گروه مسکن- میترا یافتیان: رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران روز گذشته در جریان بررسی یک فوریت طرح «پیشنهاد تامین بودجه توسط دولت و ساماندهی راهکارهای حقوقی و اجرایی احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده در شهر تهران» گفت: هم‌اکنون ۳۲۰۰هکتار از بافت‌های فرسوده تهران در شرایط بحرانی قرار دارند و این در حالی است که با استمرار روند فعلی تخصیص اعتبارات دولتی برای این بخش، نوسازی این بافت‌ها ۱۸۰سال به طول می‌انجامد. به گزارش دنیای اقتصاد، رسول خادم، در شصت‌وسومین جلسه علنی شورای شهر درباره این طرح گفت: حدود ۱۴هزار هکتار بافت فرسوده در شهر تهران وجود دارد که از این میزان بیش از ۳۲۰۰هکتار به دلیل دارا بودن ۳شاخصه ریز دانگی، ناپایداری و معابر کمتر از شش متر در وضعیت بحرانی قرار دارند.

وی گفت: براساس قانون، دولت مکلف است با جذب منابع داخلی و خارجی نسبت به نوسازی بافت‌های فرسوده اقدام کند که در همین راستا تخصیص اعتبارات دولتی در بخش نوسازی بافت‌های فرسوده در سال‌جاری به گونه‌ای بوده که ۵۰۰میلیارد تومان از طریق اوراق مشارکت برای نوسازی بافت‌های فرسوده اختصاص یافته؛ البته از این میزان ۱۵۰میلیارد تومان نصیب تهران می‌شود. به اعتقاد این عضو شورای شهر تهران، در شرایط کنونی ۲۷هزار میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی ۳۲۰۰هکتار بافت فرسوده دارای شرایط بحرانی نیاز است. به این لحاظ شورای شهر، طرح پیشنهاد تامین بودجه توسط دولت و ساماندهی راهکارهای حقوقی و اجرایی احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده در شهر تهران را در دستور کار خود قرار داده است تا با توجه به زمان بودجه‌بندی دولت، اعتبار لازم برای نوسازی بافت‌های فرسوده تهران در بودجه سال ۸۷ پیش‌بینی شود.

بنابراین گزارش، یک فوریت این طرح در جلسه روز گذشته شورای شهر تصویب شد و در هفته آینده پس از بررسی کامل و در صورت اتفاق‌نظر اعضا، این طرح به تصویب نهایی خواهد رسید.

در ادامه جلسه روز گذشته شورای شهر همچنین یک فوریت طرح اصلاحیه چگونگی اخذ عوارض در ساخت‌وساز اماکن خدماتی، فرهنگی، اجتماعی، درمانی، ورزشی و آموزشی مورد بررسی قرار گرفت.

حذف عوارض از جایگاه‌های سوخت

خادم نیز در دفاع از یک فوریت این طرح گفت: اخذ عوارض تجاری یکی از موانع اصلی ساخت جایگاه‌های سوخت در پایتخت است؛ بنابراین تسریع در اصلاح این مساله ضروری است.

وی گفت: هم‌اکنون ۳۵تقاضا توسط بخش‌خصوصی برای احداث جایگاه سوخت به دلیل کمبود شدید این جایگاه‌ها ارائه شده است؛ اما سرمایه‌گذاران به دلیل اخذ عوارض تجاری برای ساخت جایگاه‌ها با مشکل مواجه هستند.