عدم اجرای صحیح طرح مسکن 99‌ساله بر مشکلات می‌افزاید

به عقیده رییس کانون کاردان‌های فنی ساختمان استان تهران، طرح ۹۹‌ساله مسکن باید با مدیریت و نظارت همه جانبه نهادهای متولی همراه شود تا برنامه‌های دولت در جهت غلبه‌بر معضلات بخش مسکن و رفع مشکلات موجود با موفقیت به سرانجام برسد؛ چراکه هرگونه لغزش و خطا در اجرای این طرح راه بازگشتی برای دولت در کنترل این بخش نخواهد گذاشت. مهدی موذن در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت بازار مسکن و اجرای طرح ۹۹‌ساله مسکن برای از بین بردن مشکلات این بخش اظهار کرد: نگاه دولت در سال جاری برای تولید مسکن بیشتر و بازگشت بازار مسکن به حالت اعتدال در قالب اجرای طرح زمین‌های اجاره‌ای ۹۹‌ساله امری صحیح است.

وی افزود: طرح ۹۹‌ساله یک راهکار جدید برای کنترل بازار مسکن و جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت مسکن است و حساس‌ترین بخش تبصره ۶ قانون بودجه سال ۸۶ بوده؛ اما آنچه در این میان با توجه به صورت مساله مناسب در قالب طرح ۹۹‌ساله مهم است، پیاده کردن درست این طرح است.

موذن خاطرنشان کرد: اگر این طرح به درستی اجرا نشود، ممکن است خود عاملی در جهت دامن زدن به مشکلات بخش مسکن شود.

وی با اشاره به اینکه در اجرای طرح ۹۹‌ساله زمین‌های اجاره‌ای باید چند نکته اساسی را مورد توجه قرار داد، گفت: اولین مساله، رعایت اصول شهرسازی است؛ چراکه نمی‌توان بدون توجه به معیارهای شهرسازی و ضوابط معماری در هر نقطه‌ای از شهر اقدام به ساخت و ساز کرد.

رعایت اصول شهرسازی

رییس کانون کاردان‌های فنی ساختمان استان تهران تصریح کرد: بر این اساس باید مساله رعایت اصول شهرسازی مورد توجه قرار گیرد، از سوی دیگر زمین‌هایی که در قالب این طرح به مردم واگذار می‌شود؛ باید در نقاطی باشند که قابلیت شهرنشینی داشته و از امکانات لازم برخوردار باشند تا واحد مسکونی ساخته‌‌شده قابل سکونت باشد و مردم بدون دغدغه بتوانند در این خانه‌ها زندگی‌ کنند. وی افزود: رعایت حریم و خطوط مرزی شهرها در واگذاری این زمین‌ها اهمیت بسیاری دارد؛ چراکه اگر به این امر توجه نشود، به یک‌باره شهری مانند تهران به اندازه‌ای حجیم می‌شود که دیگر نمی‌توان از رشد بی‌رویه آن جلوگیری کرد، در نتیجه نمی‌توان تسهیلات و امکانات لازم را به تمام شهروندان ارائه کرد و از سوی دیگر مساله ترافیک و آلودگی هوا به معضلی لاینحل تبدیل خواهد شد.

نظارت بر ساخت‌و‌ساز

رییس کانون کاردان‌های فنی ساختمان استان تهران با اشاره به اینکه دولت باید شرایطی را فراهم کند تا مردم بتوانند این زمین‌ها را با کمترین هزینه‌ بسازند، تصریح کرد: دولت تسهیلات وام ۱۴‌میلیون تومانی را در نظر گرفته است؛ اما با توجه به اینکه این زمین‌ها به افراد کم‌درآمد واگذار می‌شود، در صورت کافی نبودن این وام برای ساخت‌وساز، خودشان نمی‌توانند بقیه هزینه‌های ساخت آن را تامین کنند. براین اساس باید دولت نظارت‌ کافی بر ساخت‌وساز این واحدهای مسکونی داشته باشد تا با صرف حداقل هزینه، افراد کم‌درآمد، صاحب‌خانه شوند.

