ساخت‌وسازها با کمبود سیمان روبه‌رو هستند

متاسفانه امتیاز و رانتی که باید به دست تولیدکننده سیمان برسد، عاید توزیع‌کنندگان و دلالان می‌شود

نماینده مردم تالش در خانه ملت با اشاره به کمبود مصالح ساختمانی در کشور تصریح کرد: اگر سیمان از طریق عرضه در بورس به فروش برسد، قیمت واقعی خود را پیدا خواهد کرد. بهمن محمدیاری در گفت‌وگو با ایسنا، با انتقاد از نحوه توزیع سیمان و سایر مصالح ساختمانی در کشور افزود: متاسفانه امتیاز و رانتی که باید به دست تولیدکننده سیمان برسد، عاید توزیع‌کنندگان و دلالان می‌شود.

وی یادآور شد: با عرضه سیمان در بورس هم مصرف‌کننده می‌تواند سیمان را به قیمت واقعی بازار تامین کند و هم تولیدکننده می‌تواند با اطمینان بیشتری به تولید سیمان بپردازد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه در قانون بودجه ۸۶ این پیش‌بینی شده بود که مصالح موجود در کشور کفاف ساخت و تکمیل پروژه‌های عمرانی و مسکن را ندارد، خاطرنشان کرد: بنابراین به دستگاه‌ها اجازه داده شد تا در صورت نیاز، مصالح خود را از خارج وارد کنند.

محمدیاری یادآور شد: در حال حاضر شاهد کمبود سیمان برای پروژه‌های ملی و ساخت‌وسازهای شخصی هستیم که البته تلاش بر این است تا با ساخت کارخانجات جدید این کمبودها برطرف شود.

نماینده مردم تالش در مجلس معتقد است: با اتمام پروژه‌های نیمه تمام تولید سیمان و بهره‌برداری مناسب از آنها، ایران به صادرکننده سیمان تبدیل خواهد شد.

او با بیان اینکه نسبت تولید و مصرف سیمان در کشور تقریبا برابر است، اظهار کرد: با توجه به این موضوع بخشی از صادرات سیمان، کمبود انباشته‌ای را در کشور ایجاد کرده که معضلات مربوط به سیمان و ساخت‌وساز در بخش‌های مختلف را به وجود آورده است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بخش سیمان را نحوه توزیع آن ارزیابی کرد و گفت: متاسفانه توزیع سیمان در کشور به نحو درستی انجام نمی‌شود؛ زیرا اگر توزیع سیمان در جامعه از راه صحیح انجام می‌گرفت، شاید در حال حاضر بخشی از این مشکلات را شاهد نبودیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به مکانیزمی که در بودجه سال ۸۶ پیش‌بینی شده وزارتخانه‌ها می‌توانند برای تامین نیاز خود اقدام به واردات مصالح کنند.