نمایندگان مجلس روز یک‌شنبه رسیدگی به لایحه «ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن» را که در جلسات قبل از تعطیلات مجلس ماده (۱) آن به تصویب رسیده بود، ادامه دادند. به گزارش ایسنا، بر اساس ماده ۲ این لایحه به دولت اجازه داده شد که نسبت به واگذاری زمین با اعمال تخفیف، تقسیط یا واگذاری حق بهره‌برداری به صورت اجاره‌ای ارزان‌قیمت اقدام کند. به این ترتیب دولت مجاز است از تولید و عرضه مسکن اجاره‌ای توسط بخش غیردولتی متناسب با مدت بهره‌برداری از واحد مسکونی به صورت اجاره‌ای حمایت کند.

همچنین مسوولیت حمایت از تولید و عرضه مسکن برای گروه‌های کم‌درآمد، اعضای تعاونی‌های مسکن یا تحت پوشش نهادهای متولی این گروه‌ها یا خیرین مسکن‌ساز یا سایر تشکل‌های غیردولتی مرتبط به دولت واگذار می‌شود. علاوه بر این به دولت اجازه داده می‌شود که تولید و عرضه مسکن (اجاره و اجاره به شرط تملیک) از طریق نهادهای غیر دولتی، دستگاه‌های متولی گروه‌های کم‌درآمد و خیرین و واقفین مسکن‌ساز را مورد حمایت قرار دهد. ضمن این که دولت موظف است از تولید انبوه و عرضه مسکن توسط بخش غیردولتی با استفاده از فن‌‌آوری‌های نوین و رعایت الگوی مصرف مسکن، حمایت از سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در اجرای طرح‌های تولید مسکن و نیز ساخت مجموعه‌های مسکونی خاص اقشار کم‌درآمد و محروم توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و خیرین مسکن‌ساز (با معرفی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی) حمایت کند. بنابراین گزارش مطابق ماده ۲ این لایحه حمایت از بهسازی و نوسازی و تولید و عرضه مسکن در بافت‌های فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی توسط بخش غیردولتی و نیز حمایت از کیفیت ساخت و ساز واحدهای مسکونی از طریق پرداخت بخشی از هزینه‌های بیمه کیفیت به دولت واگذار شد.

تکلیف وزارت مسکن به اجرای طرح جامع مسکن تا پایان برنامه چهارم

همچنین دراین جلسه ، نمایندگان مجلس وزارت مسکن را مکلف کردند متناسب با رشد جمعیت و مهاجرت، طرح جامع توسعه

۲۰ ساله مسکن را تا پایان برنامه چهارم توسعه اجرا کند. به این ترتیب، براساس تصویب ماده ۳ این لایحه، به منظور برنامه‌ریزی تأمین مسکن شهری و روستایی، وزارت مسکن و شهرسازی موظف شد متناسب با رشد جمعیت کشور و مهاجرت، طرح جامع توسعه ۲۰ ساله مسکن برای کلیه شهرها و روستاها را براساس مقررات این قانون و سایر مقررات مربوط تا پایان قانون برنامه چهارم توسعه تهیه و با تصویب هیات وزیران اجرا کند. همچنین نمایندگان با تصویب ماده ۴ لایحه ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را موظف کردند با انجام مطالعات امکان‌سنجی، شناسایی اراضی مستعد توسعه کالبدی روستاها، نسبت به انجام طراحی و تفکیک اراضی واقع در محدوده روستاها اقدام کند. براساس این مصوبه دستگاه‌های مشمول ماده (۱۶۰) قانون برنامه چهارم توسعه موظف شدند، اراضی واقع در محدوده روستاها را به صورت رایگان به منظور تسهیل در امر تولید و عرضه مسکن روستایی به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی واگذار کنند.