گروه مسکن- یوسف‌ بهمن‌آبادی: نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده در کشور، امکان ساخت ۲میلیون و ۳۰۰هزار واحد مسکونی جدید را فراهم می‌کند. محمد آیینی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه عمران سازمان عمران و بهسازی شهری وزارت مسکن در اولین نشست ماهانه بررسی ابعاد غیرکالبدی توسعه درون‌زای شهری با تاکید بر موضوعات اقتصادی، مالی و مدیریتی، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری با بیان این مطلب گفت: با توجه به اینکه در این بافت‌ها، واحدهای لوکس و گران ساخته نمی‌شوند در نتیجه با این طرح می‌توانیم جمعیتی حدود ۱۰میلیون نفر را اسکان دهیم. آیینی با بیان اینکه توسعه درون‌زای شهری، به معنای به‌کارگیری توان‌های بالقوه و بالفعل موجود در برنامه‌ریزی‌های شهری در جهت ایجاد تعادل در نحوه توزیع کمی و کیفی جمعیت، هماهنگی میان بنیان‌های اجتماعی در زندگی و گریز از فقر شهری و در نهایت استفاده از مشارکت و پویش اجتماعی مردم است، گفت: یکی از برنامه‌ها و راهکارهایی که می‌تواند به توسعه درونی شهری ختم شود، بحث احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری است.

وی با اشاره به ریشه‌های فرسوده شهری گفت: یکی از ریشه‌ها به موضوعات کالبدی (سیما و منظر شهری) برمی‌گردد.اغلب واحدهای مسکونی و ساختمانی که در بافت‌های فرسوده شهری وجود دارد، ناپایدارند و فاقد سیستم سازه‌ای هستند و مطابق آیین‌نامه‌های مصوب، تمهیدهای لازم انجام نشده است و در نتیجه در مقابل سوانح طبیعی از مقاومت لازم بهره‌مند نیستند. همچنین در مورد منظر شهری و زیباسازی شهری نیز دچار مشکل هستند که موجب رویگردانی مردم از این نقاط می‌شود.

آیینی خاطرنشان کرد: بافت‌های فرسوده به دلیل اینکه با کاهش رتبه اجتماعی مواجه شده‌اند، باعث شده است افراد اصیل و توانمند از این بافت‌ها خارج شوند و به جای آنها، مهاجرت‌هایی صورت گیرد که اغلب افرادی هستند که توان اقتصادی لازم را ندارند یا جزو اقشاری هستند که از آسیب‌پذیری اجتماعی بالایی برخوردار هستند.معاون برنامه‌ریزی و توسعه عمران سازمان عمران و بهسازی شهری وزارت مسکن با بیان اینکه طبق برآوردها، حدود ۵درصد ساختمان‌ها در بافت‌های فرسوده نیاز به نوسازی ندارند، گفت: به این معنا که ساختمان‌هایی بنا شده‌اند که از شرایط خوبی برخوردارند و نوساز و با مصالح با کیفیت ساخته شده‌اند. همچنین در این بافت‌ها، ۵درصد بناها به لحاظ تاریخی و معماری با ارزش هستند که نیازمند مرمت می‌باشند و در واقع دیدگاه تخریب ۱۰۰درصدی را نپذیرفته‌ایم.آنچه که باقی می‌ماند ۴۰درصد بافت است که می‌تواند تخریب شود و با تراکم ۱۸۰درصد ساخته شود. وی ادامه داد: در بازسازی بافت‌های فرسوده، دولت و شهرداری‌ها باید نقش حمایتی، نظارتی و بسترسازی داشته باشند و مردم (اعم از مالک بافت فرسوده، ساکن بافت که ممکن است مستاجر باشد) سازندگان و انبوه‌سازان و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و نیز مشاوران کارها را انجام دهند.

آیینی با اشاره به اینکه میزان متوسط تراکم جمعیت در هکتار در شهرهای ایران بسیار کم است، گفت: براساس آمار سرشماری سال ۷۵ به طور متوسط میزان تراکم جمعیت در شهرهای بزرگ کشور حدود ۷۰نفر در هکتار بوده است و مطابق آمار سال ۸۵، متوسط تراکم جمعیت در تهران ۱۱۰نفر تا ۱۲۵نفر در هکتار است. در شهرهای بیش از یک میلیون نفر متوسط تراکم ناخالص جمعیت ۶۹نفر، در شهرهای با جمعیت ۵۰۰ تا یک و نیم میلیون نفر ۶۷نفر، در شهرهای ۲۵۰ تا ۵۰۰هزار و ۵۴نفر، در شهرهای ۱۰۰هزار تا ۲۵۰هزار نفر ۵۰نفر است. میزان متوسط تراکم جمعیت در کل کشور ۶۳نفر است.وی با اشاره به اینکه میزان تراکم جمعیت در ایران در مقایسه با کشورهای بزرگ جهان فاجعه است و نشان‌دهنده اسراف زمین شهری در ایران است، توضیح داد: متوسط تراکم جمعیت در سئول ۱۷۵نفر در هکتار است که در مقایسه با ایران بیش از ۱۰۰نفر میزان متوسط در ایران است.

در پاریس ۲۰۸نفر، کلکته ۳۰۳نفر، بارسلون ۱۸۱نفر در قاهره ۲۸۴نفر است.