۱۶ ماه دیگر ظرفیت بهشت‌زهرا(س)، تنها گورستان رسمی کلانشهر تهران، تکمیل می‌شود و بر سر راه احداث گورستان جدید در شرق، غرب و جنوب تهران نیز مشکلاتی وجود دارد. با این وصف معلوم نیست که این ماجرا به کجا خواهد انجامید؟ و وقتی که گورستان قدیمی شهر پر شود، تکلیف تهرانی‌ها برای دفن امواتشان چه خواهد بود؟

به گزارش خبرگزاری فارس، در کلانشهر تهران روزانه ۱۲۰ تا ۱۴۰ نفر فوت می‌شوند و به طور متوسط سالانه ۵۰‌هزار متوفی در تنها گورستان رسمی شهر به خاک سپرده می‌شوند. این در حالی است که مسوولان شهری اعلام می‌کنند، تنها تا پایان سال ۸۷ جا برای دفن مردگان در بهشت‌زهرا وجود دارد.

شهرداری تهران برای رفع این معضل رایزنی‌های فراوانی انجام داد و قرار شد، گورستانی در شرق و غرب تهران احداث کنند، ولی متاسفانه ساخت این گورستان‌ها با مشکلات فراوانی روبه‌رو شد و شرقی‌ها و غربی‌ها از ورود مردگان تهرانی‌ها جلوگیری کردند.

بعد از اینکه شهرداری تهران نتوانست گورستانی در شرق و غرب تهران احداث کند، تصمیم گرفت گورستان فعلی(بهشت‌زهرا) را توسعه دهد، ولی باقر شهری‌ها هم در برابر این موضوع مقاومت کرده‌ و می‌گویند ۴۰ سال میزبان اموات تهرانی‌ها بودیم و دیگر نمی‌خواهیم میزبان باشیم.

همچنین قرار شد، گورستانی در کیلومتر ۱۲ آزادراه تهران ـ شمال واقع در محدوده امامزاده عقیل توسط بخش‌خصوصی ساخته شود که با مخالفت اعضای شورای اسلامی شهر تهران روبه‌رو شد. اعضای شورای شهر تهران در این خصوص معتقدند، جاده‌‏های دسترسی به این نقطه هنوز آماده نشده و در طرح‌‏های کارشناسان بر لزوم دسترسی به این منطقه تاکید شده است و نمی‌‏توان از این نقطه به عنوان گورستان استفاده کرد و این کار هم منتفی شد.

جلوگیری باقرشهری‌ها از توسعه بهشت‌زهرا

محمود رضاییان، مدیر عامل سازمان بهشت‌زهرا شهرداری تهران می‌گوید: هنوز برای ساخت گورستان در شرق و غرب تعیین تکلیف نشده است.

وی در خصوص توسعه ۱۶۰ هکتاری بهشت‌زهرا اظهار می‌دارد: شورای شهر باقر شهر از اجرایی شدن این کار جلوگیری کرده و اجازه فعالیت به شهرداری تهران در این زمینه نمی‌دهد. رضاییان ادامه می‌دهد: در صورت توسعه بهشت‌زهرا، این گورستان تا ۱۲ سال آینده برای دفن اموات جا دارد، اما تاکنون شرایط توسعه آن فراهم نشده است. رضاییان با اشاره به مخالفت مسوولان باقر‌شهر برای توسعه ۱۶۰ هکتاری بهشت‌زهرا، گفت: با وجود قانونی بودن طرح توسعه، کماکان اعتراض و نارضایتی مسوولان باقر‌شهر وجود دارد و هیچ گونه عملیات اجرایی در این زمینه آغاز نشده است.

مدیر عامل سازمان بهشت‌زهرا شهرداری تهران با درخواست از مسوولان استانداری و وزارت کشور برای رفع مشکل احداث گورستان‌های جدید در شهر تهران، می‌گوید: احداث گورستان‌های جدید نیاز‌مند چند سال برنامه‌ریزی است که در صورت اتلاف وقت، تهران در این زمینه دچار مشکل خواهد شد.

وی تاکید می‌کند: تنها تا پایان سال ۸۷ جا برای دفن اموات در تهران داریم و بعد از آن معلوم نیست تکلیف صاحبان مردگان چه خواهد بود.

رضاییان می‌گوید: برای رفع این معضل قرار است، جلسه‌ای برگزار شود.

۲۰ سال تحمل معضلات پایتخت

علی فرجی، نایب‌رییس شورای اسلامی باقر شهر می‌گوید: شورای شهر باقرشهر همواره مخالف توسعه بهشت‌زهرا بوده، چرا که قرار است این کار در حریم این شهر صورت گیرد و این کار مانع توسعه باقرشهر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه باقر شهر از همه طرف محصور شده و تنها راه توسعه آن از سمت بهشت‌زهرا است، می‌افزاید: ما اجازه توسعه بهشت‌زهرا را در حریم باقرشهر نخواهیم داد.

نایب‌رییس شورای اسلامی باقر شهر در ادامه اضافه می‌کند: ۲۰ سال است که تمام معضلات شهر تهران به جنوب پایتخت منتقل می‌شود.

