معاون اول رییس‌جمهور گفت: برای احداث مدارس جدید در کشور نیازمند ۲۳۰ هزار‌میلیارد ریال کمک هستیم. به گزارش خبرنگار ایرنا، پرویز داوودی در دومین جشنواره خیرین مدرسه ساز شهرستان ری اظهار کرد: در زمان حاضر کشور فاصله بسیار تا حد مطلوب در زمینه فضا و امکانات آموزشی دارد که نیازمند کمک همه دستگاه‌ها و افراد خیر هستیم. او افزود: هم اکنون شرایط تحصیل برای ۱۷ ‌هزار و ۷۴۷ نفر در مدارس شبانه‌روزی، راهنمایی و متوسطه در مناطق محروم کشور فراهم شده است. وی ادامه داد: افراد تحت پوشش آموزش در کشور به ۴۴۶ هزار و ۱۶۴ نفر رسیده‌اند و آموزشگاه‌ها و واحدهای آموزشی کشور به چهار‌هزار و ۱۷۶ واحد آموزشی افزایش یافته است.

داوودی گفت: جهت‌گیری دولت نهم در ارائه فضاها و امکانات آموزشی بیشتر به سمت نقاط محروم و کمتر توسعه یافته کشور بوده است.

وی افزایش ۲۶ درصدی اعتبارات مصوب آموزش و پرورش، احداث ۹۳ واحد آموزشی ویژه کودکان استثنایی با سرویس ایاب و ذهاب، احداث ۱۳ هزار کلاس درس جدید و کمک چهار‌میلیارد دلاری مجلس شورای اسلامی را برای مقاوم‌سازی مدارس کشور در طی چهار سال از دیگر اقدامات دولت برای برقراری عدالت آموزشی در کشورعنوان کرد.

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به اینکه ۸۰ هزار خیر مدرسه ساز نیز طی ۱۰ سال گذشته حدود ۱۵ هزار‌میلیارد ریال برای احداث، نوسازی و بازسازی مدارس کمک کردند، افزود: تعهد این خیران برای سال‌جاری سه‌هزار و ۲۶۰ ‌میلیارد ریال بوده است.

وی با اشاره به روحیه ایثار و مشارکتی که‌در مردم برای ساخت و ساز مدرسه و ایجاد زمینه‌های آموزشی وجود دارد، افزود: آمارهای موجود نتوانسته این میزان انفاق و ایثارگری که در بطن جامعه ایران است، نمایش دهد. داووی افزود: اقتصاد اسلامی هدف‌گذاری جوامع اسلامی در رسیدن به جامعه‌ای با الگوی اسلامی است که ایران به چنین جامعه‌ای دست یافته‌است.

اختصاص ۸۰۰میلیارد تومان به بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس در سال ۸۶

رییس آموزش و پرورش استان تهران از کمبود ۷۰ مدرسه تنها در شهرستان ری خبر داد. به گزارش ایسنا، سید علی یزدیخواه در دومین جشنواره خیران مدرسه‌ساز شهرستان ری با اشاره به این که این شهرستان ۷۰ مدرسه کم دارد، اعلام کرد: خوشبختانه ساخت بیش از ۲۰ مدرسه توسط خیران مدرسه‌ساز در این جشنواره تقبل شد.

وی با اشاره به جمعیت یک میلیون و ۲۱۸‌هزار نفری دانش‌آموزان و ۷۰‌هزار نفری معلمان شهرستان ری افزود: از ۱۰۴ پروژه خیرساز در حوزه شهرستان‌های استان تهران، ۱۶ پروژه ‌مدرسه‌سازی در شهرستان ری واقع شده است. وی در ادامه اضافه کرد: از حدود ۸۰ پروژه دولتی در حال ساخت در حوزه شهرستان‌های استان تهران، هشت پروژه در شهرستان ری واقع شده است.

به گزارش ایسنا، در این مراسم همچنین محمدرضا حافظی، رییس جامعه خیران مدرسه ساز، با اشاره به چهار نوبته بودن مدارس کشور در زمان جنگ تحمیلی و دو نوبته شدن آنها در زمان کنونی با کمک خیران مدرسه‌ساز، گفت: خوشبختانه در حال حاضر ۳۱۰ مجمع خیران مدرسه ساز در ۳۰ استان کشور تشکیل شده است. وی شمار خیران مدرسه ساز از حدود ۱۰ سال گذشته تاکنون را ۱۷‌هزار خانوار برشمرد و افزود: اگر ضریب هر خانواده را پنج نفر در نظر بگیریم، در حال حاضر ۸۰‌هزار نیروی خیر در کشور در حوزه مدرسه ‌سازی خدمت می‌کنند.

رییس جامعه خیران مدرسه ساز، اعتبار لازم را برای استاندارد شدن همه مدارس ۲۳‌هزار‌میلیارد تومان دانست و تصریح کرد: با توجه به این که بستر لازم را برای توسعه پایدار کشور بر اساس چشم‌انداز بیست ساله، تنها با ایجاد فضاهای آموزشی مناسب میسر است، امیدواریم که این اعتبار با کمک دولت و خیران هر چه زودتر فراهم شود. وی همچنین با اشاره به اختصاص ۹/۳‌میلیارد دلار از ذخایر ارزی به ایمن‌سازی مدارس در مدت چهار ساله دولت نهم، گفت: از این اعتبار اختصاصی که در سال گذشته، ۶۰۰‌میلیارد تومان و در سال‌جاری ۸۰۰‌میلیارد تومان بوده به بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس اختصاص یافته است. حافظی در پایان تاکید کرد: استان تهران از نظر دارا بودن فضای آموزشی محروم‌ترین استان کشور است که امیدواریم توجه به رفع این کمبود بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.