لزوم بازسازی دروازه‌های پایتخت

شهردار تهران تاکید کرد: دروازه‌های ورودی پایتخت باید زیباسازی شوند. به گزارش ایسنا، دکتر محمد باقر قالیباف در مراسم افتتاح حوضچه‌های آرامش و کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی بزرگراه شهید باکری (آسیا) افزود: تهران دارای هفت دروازه ورودی دارد که کمتر به زیبایی آنها توجه شده، و حوزه عمرانی شهرداری باید علاوه بر تلاش برای تسهیل رفت و آمد و کاهش ترافیک باید به زیباسازی این دروازه‌ها به طور جد توجه کند.

وی با اشاره به انجام عملیات عمرانی در سه راه آزمایش گفت: سه راه آزمایش در شرق تهران، یکی از دروازه‌های ورودی پایتخت است و با انجام عملیات عمرانی و اتمام آن تا اواخر امسال، این دروازه به یکی از زیباترین دروازه‌های تهران و کشور در سطح منطقه تبدیل خواهد شد.

قالیباف میدان جهاد، سه راه نعمت آباد، بزرگراه ساوه و کرج را نیز از دیگر دروازه‌های ورودی پایتخت بیان و تصریح کرد: میهمانان داخلی و خارجی با ورود از این دروازه‌ها باید شاهد زیبایی باشند، اما این طور نیست و باید با تدبیر حوزه فنی و عمرانی دروازه‌های ورودی پایتخت زیباسازی شوند.

وی در ادامه به فعالیت‌های عمرانی شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: از سال ۷۹ تا ۸۴ به مدت شش سال مجموعا در شهرداری تهران، حجم پروژه‌های عمرانی حدود ۴۱۲‌میلیارد تومان بود. این در حالی است که این رقم در سال ۸۵، ۲۵۸‌میلیارد تومان و در سال ۸۶ به ۴۳۸‌میلیارد تومان افزایش یافته و در دو سال گذشته، حجم پروژه‌های عمرانی در پایتخت به حدود ۷۰۰‌میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با سال‌های گذشته افزایش زیادی یافته است.

وی با بیان این که بستر فعالیت در شهرداری به گونه‌ای فراهم شده است که روند افزایش حجم پروژه‌های عمرانی تداوم یابد، اظهار کرد: سیاست قطعی شهرداری تهران، کاهش هزینه‌های جاری و افزایش و توسعه پروژه‌های عمرانی است؛ به طوری که امسال هزینه‌های جاری و نگهداری شهرداری ۶۰۰‌میلیارد تومان بود، در حالی که بیش از دو هزار و ۵۰۰‌میلیارد تومان فعالیت عمرانی انجام شده که این روند قابل قبول است، اما باید هزینه جاری را همچنان کاهش دهیم. به گفته قالیباف، هزینه‌های جاری در بخش نیروی انسانی شهرداری تهران به کمتر از ۲۸۰‌میلیارد تومان کاهش یافته است.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: برخی از پروژه‌های عمرانی شهر قابل مشاهده برای مردم است، اما برخی دیگر همچون کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی دور از چشم مردم و با زحمت فراوان احداث می‌شود.

شهردار تهران افزود: در دو سال گذشته، ۱۰۰ کیلومتر تونل و کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی احداث شده است که تا پایان سال آینده مجموع این کانال‌ها به ۵۰۰ کیلومتر افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به کاهش نقاط آب‌گرفتگی شهر تهران به عنوان یکی دیگر از نمونه‌های فعالیت عمران شهرداری اشاره کرد و گفت: هزار نقطه آب‌گرفتگی در پایتخت وجود داشت که این نقاط به کمتر از ۲۰۰ نقطه کاهش یافته است و سال آینده باید این نقاط را به صفر برسانیم و دیگر آب‌گرفتگی نداشته باشیم.

وی درباره نارضایتی ساکنان حاشیه بزرگراه شهید چمران در پی تعریض این بزرگراه گفت: حاشیه امنیتی این بزرگراه باید رعایت شود، اما عده‌ای که صاحب آن محدوده نیستند، به طور غیرقانونی بخشی از حاشیه این بزرگراه را تصرف کرده‌اند.

قالیباف افزود: قرار نیست که بابت تصرف غیرقانونی و تخلف، چیزی به این افراد تعلق گیرد، بنابراین انجام عملیات اجرایی تعریض بزرگراه شهید چمران ادامه خواهد داشت.

وی یادآور شد: اقدام نیروی انتظامی در برخورد با ساکنان حاشیه بزرگراه شهید چمران بر اساس حکم قوه قضاییه و قانونی بوده است.

برخورد با آلونک‌نشینان

شهردار تهران تصریح کرد: باید با افرادی که به صورت غیرقانونی در مناطق تهران آلونک درست می‌کنند، برخورد شود؛ البته برخی از این افراد نیازمند هستند که باید برای رفع مشکل آنها نیز تدبیری اندیشیده شود.

وی درباره تخریب پلی در بزرگراه آسیا (شهید باکری) گفت: طراحی این پل متعلق به سال ۷۲ است و در آن زمان پیش‌بینی شده بود که این پل روگذر باشد، اما با مطالعات صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که این پل نمی‌تواند روگذر باشد؛ به همین دلیل در حال تخریب این پل هستیم.