بحران وام مسکن در آمریکاخانه‌های بدهکاران را حراج کرد
نیلوفر قدیری
به دنبال وقوع بحران از چند ماه پیش تاکنون در بازار وام مسکن آمریکا و ورشکستگی تعدادی از موسسات مالی و بانک‌های وام دهنده، اخیرا بانک‌ها و موسسات مالی در آمریکا برای الزام دریافت‌کنندگان وام مسکن به پرداخت اقساط ماهانه‌شان، اقدام به حراج خانه بدهکاران کرده‌اند.

این عکس‌ها تصاویری از عمارت یک خواننده آمریکایی‌است که به‌دلیل عدم پرداخت اقساط وام مسکن توسط وی،از سوی بانک به حراج گذاشته شده‌است
ناتوانی در پس دادن وام و کوتاهی در بازپرداخت اقساط وام از جانب وام‌گیرندگان باعث شده است موسسات مالی در آمریکا نتوانند تاخیر در بازپرداخت وام‌های مسکن را جبران کنند.
این موسسات اکنون از بیم زیان مالی و برای جبران کسری‌ها و جلوگیری از ورشکستگی تصمیم به حراج خانه‌هایی گرفته‌اند که مالکان آنها اقساط وام مسکن خود را نمی‌پردازند.
بحران بازار وام مسکن در آمریکا از سال ۲۰۰۴ میلادی و با آغاز موج افزایش نرخ بهره در این کشور شروع شد.
بانک مرکزی آمریکا یا همان فدرال ریزرو در این مدت 17 بار نرخ بهره را افزایش داد تا از این طریق میزان تورم را کنترل کند.
روند افزایش نرخ بهره در آمریکا اگرچه از ابتدای ماه ژوئن سال گذشته متوقف شده، اما موجب ناتوانی دریافت کنندگان وام از پرداخت اقساط ماهانه وام مسکن شده است.
همین مساله موجب شده تعداد زیادی از موسسات مالی و بانک‌ها در این کشور دیگر قادر به ادامه کار نباشند.افزایش نرخ بهره باعث شده بسیاری از وام گیرندگان توان بازپرداخت اقساط وام را از دست بدهند و به همین دلیل از سوی بانک ورشکسته اعلام شده و خانه‌های آنها به تصرف بانک دربیاید.بحران وام مسکن در آمریکا طی چند ماه گذشته حتی موجب شده بازار مسکن در این کشور از رونق بیفتد.اکنون قیمت مسکن چه نوساز و چه ساختمان‌های چندین سال ساخت در داخل آمریکا با رکود فروش روبه‌رو هستند.
خانه یک خواننده آمریکایی حراج شد
موج حراج خانه توسط بانک‌های بستانکار در آستانه ورشکستگی در آمریکا سراسر این کشور را فرا گرفته است. اکنون در اکثر شهرهای آمریکا از هر 20 خانه یک خانه توسط بانک وام‌دهنده آن به حراج گذاشته شده است. این وضعیتی است که بسیاری از کارشناسان بازارهای مالی در آمریکا در پی بحران وام مسکن در این کشور پیش‌بینی می‌کردند.
این موج هفته گذشته به یکی از مشهورترین خانه‌های آمریکا رسید. نورلند، عمارتی است در منطقه سانتا باربارا در ایالت کالیفرنیا که به دو دلیل شهرت دارد و همه در آمریکا و حتی در دنیا آن را می‌شناسند. این عمارت ۱۰‌هزار مترمربعی، بسیار بزرگ و وسیع و مجهز است و از سوی دیگر به مشهورترین ستاره موسیقی پاپ دنیا مایکل جکسون تعلق دارد. این عمارت یکی از صدها ملک این منطقه است که به دلیل افزایش بدهی بانک و عدم بازپرداخت وام ۲۳‌میلیون دلاری آن اکنون به حراج گذاشته شده است. شرکت وام‌دهنده به این ملک روز جمعه نام آن را در فهرست املاکی که به دلیل عدم بازپرداخت بدهی به حراج گذاشته می‌شود، در وب‌سایت مخصوصی که برای انتشار این فهرست منتشر شده اعلام کرد. ساعتی بعد این خبر در تمامی سایت‌های اینترنتی منتشر شد و به سراسر جهان مخابره شد. سخنگوی مایکل جکسون که اکنون در بحرین زندگی می‌کند، به خبرگزاری‌ها گفته است که شرکت وام‌دهنده در محاسبات خود اشتباه کرده و جکسون بدهی بانکی خود را به موقع پرداخت کرده است. اما نام این ملک هنوز از فهرست املاک به حراج گذاشته شده حذف نشده است.
