وزارت تعاون در طرح واگذاری زمین‌های 99 ساله، تامین مصالح ساختمانی و امکانات اولیه و توجه به تاسیسات زیربنایی را پیگیری کند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد صیادی‌نژاد، مدیرعامل تعاون مسکن آشیانه هلی‌کوپتر، در یک نشست خبری درباره طراحی سازه پروژه «هزاره سوم» که از سوی این شرکت تعاونی در دست ساخت است، گفت: این پروژه با مشارکت سازمان مسکن و شهرسازی تهران آغاز شده است و پس از ۱۶ سال تلاش و پیگیری در ۳۴ طبقه به صورت تجاری، مسکونی و با زیربنای ۱۴۰‌هزار متر مربع احداث خواهد شد.
وی افزود: در بحث طراحی سازه‌ها و اجرای سازه‌های فلزی، پروژه‌هزار سوم، سازه پیچ و مهره‌ای دارد و کار طراحی آن توسط استادان برجسته دانشگاه‌های ایران نظیر دکتر میرباقری و دکتر گتمیری صورت گرفته است. این سیستم به سیستم تیوپی (لوله‌ای) معروف است و ستون‌ها در اطراف تمرکزساخته می‌شود و فضای درونی خالی می‌ماند.
صیادی‌نژاد، هدف از طراحی چنین سازه‌ای را اهمیت بحث زلزله در تهران عنوان کرد و گفت: طبعا با نگاه به زلزله خیز بودن ایران و وقوع آن در تهران، ضرورت ایجاد ساختمان‌های مستحکم با نگاه حفظ جان ساکنان آن حایز اهمیت است تا بتوان از این طریق احتمال خطر را به حداقل رساند و ساخت‌وساز ایمن در پایتخت را پیگیری کرد.
مدیرعامل تعاون مسکن آشیانه هلی‌کوپتر، تامین منابع مالی را مهمترین مشکل این تعاونی ذکر کرد و گفت: چنانچه منابع مالی لازم به ما اختصاص یابد، ظرف سه تا چهار سال آینده این پروژه عظیم را تحویل خواهیم داد. در حال حاضر، پس از ابلاغ سیاست‌های اصل 44 موضوع تاسیس بانک توسعه تعاون در دستور کار قرار دارد؛ اگر چه صندوق تعاون در این زمینه حمایت مالی نسبت به تعاونی‌ها داشته است، وام‌هایی که صندوق تعاون می‌دهد اندک است و حالت مساعده‌ای دارد.
وی خاطرنشان کرد: اگر بانک توسعه تعاون تشکیل شود، می‌تواند با شناخت کافی از تعاونی‌ها، ضمن نظارت بهتر به صورت تخصصی به تعاونی‌ها کمک کند.
صیادی‌نژاد تامین مصالح ساختمانی را از دیگر نیازهای عمده تعاونی‌های مسکن برشمرد و ادامه داد: مصالح ساختمانی نظیر سیمان، آهن، میلگرد و گچ از مهمترین مواد مورد نیاز برای ساخت‌وساز در تعاونی‌های مسکن است؛ متاسفانه در ماه‌های اخیر شاهد تغییر و افزایش قیمت مصالح ساختمانی در بازار بوده‌ایم و این مساله فعالان بخش ساختمان را دچار مشکل کرده است.
وی گفت: در پروژه‌هزار سوم، بیشترین مواد مصرفی، آهن، و بتن است. میلگرد و شن و ماسه نیز اخیرا قیمتشان تغییر کرده و فراتر از نرخ تورم رشد کرده است.
مدیرعامل تعاونی مسکن آشیانه هلی‌کوپتر، با اشاره به تصویب لایحه سیاست‌های کلی اصل 44 اظهار کرد: اگر دولت بنا دارد تا بخش تعاون را در رسیدن به اهداف پیش‌بینی شده در سیاست‌های اصل 44 ساماندهی کند، باید زمین، مصالح اولیه و تسهیلات لازم را با اولویت بخش تعاون و هزینه کمتر اختصاص بدهد. ساخت‌وساز در تعاونی‌ها یک کار مردمی است و با مشارکت مردم نتیجه می‌دهد؛ بنابراین دولت باید از وارد شدن در این بخش خودداری کند و توانمندی‌های تعاونی‌ها را به کار بگیرد.
وی متذکر شد: به موجب لایحه سیاست‌های اصل ۴۴ ، حجم تصدی دولت باید کاهش یابد تا هزینه‌ای که به مردم تحمیل می‌شود، کم شود؛ بنابراین یکی از راه‌های کاهش حجم دولت تقویت و کمک به بخش تعاون است.
صیادی‌نژاد با بیان اینکه روند رشد و تقویت بخش تعاون در حال حاضر با اهداف پیش‌بینی شده در سیاست‌های اصل 44 متفاوت است، گفت: دولت هم اکنون از بخش تعاون حمایت می‌کند؛ ولی هدفی که در سیاست‌های کلی مدنظر است با فعالیت‌هایی که در دست انجام است منطبق نیست؛ مثلا گفته شده تا پایان برنامه پنجم توسعه سهم بخش تعاون به 25‌درصد برسد؛ ولی آنچه می‌بینیم خلاف آن است و این جهش و رشد به طور عملی اتفاق نیافتاده است.
بنابراین گزارش، مدیرعامل تعاونی مسکن آشیانه‌ هلی‌کوپتر دربخش دیگری از سخنان خود به ارزیابی طرح واگذاری زمین‌های اجاره ۹۹ ساله پرداخت و اظهار کرد: طرح واگذاری زمین‌های اجاره‌ای فی‌نفسه حرکت مثبت و مطلوبی است؛ ولی با این کار دولت تمام بار خود را بر دوش بخش تعاون گذاشته و زحمت بزرگی به تعاونی‌ها وارد کرده است.
وی تصریح کرد: ممکن است طرح در آینده نتیجه مطلوب را در بر نداشته باشد یا شرایط به گونه‌ای پیش برود که کار از توان تعاونی‌ها خارج باشد، در آن صورت تنها بخشی که باید پاسخگو باشد، تعاون است.
صیادی‌نژاد با بیان اینکه تعاونی‌ها تخصص انجام این کار ندارند، افزود: این پروژه عظیم است و نیاز به کار تخصصی دارد و بخش تعاون با وجود توانمندی‌های بالایی که دارد، توان پذیرش چنین بار سنگینی و مسوولیت خطیر ندارد؛ بنابراین وزارت تعاون باید هوشیارانه‌تر و با مراقبت جدی و اعمال نظارت بهتر در این زمینه گام بردارد.
وی خاطرنشان کرد: وزارت تعاون به عنوان متولی بخشی از این کار، باید موضوع تامین مایحتاج و امکانات اولیه و مصالح ساختمانی را در طرح واگذاری زمین‌های 99 ساله مطرح کند و از وزارت مسکن و شهرسازی بخواهد که تکلیف تاسیسات زیربنایی، تامین مصالح ساختمانی، آب، برق و جاده را در این پروژه روشن کند.