رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان گفت: متاسفانه شن و ماسه غیراستاندارد و همچنین مصالحی که مبدا تولید آن برای ما مشخص نیست، ورود روز افزون دارد.

دکتر حمید بدیعی، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره سازمان نظام مهندسی استان کرمان و نظارت این سازمان گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان بیش از سه هزار عضو دارد که در هفت رشته معماری، عمران، مکانیک، برق، نقشه‌برداری و شهرداری مشغول به فعالیت هستند و از این تعداد عضو حدود نصف این مهندسین دارای پروانه اشتغال به کار هستند.
وی افزود: ارائه خدمات مهندسی، در بخش‌های طراحی و محاسبات ساختمان از قبیل طرح معماری، محاسبه و طراحی سازه، طراحی سیستم‌های مربوط به تاسیسات مکانیکی، طراحی سیستم برق‌رسانی و نیز در بخش‌های مربوط به اجرای ساختمان، عملیات اجرای پروژه و چه در بخش‌های مربوط به نظارت بر اجرا، توسط مهندسان انجام می‌شود.
بدیعی تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی بر جریان ارائه خدمات مهندسی به صورت راندوم نظارت می‌کند، این نظارت، در مبحث طراحی از طریق کنترل مواردی از مقررات ملی ساختمان در نقش‌های تحویلی به ساختمان انجام می‌شود، اگر موارد اشتباهی مشاهده شد به مهندسان جهت رفع نقایص گزارش شود و تا جایی که امکان دارد نقش‌ها بدون عیب و اشکال اجرا شود.
وی درباره فرم‌های نظارت گفت: فرم‌هایی به نام فرم‌های نظارت مرحله‌ای وجود دارد که مهندسان ناظر رشته‌های معماری، عمران، مکانیک و برق متناسب با پیشرفت پروژه‌ها، گزارش نظارتی خود را به سازمان تحویل می‌دهند و سازمان از طریق اعزام اکیپ‌های بازرسی فنی، به صورت راندوم، از صحت عملکرد مهندسان خود به‌صورت نسبی آگاهی می‌یابند، بنابراین در صورتی که مهندسان، گزارش‌های مرحله‌ای نظارت خودشان را به موقع تحویل سازمان دهند، سازمان می‌تواند به‌طور نسبی از کیفیت ساخت‌وساز‌ها اطمینان حاصل کند، ولی متاسفانه گاهی بعضی از مهندسان به این وظیفه مهم و اساسی خودشان توجه نمی‌کنند و سازمان ناچار به برخورد با آنها می‌شود و این اسباب نارضایتی آنها را فراهم می‌کند، ولی تماما مشکلات ساخت‌و‌ساز به مهندسان برنمی‌گردد و حداقل دو پایه اصلی اساسی دارد که مهندسان سازمان توانایی زیادی در حل آن ندارند، لذا از دستگاه‌های مسوول انتظار برنامه‌ریزی جدی و حل مشکلات را داریم.
بدیعی افزود: در مقوله مقاوم‌سازی، کارگران ساده و ماهر ساختمانی و امر جوشکاری، ساخت و اجرای بتن و... همچنین کارگران مربوط به اجرای تاسیسات مکانیکی از قبیل لوله‌کشی‌های آب و فاضلاب و تاسیسات برقی به آموزش و کسب مهارت فنی دارد، خوشبختانه اخیرا توافقی بین وزرای مسکن و شهرسازی و سازمان کار و امور اجتماعی صورت گرفته است که به تدریج این کارگران آموزش‌های لازم را کسب کنند و امیدواریم که توسط مسوولان مربوط این موضوع با جدیت و قاطعیت دنبال شود.
وی اضافه کرد: مساله دوم نیاز به مصالح ساختمانی، سبک، مقام و استاندارد است که متاسفانه در این بخش، در مقایسه با کشورهای توسعه یافته، فاصله زیادی داریم، چه از جهت استفاده مصالح، مصالح نوین ساختمانی، چه فناوری جدید و ماشین‌آلات معدن، ما هنوز در کشور شاهد آن هستیم که در بسیاری از شهرهای کشور، آجر، ملات و بنا با روش‌های سنتی رایج است. از نظر ما دیوار آجری شبیه به بمب خوشه‌ای می‌ماند که در زلزله‌ها ترکش‌های آن خودنمایی می‌کنند.
به گفته وی ما هر روز شاهد گزارش‌هایی هستیم که میلگرد، پروفیل ساختمانی معیوب و تقلبی به بعضی از کارگاه‌ها رسیده است و یا شن و ماسه غیراستاندارد و همچنین سایر مصالحی که مبدا تولید آن برای ما مشخص نیست که به طور جد از مسوولان مربوطه تقاضا می‌کنیم نسبت به کنترل کیفیت تولید و ورود مصالح به شهرها دقت بیشتری به خرج دهند. بنابراین اگر ساختمان‌سازی به جهاد تبدیل شود رمز کنترل کیفیت ساختمان یک جهاد ۱۰ ساله می‌طلبد که ما باید جهادی عمل کنیم.
رییس سازمان نظارت مهندسی یادآور شد: شناسنامه فنی، در حقیقت به عنوان یک سند مشخصات فنی برای مالک و بهره‌بردار حائز اهمیت است. در این شناسنامه نام مهندسان طراح، مهندسان ناظر، مهندس یا شرکت مجری پروژه، مشخصات اسکلت، مشخصات سیستم تاسیسات مکانیکی و برقی، مشخصات مصالح مصرفی، تست‌های آزمایشگاهی که قبل از ساخت و حین ساخت انجام شده است و مواردی از این قبیل که در آن درج می‌شود که این شناسنامه تاکنون برای تعداد زیادی از ساختمان‌های بازسازی شده شهرستان بم، تهیه شد است. امیدواریم که با کمک‌ شهرداری‌های سراسر استان و با زحمات مردم این اقدام در سطح استان قابل تامین باشد. وی تاکید کرد: سازمان مذکور توانست در طول چند سال اخیر با حمایت مردم و مسوولان قدم‌های اساسی در جهت ارتقای کیفیت ساخت‌و‌ساز بردارد.