وزارت مسکن همه سیمان مورد نیاز ساخت را وارد کند

گروه مسکن- یک کارشناس صنعت سیمان پیشنهاد داد: وزارت مسکن می‌تواند با همکاری بخش‌خصوصی و به صورت کاملا کنترل شده برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکلی،به صورت جداگانه برای ساخت سالانه ۵/۱میلیون واحد مسکونی اقدام به واردات سیمان کند، اقدامی که وزارت نیرو برای پروژه‌های سدسازی می‌تواند انجام دهد. فرامرز دارسرایی که با ایسنا گفت‌وگو کرده، تاکید کرد: با این اقدام علاوه بر اینکه قیمت مسکن در کشور شکسته می‌شود، دولت نیز مدیریت خود را در این زمینه نشان داده و قاچاقچیان نیز سرجای خود می‌نشینند.

وی افزود: اگر ۱۰۰ طرح سیمانی دیگر هم راه‌‌اندازی شود فرقی ندارد، زیرا سیمان افسارگسیخته‌ شده است.

این کارشناس صنعت سیمان گفت: دولت باید در مورد سیمان مدیریت نظارتی داشته باشد، در غیر این‌صورت در اجرای ماموریت‌های خوداز جمله ساخت سالانه ۵/۱میلیون واحد مسکونی با مشکل مواجه می‌شود.

وی افزود: باید کار بازرگانی و دادوستد سیمان به بخش‌خصوصی واگذار شود، در غیر اینصورت در پیچ‌وخم‌های آن گرفتار می‌شویم، شرایطی که اکنون نیز وجود دارد.

او با بیان اینکه در صورت ادامه روند فعلی، طرح ساخت سالانه ۵/۱میلیون واحد مسکونی با مشکل جدی روبه‌رو می‌شود، افزود: در حال حاضر که ساخت‌وسازها به صورت جدی آغاز نشده، در زمینه سیمان مشکل وجود دارد.

دارسرایی با طرح این سوال که حجم زیادی از سیمان در کشور تولید می‌شود، اما آیا معلوم است که واقعا در کجا به مصرف می‌رسد؟ توضیح داد: مرزها به خوبی کنترل نمی‌شوند و قاچاق همچنان ادامه دارد، ضمن اینکه درخصوص سهمیه‌های سیمان نظارت کافی وجود ندارد که آیا واقعا در پروژه‌های عمرانی به مصرف می‌رسند یا خیر؟

دارسرایی در ادامه تاکید کرد: در هر صورت آزادسازی واردات و صادرات سیمان راه‌حل نهایی مشکل سیمان در کشور است و تشکیل ستاد در وزارت صنایع و یا هر جای دیگر نیز تاثیر چندانی در وضع موجود ندارد و اگر ۱۰۰ طرح سیمانی دیگر هم‌ راه‌اندازی شود فرقی ندارد، زیرا سیمان افسارگسیخته شده است.

این کارشناس صنعت سیمان بازار عراق را برای صادرات سیمان ایران مناسب ارزیابی کرد و افزود: بازار عراق پیش از این در اختیار ایران بود، اما متاسفانه این بازار به دلیل توقف صادرات سیمان خیلی از ما جدا شده است و هم‌اکنون از نقاط دیگر تامین می‌شود.