وی افزود: تهیه مصالح ساختمانی مانند آهن‌آلات و سیمان برای ساخت این زمین‌ها بسیار اهمیت دارد؛ با توجه به شرایطی که در حال حاضر بر بازار حاکم است و کمبود مصالح به ویژه سیمان در کشور وجود دارد، آیا متولیان امر تمهیداتی برای تامین این مصالح برای قشر کم‌درآمد برای ساخت مسکن اندیشیده است؟

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه قرار است امسال برای ساخت ۵/۱‌میلیون واحد مسکونی، زمین واگذار شود و در واقع بیش از دو برابر ظرفیت‌های موجود باید ساخت‌وساز انجام گیرد، آیا با کمبود مصالح مواجه نخواهیم شد؟

موذن با اشاره به اینکه در حال حاضر سیمان، سه برابر قیمت در بازار آزاد فروخته می‌شود، ابراز عقیده کرد: اگر تمهیدات لازم برای تامین سیمان مورد نیاز برای ساخت این زمین‌ها اتخاذ نشود، در کوتاه مدت با بازار سیاهی مواجه خواهیم شد که به هیچ وجه قابل‌کنترل نیست و در نتیجه شاهد ساختمان‌هایی نیمه‌کاره در حاشیه شهرها خواهیم بود.

تعاونی‌های ناموفق

وی درباره اینکه تعاونی‌ها از توانایی لازم برای اجرای طرح ۹۹‌ساله برخوردار هستند نیز گفت: دولت تفکری در پیش گرفته است تا مخاطبان اصلی این طرح، تعاونی‌ها باشند و این در حالی است که برخی از این تعاونی‌های مسکن در گذشته توفیق چندانی به‌دست نیاورده‌اند و بسیاری از پروژه‌هایی که در گذشته توسط این تعاونی‌ها اجرا شد، مشکلات عدیده‌ای برجای گذاشته است؛ حتی برخی از آنها پرونده‌های سنگینی در دادگاه‌های کشور دارند.

موذن اظهار کرد: اگر رویکرد دولت تنها تعاونی‌های مسکن باشد، این دید جامع نبوده و باید مورد بازنگری قرار گیرد؛ چراکه تعاونی‌ها باید مدیریت، تجربه و نرم‌افزار تولید در بخش مسکن را دارا باشند؛ چراکه اگر بدون شناسایی عوامل اجرایی و مدیریت سرمایه تعاونی‌ها در این مسیر قدم بردارند؛ به طور قطع زمین‌گیر خواهند شد.

وی افزود: اینکه تعدادی افراد گردهم آیند و تعاونی تشکیل دهند، نمی‌تواند عاملی باشد تا با اعتماد مطلق، تمامی حوزه اختیار در اجرای این طرح را به آنها واگذار کنیم. لازم است تدابیر لازم اندیشیده شود تا در آینده شاهد پروژه‌های نیمه تمام این طرح نباشیم و در واقع معضل جدیدی بر مشکلات این بخش اضافه نشود.

حضور بخش خصوصی

به عقیده وی بخش خصوصی همچون شرکت‌های سرمایه‌گذاری و انبوه‌سازان با توجه به تجربه و پیشینه لازم در بخش مسکن را نمی‌توان در اجرای این پروژه نادیده گرفت. بدون تردید بخش خصوصی توانمند قدرت اجرایی و مدیریت خاص خود را دارد و نمونه‌های بسیاری در قالب پروژه‌های ساختمانی مانند مجموعه‌سازی و انبوه‌سازی اجرا کرده‌ است.

موذن در پایان تاکید کرد: دولت باید به صورت سنجیده و با برنامه‌ریزی از توانمندی‌های بخش خصوصی در جهت اجرای سریع‌تر طرح ۹۹‌ساله بهره گیرد.