گروه مسکن- یوسف بهمن‌آبادی: یک مدیر بنگاه معاملات ملکی معتقد است به‌رغم آنکه بازار خرید و فروش مسکن راکد است، اما در این بازار کم‌تحرک برخی فروشندگان سعی می‌کنند با «بازی قیمت» حداکثر سود ممکن را در فروش ملک کسب کنند. لوک‌زاده، مدیر آژانس املاک پاستور با بیان اینکه بازار راکد است، به دنیای اقتصاد گفت: فروشنده هنگام به فروش گذاشتن ملک خود در بنگاه قیمتی پیشنهاد می‌کند؛ اما زمان معامله قیمت پیشنهادی را یک دفعه افزایش می‌دهد. به عنوان مثال چندی پیش شخصی، خانه‌ای را متری ۲میلیون و ۳۰۰هزار تومان برای فروش پیشنهاد داده بود اما هنگام معامله قیمت پیشنهادی را به ۲میلیون و ۵۰۰هزار تومان افزایش داد و خریدار از خرید خانه منصرف شد.

وی ادامه داد: در چنین وضعیتی، خریدار توان خرید خود را از دست داده و فروشنده هم که حاضر به پایین آوردن قیمت نمی‌شود، به این ترتیب معامله انجام نمی‌شود.

لوک‌زاده درخصوص آشفتگی در بازار مسکن اظهار کرد: از تیرماه سال گذشته شوکی به بازار مسکن وارد شد، قیمت‌ها به تدریج افزایش یافت؛ به طوری که تا بهمن و اسفند ۸۵ قیمت مسکن به ۲برابر رسید و در فروردین امسال به ۳برابر افزایش یافت و الان نیز که رو به صعود است. به طوری که پارسال یک خانه کلنگی متری ۶۰۰هزار تومان بود، اما الان به ۲میلیون و ۳۰۰هزارتومان افزایش یافته است.وی ادامه داد: افزایش قیمت مصالح ساختمانی همچون آهن، آجر و سیمان در این گرانی موثر بوده است.وی خاطرنشان می‌کند: متاسفانه برخی افراد با دریافت وام‌های ۴۰۰ تا ۵۰۰میلیون تومانی با بهانه‌های مختلف اشتغالزایی، اقدام به خرید ملک می‌کنند که این امر خود تاثیر زیادی بر افزایش قیمت مسکن می‌گذارد.

قیمت، ماهانه افزایش پیدا می‌کند

دین‌نما، مشاور معاملاتی مسکن ۵ نیز درباره وضعیت خرید و فروش مسکن به دنیای اقتصاد گفت: در حال حاضر خرید و فروش وجود دارد، اما در این شرایط سرمایه‌گذار برای خرید و فروش مسکن هزینه نمی‌کند و درواقع خریدار واقعی دست به خرید می‌زند.

وی ادامه می‌دهد: قیمت مسکن به صورت ماهانه افزایش می‌یابد.

فروش در متراژ پایین

عظیم‌وند، مشاور املاک آژانس مسکن ۸۵، نیز معتقد است: الان بازار مسکن دچار رکود شده است و خرید و فروش اغلب در ملک‌هایی با متراژ پایین صورت می‌گیرد که در این بنگاه، هفته‌ای سه تا چهار معامله صورت می‌گیرد.وی افزود: برای درک میزان معامله‌ها همین قدر کافی است تا بدانیم نسبت تلفن‌های زده شده برای یک آگهی تا چه میزان است. پیش از به وجود آمدن چنین شرایطی در بازار مسکن، با چاپ یک آگهی در روزنامه، زنگ‌خور زیادی (در حدود ۱۰۰نفر) برای دریافت اطلاعات از سوی مردم صورت می‌گرفت؛ اما در حال حاضر در مقابل یک آگهی، ۴ الی ۵نفر تماس می‌گیرند.

نبود مشتری

خسروی، مدیر آژانس مسکن تکنو پلیس نیز از رکود بازار به «دنیای اقتصاد» گفت.

وی اظهار کرد: از شش ماه دوم سال گذشته رکود بازار شروع شده و هر روز نیز بدتر می‌شود و در دو سه ماه اخیر رکود وحشتناکی بر بازار سایه افکنده است. وی ادامه داد:‌ در حال حاضر، قیمت‌گذاری‌هایی که روی ساختمان‌ها صورت می‌گیرد، با قیمت واقعی معاملاتی، اختلاف فراوانی دارد و همین وضعیت موجب شده مشتری وجود نداشته باشد. این مساله در منطقه شمال تهران حکمفرما است.

