مهندسان ابزارهای لازم را برای جلوگیری از تخلفات ساختمانی ندارند

مدیرکل اداره تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران مهم‌ترین عامل وجود تخلفات ساختمانی را کمبود ابزارهای لازم برای جلوگیری از اعمال این تخلفات دانست. فرزان شیروان بیگی، در گفت‌وگو با جامع‌نیوز، درباره میزان کاهش تخلفات ساختمانی، با اجرایی شدن شناسنامه فنی ساختمان ابراز عقیده کرد: در حال حاضر مهندسان ناظر نیستند که تخلف می‌کنند؛ بلکه مالکان و سرمایه‌گذاران پروژه‌های ساختمانی هستند که اعتقادی به اعمال قوانین و مقررات ملی در ساختمان‌ها ندارند.

وی با بیان اینکه مهندسان ناظر ابزارهای لازم را برای جلوگیری از روند تخلفات ساختمانی در ساخت‌وسازها ندارند، اظهار کرد: اجرایی شدن شناسنامه فنی ساختمان در تهران نیز درنهایت به این جا می‌رسد که این ابزارها، قدرت نظام مهندسی و مهندسان را افزایش می‌دهد.

وی گفت: با اجرایی شدن شناسنامه فنی ساختمان، فرهنگ خرید ساختمان‌های احداث شده مطابق با اصول فنی و مهندسی به گونه‌ای میان مردم تعمیق می‌یابد که دیگر مردم به استفاده از محل‌های غیراستاندارد و نا ایمن رغبتی نشان نمی‌دهند، به این ترتیب پرونده تخلفات ساختمانی نیز رفته رفته بسته خواهد شد.

وی تصریح کرد: درواقع باید تخلف حذف شود و تحقق این امر نیز دوره زمانی طولانی مدت را نیاز خواهد داشت.

به گفته وی، اجرای صدور شناسنامه فنی ساختمان که از دی ماه امسال و برای املاک دارای متراژ ۳هزار متر به بالا اجرایی می‌شود، بین ۵ تا ۱۰ سال زمان می‌برد تا به طور دقیق اجرایی و فرهنگ مطابق با آن در میان مردم ترویج شود. به همین ترتیب املاک با متراژ کمتر در این فرآیند قرار گرفته و به مرور تمامی املاک دارای شناسنامه فنی ساختمان خواهند شد.

وی معتقد است: در صورتی که شرکت‌های بازرسی کنترل کیفیت در کشور ایجاد شود، ابزارهای لازم برای اجرای دقیق صدور شناسنامه‌های فنی ساختمان بیشتر فراهم می‌شود و در این زمینه شهرداری تهران در حد توان خود حداکثر همراهی و همکاری را برای اجرایی شدن این طرح با سازمان‌های مربوطه خواهد داشت.