ساختمان‌های مسکونی در انگلیس برق تولید می‌کنند

نیلوفر قدیری

تاکید بر موضوع محیط زیست و توسعه پایدار هر روز با قوت بیشتری ادامه دارد و در همین چارچوب هر روز در گوشه‌ای از جهان نوآوری و ابتکار و طرح تازه‌ای برای رسیدن به این هدف اعلام می‌شود. تازه‌ترین نمونه این نوآوری‌ها استقرار یک توربین عظیم بادی بر فراز ساختمان‌های مسکونی در لندن است. اولین نمونه این کار روی یک ساختمان ۱۱ طبقه عظیم در جنوب لندن انجام شد. این توربین تجهیزات عظیمی دارد و علاوه بر پره‌ها و بدنه آن، دستگاه تنظیم کامپیوتری و اسباب مکانیکی را هم دربرمی‌گیرد. این توربین بر روی پشت بام این ساختمان نصب شده است. این توربین با یک کابل ضخیم به شبکه برق ملی متصل می‌شود. تصویر این توربین عظیم بر فراز ساختمان به فیلم‌های تخیلی هالیوودی شباهت دارد، اما همین تصویر قرار است شکل زیرساخت‌های انرژی شهر لندن و آینده محیط زیست را تغییر دهد. شبکه جدید با نصب این توربین بادی به یک مهندس، یک شرکت انرژی با مسوولیت محدود، یک شرکت هواشناسی و یک واحد دانشگاهی نیاز دارد که به طور کلی شکل ماجرا را تغییر می‌دهند. این توربین بعد از یک دوره ۱۳ ماهه تحقیق و طراحی آزمایشی نصب شده و قرار است الگویی باشد برای شبکه تولید انرژی تجدیدپذیر در انگلیس. این توربین بادی ۶ کیلوواتی برای دو سال فعالیت برنامه‌ریزی شده است. در هنگام تحقیق درباره این توربین، اثرات، لرزش و صداهای تولید شده توسط این توربین برای خانه‌های اطراف هم مورد بررسی قرار گرفت. برای تسهیل استفاده از این توربین‌ها در ساختمان‌های مسکونی مناطقی از انگلیس که وزش باد مناسب دارند، قانون ساختمان سازی در این مناطق هم تغییر کرده است.

برایان دانلوپ مهندس شرکت انگلیسی است که کار طراحی و ساخت و اجرای این توربین را از ابتدا به عهده داشته است. این شرکت همچنین چند ماهی را صرف یافتن مکان و ساختمان مناسبی بوده که این توربین روی آن نصب شود. انگلیس پیش از این برای استفاده از انرژی خورشیدی در ساختمان‌ها مهارت و ویژگی‌های کافی را به دست آورده، اما درباره انرژی بادی هنوز در مراحل اولیه قرار دارد. این اولین نمونه از این توربین بادی که روی ساختمان مسکونی کار گذاشته شده، به نرم‌افزاری مجهز است که هر ثانیه اطلاعات محیطی را برای ادامه و پیشرفت طرح جمع‌آوری می‌کند. اطلاعات جمع‌آوری شده توسط این توربین مورد استفاده مهندسان قرار می‌گیرد تا تحلیل‌های دقیقی ارائه کنند. تکنولوژی به کار رفته در این توربین تولید صدا و لرزش را هنگام کار به حداقل می‌رساند، اما نکته نگران‌کننده برای طراحان این توربین، میزان محدود وزش باد است. در این منطقه از لندن باد با سرعت ۱۲ متر در ثانیه می‌وزد، اما سرعت ثبت شده باد ۴ متر در ثانیه است. برای اینکه توربینی در این اندازه و حجم کارایی خود را داشته باشد به بادهایی با سرعت حداقل ۵ متر در ثانیه نیاز است. طراحان این توربین بادی می‌گویند که این توربین ۶ تا ۱۲ هزار کیلو وات برق در سال تولید می‌کند. این مقدار برق برای تامین نیاز انرژی ۴ آپارتمان در این منطقه از لندن کافی است. نکته دیگر این است که در هر نقطه‌ای که تعداد ساختمان‌ها و آپارتمان‌های آن زیادتر باشد، میزان وزش باد کمتر است. اما در محیط‌های مسکونی شهری است که به توربین‌های بادی برای تامین انرژی نیاز است. به همین دلیل باید برای این مشکل محیطی فکری کرد.

کار نصب این توربین بر پشت‌بام آپارتمان ۹ ساعت طول کشیده است. این توربین روی چهار پایه بتنی نصب شده است. این سازه فلزی در پوششی لاستیکی بنا شده که موجب می‌شود لرزش ناشی از فعالیت این توربین کاسته شود. قرار است ساختمان‌های بلند در لندن از این به بعد به گونه‌ای ساخته شوند که بتوان این توربین‌ها را به طور مستقیم روی سقف نصب کرد نه اینکه با استفاده از چهار پایه آن را به سقف متصل کرد.