در فهرست مالی که سایت اینترنتی شرکت وام‌دهنده منتشر کرده آمده است که جکسون از وام 23‌میلیونی خود رقم ناچیزی را پرداخته و در مهلت مقرر هم موفق به عمل به تعهداتش نشده است. آخرین بار شرکت وام‌دهنده به جکسون 10 روز فرصت داده بود تا این وام را بپردازد. اما او نتوانسته بود در این مهلت این وام را بپردازد.
عمارت نورلند که به خاطر وجود یک موزه بزرگ حیات طبیعی و یک باغ وحش عظیم و حیرت‌انگیز در آن بسیار شهرت دارد، در سال‌های اخیر برای جکسون یک کابوس بوده است. در سال ۲۰۰۳ و در پی طرح اتهامات اخلاقی به جکسون و برگزاری جلسات دادگاه در این زمینه، پلیس این ملک را برای تحقیق و جست‌وجو و یافتن مدرک جرمی علیه جکسون زیر و رو کرد. بعد از این واقعه حیوانات باغ‌وحش واقع در این عمارت از آن خارج شدند و جکسون هم آمریکا را ترک کرد و به بحرین رفت. اکنون او در بحرین به صورت ناشناس زندگی می‌کند و حتی در اماکن عمومی هم ظاهر نمی‌شود. سال گذشته یک عکاس جنجالی تصویری از جکسون با پوشش و نقاب زنانه گرفت که در حال خارج شدن از یک فروشگاه در بحرین بود. محاکمه جنجالی او به اتهام داشتن ارتباط با چند کودک چنان برای جکسون آزار‌دهنده بود که از آن زمان دیگر به آمریکا بازنگشته است. هنوز معلوم نیست آن اتهامات واقعی بوده یا نه. در سال ۲۰۰۶ دادگاه کالیفرنیا به دنبال شکایت کارمندان و خدمه عمارت بزرگ نورلند، دستور داد تا زمان پرداخت حقوق کارکنان این عمارت، این ساختمان عظیم تعطیل و بدون استفاده باشد.
جکسون که اکنون 49 سال دارد، در سال 1988 عمارت نورلند را 17‌میلیون دلار خرید. در سال 2005 و به دنبال جلسات محاکمه پی در پی او، شایعه شد که او می‌خواهد برای تامین هزینه‌های دادگاه این عمارت را به فروش بگذارد، اما این اتفاق نیفتاد. در پی انتشار خبر به حراج گذاشتن نورلند، سخنگو و وکیل جکسون اعلام کرد که این خواننده ستاره پاپ می‌خواهد تا این ملک به حراج گذاشته شود. حراج این عمارت می‌توانست بازار املاک را در ایالت کالیفرنیا بسیار داغ کند. با انتشار اولین اخبار مربوط به این واقعه، بسیاری از بنگاه‌های ملکی برای وارد شدن به این حراج دورخیز کرده بودند. عمارت نورلند به یک شهرک شبیه است که همه چیز دارد. بخش مسکونی آن تنها بخش کوچکی از این عمارت بزرگ است. این عمارت علاوه بر باغ وحش و استخر و رستوران، یک ایستگاه قطار مخصوص حمل کودکان و گردش در سراسر عمارت و همچنین یک اتاق بازی مخصوص کودکان دارد.