورت مصالح بنایی ساخته شده‌اند و البته نباید فراموش کرد که ساختمان‌های فولادی و بتنی نیز از این موضوع مبرا نیستند. رییس پژوهشکده مهندسی سازه خاطرنشان کرد: ضعف ساختمان‌های فولادی در مقابل زلزله عموما در نحوه جوشکاری آنها است و همچنین نقطه ضعف ساختمان‌های بتنی عموما در نحوه آرماتورگذاری‌ها و مشخصات بتنی آنها است. این کارشناس در ادامه در مورد نقطه ضعف ساختمان‌های مصالح بنایی در مقابل زلزله گفت: نقطه ضعف این بناها معمولا در پیوستگی آنها است چون از ملاط‌های مناسب در ساخت این ساختمان‌ها استفاده نشده است.

سروقدمقدم اظهار داشت: در حال حاضر تمام مسوولان و دست‌اندرکاران در امر ساخت‌وساز متفق‌القول هستند که ساختمان‌ها در مقابل زلزله مقاوم نیستند از این رو باید با یکسری راهکارهای اساسی و قابل عملی اقدام به مقاوم‌سازی بناهای کشورمان در مقابل زلزله کنیم.

وی افزود: در وهله اول باید در امر ساخت‌وساز سعی کنیم سازه‌های جدیدمان طبق ضابطه ساخته شوند.

در این راستا یکی از مولفه‌های اصلی تربیت پیمانکاران متخصص و اجباری کردن شناسنامه فنی لرزه‌ای است که می‌تواند راهکار مفیدی باشد. سروقدمقدم خاطرنشان کرد: در صورتی که صدور شناسنامه فنی برای ساختمان‌ها اجباری شود و خریدار علاوه بر نمای ساختمان و سایر موارد دیگر از وضعیت ایمنی ساختمان هم آگاهی یابد قطعا همین امر موجب ایجاد تفاوت بسیاری بین بناهای ایمنی و ناایمنی می‌شود همین امر سبب ایجاد یکسری رقابت‌ها می‌شود که در نهایت باعث می‌شود ایمنی ساختمان‌ها مدنظر پیمانکاران قرار گیرد.

وی در ادامه در مورد نحوه مقاوم‌سازی ساختمان‌های موجود گفت: در حال حاضر در کشور ما مقاوم‌سازی بناها برای ساختمان‌های مهم دولتی صورت می‌گیرد و این مهم البته با توجه به ردیف بودجه‌ای که مجلس از سال ۸۱ برای مقاوم‌سازی ساختمان‌های اداری و عمومی تخصیص داده عملی شد. سروقدمقدم خاطرنشان کرد: اما مقاوم‌سازی بناهای موجود به صورت موضعی بوده است و ردیف بودجه‌ای برای آن تعریف نشده است از این رو بیشتر مردم شخصا با کسب یکسری اطلاعات به مقاوم‌سازی بناهای خود اقدام کرده‌اند. وی خاطرنشان کرد: باید از راهکارهای استاندارد برای مقاوم‌سازی بناها بهره بگیریم که در این راستا باید از روش‌هایی استفاده کنیم که ارزان تمام شود.