مقایسه پروانه‌های ساختمانی صادرشده شهرداری‌ها در سه ماه اول 85 و 86

گروه مسکن: بر اساس تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده در گروه‌های شهری، طی سه‌‌ماه اول سال ۱۳۸۶ تهران، ۸/۱۱‌درصد از پروانه‌های ساختمانی را از آن خود کرده است. بر این اساس، شهر‌های بزرگ با ۹/۲۵‌درصد و سایر مناطق شهری با ۳/۶۲‌درصد، دیگر رتبه‌ها را در زمینه میزان پروانه‌های ساختمانی دارند.

همچنین در بخش توزیع سطح کل زیربنای طبقات پروانه‌های ساختمانی طی سه‌‌ماه اول سال‌جاری از ۱۰۰‌درصد این توزیع سهم تهران ۵/۲۰‌درصد، شهرهای بزرگ ۹/۲۹‌درصد و سایر مناطق شهری ۶/۴۹ است.

بر اساس این گزارش، تهران در سه‌‌ماه اول سال ۱۳۸۵ با ۱۶۴ توزیع پروانه‌های ساختمانی صادر شده برای ساختمان‌های یک طبقه و ۳۶۰ پروانه برای ساختمان‌های یک طبقه در سال ۱۳۸۶، ۵/۱۱۹‌درصد رشد داشته است.

همچنین تهران با ۷۴‌ پروانه ساختمان‌های دو طبقه در سه‌‌ماه اول سال ۸۵ و ۸۳ پروانه در سه‌‌ماه اول سال ۸۶‌، ۲/۱۲‌درصد رشد را در جدول توزیع پروانه‌های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری‌های مناطق شهری کشور داشته است.

در این آمار، ۲۱۵ پروانه ساختمان سه طبقه در سه‌‌ماه اول سال ۸۵ و ۲۴۴ پروانه در سه‌‌ماه سال ۸۶ صادر شد که در مقایسه این دو سال تهران رشد ۵/۱۳‌درصدی را در زمینه توزیع پروانه‌های ساختمان‌های سه‌طبقه داشته است.

در مورد ساختمان‌های چهار طبقه، تهران با یک‌هزار و ۵۱۰ ساختمان در سه‌‌ماه اول سال ۸۵ و دوهزار و ۴۵۷ ساختمان در سه‌‌ماه سال ۸۶ رشدی ۷/۶۲‌درصدی را شاهد بوده است و این آمار در خصوص ساختمان‌های پنج و بالای پنج طبقه با یک‌هزار و ۸۹ ساختمان در سه‌‌ماه اول سال ۸۵ و دوهزار و ۵۰۹ ساختمان در سه‌‌ماه اول سال ۸۶، ۴/۱۳۰‌درصد رشد را شاهد بوده است.

براساس این آمار، شهر‌های بزرگ در بخش ساختمان‌های یک طبقه با یک‌هزار و ۲۶۵ پروانه در سه‌‌ماه اول سال ۸۵ و یک‌هزار و ۶۷۵ پروانه در سه‌‌ماه اول سال ۸۶ و در بخش ساختمان‌های دو طبقه با دوهزار و ۲۶۵ پروانه در سال ۸۵ و سه‌هزار و ۳۰۱ پروانه در سه‌‌ماه اول سال ۸۶‌، در بخش ساختمان‌های سه طبقه با یک‌هزار و ۹۰۷ پروانه در سال ۸۵ و دوهزار و ۳۸۲ پروانه در سه‌‌ماه اول سال ۸۶‌، در بخش چهار طبقه‌ای‌ها با یک‌هزار و ۳۴۴ پروانه در سه‌‌ماه اول سال ۸۵ و دوهزار و ۱۲۶پروانه در سه‌‌ماه اول سال ۸۶ و در مورد ساختمان‌های پنج و بیشتر از پنج طبقه با یک‌هزار و ۴۵۵ پروانه در سه‌‌ماه سال ۸۵ و دوهزار و ۹۳۵ پرونده در سه‌‌ماه سال ۸۶ به ترتیب ۶/۴۰‌، ۷/۴۵‌، ۹/۲۴‌، ۲/۵۸‌، ۷/۱۰۱‌درصد را به خود اختصاص داده‌اند.

در این آمار، در سایر مناطق شهری در بخش ساختمان‌های یک طبقه در سه‌‌ماه اول سال ۸۵‌، ۶هزار و ۹۶۸ ساختمان در سه‌‌ماه اول سال ۸۵ و ۷هزار و ۸۲ ساختمان در سه‌‌ماه اول سال ۸۶ پروانه ساختمان گرفتند که در این بخش شاهد ۶/۱‌درصد تغییر می‌باشیم‌.

در مورد ساختمان‌های دو طبقه با‌درصد تغییر ۷/۵‌درصد، ۱۰هزار و ۲۵۰ پروانه در سه‌‌ماه اول سال ۸۵ و ۱۰هزار و ۸۳۳ پروانه در سه‌‌ماه اول سال ۸۶ دریافت کردند‌.

این آمار در خصوص ساختمان‌های سه طبقه به ۵هزار و ۲۷۷ پروانه در سه‌‌ماه اول سال ۸۵ و ۶هزار و ۶۴۲ پروانه در سه‌‌ماه اول سال ۸۶ تبدیل می‌شود که در این خصوص رشد آماری ۹/۲۵‌درصدی را شاهد هستیم. بر اساس این گزارش، یک‌هزار و ۷۶۷ پروانه ساختمان چهار طبقه در سه‌‌ماه اول سال ۸۵ و دوهزار و ۸۷۴ پروانه در سه‌‌ماه اول سال ۸۶ صادر شد که ۶/۶۲‌درصد را نشان می‌دهد.

