نیلوفر قدیری

در روزهایی که ساخت و ساز در دبی با سرعت بسیار ادامه دارد و هر روز برجی بلند سر به آسمان می‌کشد، شرایط کار و حقوق و دستمزد کارگران ساختمانی یکی از موضوعات مهم مورد توجه دولت امارات است. به تازگی و بعد از مرگ ۷ کارگر هندی در پی سقوط پل در حال ساخت مارینا، دولت امارات اعلام کرد که به بهبود شرایط کارگران ساختمانی شهر دبی کمک می‌کند. دلیل مرگ این ۷ کارگر هندی عدم رعایت تدابیر و اصول ایمنی هنگام ساخت پل مارینا اعلام شده است. بعد از این حادثه رعایت مسائل و اصول ایمنی هنگام ساخت پرشتاب ساختمان‌ها و سازه‌هایی همچون این پل در کانون توجه قرار گرفته است.

دولت امارات تا‌کنون گام‌هایی را برای بهبود شرایط کارگران ساختمانی شهر دبی برداشته است که از جمله آن ایجاد یک دفتر ویژه رسیدگی به امور کارگران در اردوگاه‌های کار و کارگاه‌های ساختمانی است تا به شکایات و نارضایتی‌های آنها رسیدگی شود. همچنین اداره امور کارگران که یک سازمان دولتی است، خط تلفن ویژه‌ای را برای تماس کارگران دچار مشکل شده در کل امارات با این دفتر ایجاد کرده و نام این خط تلفن را خط تلفن سرخ گذاشته است. هم‌زمان دولت امارات در حال بازبینی حقوق و دستمزد کارگران است. هزاران کارگر از آغاز ماه گذشته در دبی، در اعتراض به حقوق پایین خود دست به اعتصاب و اعتراض زده‌اند. این کارگران از دولت خواسته‌اند تا در این باره کاری کند و برای افزایش حقوق آنها به کارفرمایان فشار بیاورد. هفته گذشته شرکت مقاطعه‌کاری Arabtec که اکثر پروژه‌های ساختمانی را در دبی در اختیار دارد و در نتیجه کارگر را در استخدام خود دارد، با دیدن ادامه اعتصاب کارگران ساختمانی وعده داد که به زودی میان مدیریت و کارفرمایان با کارگران توافقی به دست خواهد آمد. در ماجرای کشته شدن ۷ کارگر هندی پل در دست ساخت مارینا، سه نفر به خاطر بی‌توجهی و غفلت مقصر شناخته‌ شده‌اند که یکی از آنها مهندس ناظر است و دو تن دیگر دو نفر از کارگران دستگاه‌های ساختمانی. این ۷ کارگر مشغول کار در زیر پل بودند که یک سازه فلزی به وزن ۵/۱ تن به روی سر آنها فرود آمده است.

شرایط کار کارگران ساختمانی در دبی بسیار وخیم است. این کارگران علاوه بر اینکه برای رسیدن به دبی حداقل باید ۸۰۰ دلار هزینه کنند، بعد از وارد شدن به این شهر و مشغول شدن به کار هم شرایط خوب و تامین جانی ندارند. این شرایط نامساعد کاری کارگران ساختمانی حتی صدای اعتراض سازمان دیده‌بان حقوق بشر را هم درآورده است. این سازمان چندی پیش در گزارشی اعلام کرد: کارگران مهاجر ساختمانی در دبی به طور متوسط ماهی ۱۷۵ دلار حقوق دریافت می‌کنند. براساس این گزارش، بعضی کارگران حتی بسیار کمتر از این و روزی ۸‌دلار حقوق دریافت می‌کنند.