گروه مسکن- لیلا درخشان: مطابق آمار موسسه استاندارد از مجموع 5494واحد تولیدی مصالح ساختمانی، فقط تعداد 1998واحد معادل 36درصد نشان استاندارد دارد.

ارائه این آمار در حالی است که مصالح ساختمانی استاندارد از مهم‌ترین عوامل در ارتقای کیفیت سازه‌ها به حساب می‌آید و از سوی دیگر با توجه به لرزه‌خیز بودن ایران، دوام ساختمان‌ها بسیار ضروری است که این مهم در گرو افزایش استاندارد مصالح ساختمانی است. اما آماری که از سوی موسسه استاندارد منتشر شده حکایت از آن دارد که مقاوم‌سازی سازه‌ها در مقابل زلزله که به عنوان دغدغه اصلی کارشناسان بعد از زلزله بم مطرح شد، به مرحله عمل نرسیده است؛ چراکه بدون به‌کارگیری مصالح ساختمانی مطلوب استانداردسازی و مقاوم‌سازی بناها امکان‌پذیر نیست.
مهندسان ناظر باید جنس‌شناس باشند
در این راستا، دکتر هادی نظرپور، عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن در واکاوی دلایل افت وضعیت کیفی مصالح ساختمانی در کشور در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» گفت: اساسا اگر کسانی که اقدام به ساخت‌و‌ساز می‌کنند آشنایی کامل به مصالح استاندارد داشته باشند، قطعا مواد و مصالح مطلوب را برمی‌گزینند. این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه مهندسان ناظر جزو اولین کسانی هستند که در انتخاب مصالح دخیل هستند، خاطرنشان کرد: علاوه‌بر گزینش مصالح استاندارد، به‌کارگیری نیروی انسانی ماهر و متخصص و دانش فنی نیز نقشی اساسی در احداث سازه استاندارد دارد. نظرپور در ادامه اظهار داشت: از جمله مهم‌ترین راهکارهایی که منجر به افزایش استاندارد مصالح ساختمانی می‌شود، نظارت دستگاه‌های متولی و مسوول است؛ اما متاسفانه در حال حاضر این نظارت بسیار کم‌رنگ است. این در حالی است که اگر دستگاه‌های نظارتی به نحو مطلوب و مستمر به کارگاه‌های تولیدی سرکشی کنند، قطعا قادر خواهند بود که کارفرمایان را به تولید مصالح ساختمانی استاندارد اجبار کنند.
وی خاطرنشان کرد: در واقع فرآیند تولید مصالح ساختمانی قابل‌قیاس با مواد اولیه کارخانه‌های کنسروسازی است و همان طور که در تولیدات کارخانه‌های کنسروسازی نهایت دقت و حساسیت لحاظ می‌شود تا از مواد مطلوب و استاندارد برای تهیه کنسرو استفاده شود، به همان نسبت نیز کارگاه‌های تولیدی باید اقدام به تولید مواد و مصالح استاندارد برای ساخت‌و‌ساز کنند.
مصالح خوب نیست
در حالی که عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن آشنایی مهندسان ناظر به مصالح ساختمانی استاندارد و انتخاب صحیح آنان را نقشی پررنگ در به‌کارگیری مصالح ساختمانی استاندارد می‌داند، اما رییس کانون کاردان‌های فنی ساختمان این اظهارنظر را رد کرد و در مقابل به طرح پرسشی پرداخت. وی گفت: آیا اساسا مصالح استاندارد در سطح گسترده رواج پیدا کرده است؟
مهدی موذن در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» در ادامه خاطرنشان کرد: اساسا مصالح استاندارد به صورت عمومی رواج پیدا نکرده است و در واقع توزیع مصالح استاندارد ساختمانی بسیار محدود است. از این رو نمی‌توان به مهندسان ناظر ایرادی وارد کرد که چرا در گزینش مصالح استاندارد ساختمانی دقت به خرج نداده‌اند؛ زیرا شرایط موجود به آنها این اجازه را نخواهد داد که بتوانند به مصالح استاندارد دسترسی داشته باشند.
وی در ادامه اظهار داشت: مصالح استاندارد نقش بسزایی در افزایش ضریب ایمنی سازه‌ها دارد و به عنوان مثال اگر در امر ساخت‌و‌ساز از بتن و فولاد مرغوب استفاده شود، قطعا دوام و ایمنی ساختمان‌ها افزایش چشمگیری خواهد داشت. موذن افزود: اما بنابر خبری که چندی پیش از سوی مرکز تحقیقات مسکن در جراید منتشر شد، فولادی که چندی پیش به کشور وارد شد، فاقد استانداردهای بین‌المللی بوده است؛ به طوری که قابلیت به‌کارگیری در امر ساخت‌وساز را ندارد. اما با وجود این از آن در احداث بناها استفاده می‌شود.
موذن خاطرنشان کرد: در حال حاضر اقدامات بازدارنده‌ای از سوی ارگان‌های نظارتی ذی‌ربط برای تولید مصالح استاندارد ساختمانی صورت نمی‌گیرد.
مبادی واردات مصالح ساختمانی باید کنترل شود
کنترل مبادی ورود مصالح ساختمانی از جمله راهکارهایی است که نایب رییس دوم کمیسیون عمران مجلس به عنوان یکی از روش‌های موثر در افزایش استاندارد مصالح ساختمانی می‌داند؛ ولی آذروش در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد گفت: برای افزایش کیفیت تولید مسکن اولین موضوعی که باید مدنظر قرار گیرد، تولید استاندارد مصالح ساختمانی و مطابق با استانداردهای بین‌المللی است.