وی تصریح می‌کند: ۴۰ سال میزبان مردگان تهرانی بودیم و الان نیز هستیم، ولی دیگر اجازه توسعه نخواهیم داد.

تهران نیازمند ۵ گورستان رسمی

تهران به دلیل قدمت تاریخی و برخوردار از مزایای پایتخت، همواره طی ۲۰۰ سال اخیر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است. بهره‌مندی از همین ویژگی به رشد روز افزون جمعیت این شهر دامن زده ضمن اینکه افزایش،شمار مرگ و میرها را نیز برای پایتخت و مردگانش به ارمغان آورده است.

۴۰ سال پیش هنگامی که قرار شد تنها گورستان پایتخت در جنوب شرقی تهران احداث شود، مسوولان وقت تصور نمی‌کردند که بهشت‌زهرا در فاصله کمتر از نیم‌قرن پر شود و کلان شهر تهران نیازمند گورستان دیگری شود. در حال حاضر با توجه به بحران کمبود جا برای دفن اموات در تهران، مسوولان چند وقتی است در پی یافتن مکان جدیدی را برای ساخت گورستان هستند ولی تاکنون موفق نشده‌اند.

مدیر عامل سازمان بهشت‌زهرا شهرداری تهران می‌گوید: تهران به جز بهشت‌زهرا به ۴ گورستان رسمی دیگر، در چهار نقطه شمال‌ شرقی، شمال‌ غربی، جنوب ‌شرقی و جنوب‌ غربی نیاز دارد، ولی هنوز نتواسته‌ایم حتی یک گورستان جدید در پایتخت احداث کنیم.

به گفته رضاییان، تهران به صورت بالقوه در معرض بحران‌های طبیعی است و بهشت‌زهرا به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی دفن متوفیان بی‌شمار این کلانشهر باشد.

مدیر عامل سازمان بهشت‌زهرا شهرداری تهران در خصوص مزایای احداث گورستان‌های جدید در تهران می‌گوید: با احداث گورستان‌های جدید فاصله و شکاف فرهنگی شمال و جنوب شهروندان تهرانی تغییر یافته و آلودگی‌های صوتی و مشکل ترافیک به خصوص در روزهای پایانی هفته به شدت کاهش می‌یابد.

منتفی شدن احداث گورستان غرب

طبق طرح‌ها و نقشه‌های شهرداری تهران بنا بود ، گورستانی در شرق تهران در منطقه تلو در انتهای اتوبان شهید بابایی و همچنین گورستان دیگری در غرب تهران در منطقه گرمدره ایجاد شود تا کمبود گورستان تا حدودی در شهر تهران برطرف شود.

محمد باقر قالیباف در این خصوص می‌گوید: شهرداری کرج از پذیرفتن اموات تهرانی‌ها خودداری می‌کند، چرا که معتقد است مرده‌های تهرانی‌ها نباید در گرمدره(کرج) دفن شود.

وی تصریح می‌کند: مجوز احداث گورستان در غرب تهران در منطقه گرمدره در سال ۷۳، توسط شورای اسلامی شهر تهران صادر شده بود و در آن زمان گرمدره تبدیل به شهر نشده بود.

به گفته شهردار تهران، تعدادی از کارشناسان معتقد هستند به دلیل وزش باد شرق به غرب نباید گورستانی در این منطقه ایجاد شود، چرا که وزش باد از شرق به غرب مشکلات بهداشتی برای شهروندان در این ناحیه ایجاد می‌کند، به همین دلیل احداث گورستان در غرب تهران در منطقه گرمدره منتفی است.

قالیباف تاکید می‌کند: گورستان‌ها را باید در تهران گسترش دهیم، چرا که تا چند سال آینده دیگر نمی‌توان مرده‌ای را در بهشت‌زهرا دفن کرد.

شهردار تهران می‌افزاید: با رایزنی‌هایی که انجام داده‌ایم به زودی تکلیف گورستان شرق به وسعت ۴۰۰ هکتار را در منطقه تلو مشخص خواهیم کرد.

وی در خصوص مشکلات پیش آمده برای احداث گورستان شرق می‌گوید: برای تصرف این زمین‌ها توافقات لازم با سازمان منابع طبیعی صورت گرفته و امیدواریم در آینده نزدیک این مشکل برطرف شود تا بتوانیم این گورستان را در شرق تهران احداث کنیم تا حداقل مشکلات کمبود گورستان در تهران تا حدودی برطرف شود.

ساخت گورستان شرق در ابهام

رضاییان با اشاره به کمبود جا برای دفن اموات در تهران می‌گوید: قرار شده، برای رفع این مشکل گورستانی در شرق تهران ساخته شود و این در حالی است که هم‌اکنون برای تحویل زمین در این محدوده‌ها دچار مشکل هستیم.

مدیر عامل سازمان بهشت‌زهرا شهرداری تهران در خصوص گورستان شرق می‌افزاید: با یکی از ارگان‌های دولتی در این زمینه دچار مشکل هستیم و قرار است برای رفع این معضل توافقاتی صورت گیرد.