خسروی با اشاره به اینکه افزایش نجومی قیمت مسکن، اجاره‌ها را نیز بالا برده است، تصریح کرد: الان مستاجران مایلند مسکن را با رهن بالاتری دریافت و در مقابل اجاره کمتری پرداخت کنند؛ در حالی که مالکان تمایل دارند اجاره بیشتری از مستاجر دریافت کنند که این شیوه معامله مالک و مستاجر، پارسال برعکس بود و دلیل این است که مالکان نمی‌دانند با پول دریافتی چه کار کنند و در واقع این امر موجب شده توازن موجود به هم بخورد.

رکود یا رونق

به گزارش دنیای اقتصاد، بازار خرید و فروش مسکن، این روزها شرایط عجیبی به خود گرفته است؛ به طوری که اظهارنظرها در مورد آن متفاوت است.

وزیر مسکن و شهرسازی قسم می‌خورد مسکن از ابتدای سال گران نشده است. رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران نیز می‌گوید بازار مسکن در رکود به سر می‌برد و مشاوران املاک به علت این رکود کسب و کار خود را از دست داده‌اند.اما از سوی دیگر مشاهدات در بازار حاکی است قیمت‌ها از ابتدای سال تاکنون افزایش چشمگیری داشته است. همچنین در برخی مناطق شهر تهران و حتی برخی کلان‌شهرها همچون کرج و اصفهان حجم خرید و فروش ملک در ماه‌های اخیر قابل توجه بوده است.

افت قیمت در جنوب‌تهران

احمدیان یکی از بنگاهداران منطقه جنوب تهران نیز به خبرگزاری فارس گفت: رکود بازار مسکن در حالی یک سالگی خود را به اتمام رسانده است که بخش مسکن همچنان با رکود مواجه است و به‌رغم این که این رکود نسبتا طولانی شده هنوز قدرت خرید متقاضیان مسکن بعد از آن رشد بیش از اندازه قیمت مسکن در سال گذشته التیام نیافته است. وی افزود: افزایش بیش از حد قیمت مسکن در سال گذشته موجب شد تا افرادی که قبلا می‌توانستند با یک وام ۱۸‌میلیونی مسکن مورد نظر خود را تهیه کنند، دیگر توانایی خرید مسکن نداشته باشند بنابراین رکود بازار مسکن طبیعی است.

وی ادامه داد: قیمت هر متر مربع آپارتمان در منطقه جنوب تهران یک سال است که ثابت مانده و حتی در برخی اوقات به دلیل نیاز فروشنده به پول و نبود مشتری، قیمت مورد نظر خود را کاهش داده است.

رکود و ثبات قیمت در ماه‌های آتی

رییس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران با بیان اینکه افزایش قیمت مصالح ساختمانی، سیمان، تیرآهن و حق‌الزحمه کارگران موجب رکود بازار مسکن شده است، گفت: خوشبختانه دولت نهم با اقدام انقلابی خود برای واگذاری زمین کاری را انجام داد که طی ۲۵ سال گذشته هیچ دولتی انجام نداده بود.

وی تاکید کرد: اینکه رکود مسکن موجب کاهش قیمت شود شاید پیش بینی صحیحی نباشد، اما به هر حال این رکود می‌تواند قیمت‌ها را در ماه‌های آتی ثابت نگه دارد.

رکود قیمت را کاهش می‌دهد

رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه اعضای اتحادیه نسبت به رکود معاملات مسکن معترض هستند، گفت: رکود حاکم بر بازار مسکن ثبات قیمت مسکن در بازار و حتی کاهش قیمت از سوی فروشندگان را در برخی نقاط در ماه‌های آتی در پی دارد.

کاهش قدرت خرید دلیل رکود است

عضو هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی در خصوص رکود مسکن می‌گوید: رکود کنونی بازار مسکن حاکی از کاهش قدرت خرید متقاضیان مسکن نسبت به سال گذشته است.

جواد خوانساری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه تبلیغات گسترده به دلیل عدم خرید مسکن از سوی متقاضیان برای آرام شدن بازار مسکن می‌تواند یکی از دلایل رکود بازار مسکن باشد، اظهار کرد: همه می‌دانند که رکود کنونی بازار مسکن حاکی از کاهش قدرت خرید متقاضیان پس از افزایش ناگهانی قیمت‌ها نسبت به سال گذشته بوده است.