یک عضو هیات علمی دانشگاه تهران معتقد است: درک ارزش‌های اجتماعی یک جامعه موجب درک معماری آن می‌شود و زمانی که این مقوله در ساختمان انعطاف‌پذیر شد، پایدار خواهد ماند. به گزارش ایرنا، سیروس باور در مراسم گرامیداشت روز جهانی معماری در خانه هنرمندان اظهار کرد: پایداری در شهر به پایداری در روابط اجتماعی - سیاسی افراد بستگی دارد و امروز معماری به‌طور طبیعی از پدیده‌هایی است که طرز تفکر خاص یک جامعه را منعکس می‌کند. وی تصریح کرد: معماری ساختمان در جهان از ارزش‌های مورد قبول یک جامعه متاثر است و بدون توجه به ‌ارزش‌ها نمی‌توان احتیاجات روانی مردم را درک کرد. باور با بیان اینکه شهرهای قدیمی و بازار آن در ایران مشخصه چگونگی رفتارها و نیازمندی‌های مردم بوده است، گفت: فعالیت بازار در اجتماع نفوذ پیدا می‌کند و استخوان‌بندی اجتماعی - اقتصادی و سیاسی مجموعه متشکلی را به‌وجود می‌آورد.

وی خاطرنشان کرد: نفوذ بازار امروز در حوزه معماری - شهرسازی مشهود و قابل‌لمس است و این مکان به مثابه ستون فقراتی، تمام مجموعه‌های مسکونی، اداری و سایر فعالیت‌های اجتماعی را در بر می‌گیرد.

این استاد دانشگاه افزود: امروز بازار هدایت‌کننده تمام فعالیت‌های اجتماعی - اقتصادی و معماری - شهرسازی است.

به گفته وی، انتقاد بر وضعیت شهرسازی کشور، ما را به سوی استانداردسازی یک برنامه بر پایه تجربه‌های تازه، فعال و پایدار در شهرسازی هدایت می‌کند.