در این آمار یک‌هزار و ۱۲۳ پروانه ساختمانی در سه‌‌ماه اول سال ۸۵ و دوهزار و ۴۸۸ پروانه در سه‌‌ماه اول سال ۸۶ صادر شد که از رشد ۵/۱۲۱ خبر می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری موج در کل بر اساس این آمار ۸هزار و ۳۲۳ پروانه ساختمان یک طبقه در سه‌‌ماه اول سال ۸۵ و ۹هزار و ۱۱۷ پروانه در سه‌‌ماه اول سال ۸۶ صادر شد که رشد ۵/۹‌درصدی را نمایانگر خواهد بود .

در مورد ساختمان‌های دو طبقه هم ۱۲هزار و ۵۸۹ مورد پروانه در سه‌‌ماه اول سال ۸۵ و ۱۴هزار و ۲۱۷ در سه‌‌ماه اول سال ۸۶ صادر شد که رشدی مطابق با ۷/۵‌درصد را نشان می‌دهد.

در این آمار، ۷هزار و ۳۹۹ پروانه ساختمان سه طبقه در کل مناطق شهری در سه‌‌ماه اول سال ۸۵ و ۹هزار و ۲۶۸ پروانه در سه‌‌ماه اول سال ۸۶ صادر شد که ۳/۲۵‌درصد رشد را به همراه داشته است.

کل مناطق شهری طی سه‌‌ماه اول سال‌های ۸۵ و ۸۶ به ترتیب ۴هزار و ۶۲۱ و ۷هزار و ۴۵۷ پروانه را صادر کرده که ۲/۵۸‌درصد رشد را نشان می‌دهد.

بر این اساس، ساختمان‌های پنج و بیشتر از پنج طبقه با ۳هزار و ۶۶۷‌پروانه در سه‌‌ماه اول سال ۸۵ و ۷هزار و ۹۳۲ پروانه در سه‌‌ماه اول سال ۸۶ با‌درصد رشد ۳/۱۱۶‌درصد بیشترین آمار رشد را داشته است.

در تهران هم طی سه‌‌ماه اول سال ۸۵‌، سه‌هزار و ۵۲ پروانه ساختمانی صادر شد که در این بین منطقه پنج با ۳۰۸ فقره بیشترین و منطقه ۹ با ۵۵ فقره پروانه کمترین آمار را داشتند.

همچنین بر اساس این آمار، مناطق چهار با ۲۵۳ فقره و منطقه هجده با ۲۴۰ فقره پروانه و منطقه دو با ۲۱۹ فقره پروانه رده‌های دوم تا چهارم را به خود اختصاص دادند و در مقابل مناطق شانزده‌، شش‌، بیست و یک کمترین آمار صدور پروانه را در سه‌‌ماه اول سال ۸۵ داشتند.

در سه‌‌ماه اول سال ۸۶ نیز منطقه چهار با ۴۹۱ فقره پروانه رتبه اول را از آن خود کرد و مناطق پنج، چهارده و دو نیز به ترتیب با ۴۲۸، ۴۲۵ و ۴۲۱ فقره پروانه صادر شده رتبه‌های بعدی را دریافت کردند.

همچنین در این سال، مناطق بیست و دو‌، بیست و یک و نه کمترین میزان صدور پروانه را داشتند. افزون بر این از تعداد ۸هزار و ۱۶۲ پروانه‌ای که طی سه‌‌ماه اول سال ۸۵ توسط شهرداری‌های شهرهای بزرگ صادر شده است، شهر اصفهان با یک‌هزار و ۸۸ فقره پروانه بیشترین میزان صادر کردن پروانه ساختمانی را داشته است و پس از آن شهرهای مشهد با یک‌هزار و ۲۱‌، قم با ۸۱۹ پروانه رتبه‌های بعدی را داشتند.

در این میان رشت با ۱۶۹ پروانه صادر شده، کمترین میزان صدور پروانه ساختمانی را داشت.

همچنین از تعداد ۱۲هزار و ۴۱۹ پروانه‌ای که طی سه‌‌ماه اول سال ۸۶ در شهرهای بزرگ صادر شد، شهرهای اهواز با یک‌هزار و ۵۳۴ و مشهد با یک‌هزار و ۴۲۸ و اصفهان با یک‌هزار و ۲۹۹ پروانه صادر شده بیشترین میزان و شهرهای یزد با ۲۹۰‌، همدان با ۳۰۴ و قزوین با ۳۱۴‌فقره پروانه کمترین‌درصد را در پروانه‌های صادر شده شهرداری داشتند.

بر اساس این آمار، میزان متوسط سطح کل زیربنای ساختمان‌ها در پروانه‌های ساختمانی صادره توسط شهرداری‌های مناطق شهری کشور در کل مناطق شهری ۴۱۲‌متر مربع‌، تهران ۸۰۳‌متر مربع‌، شهرهای بزرگ ۵۵۵‌متر مربع و سایر مناطق شهری

۳۱۹‌متر مربع در سه‌‌ماه اول سال ۸۵ و در سال ۸۶ نیز کل مناطق شهری ۴۸۳‌، تهران ۸۴۱‌، شهرهای بزرگ ۵۵۸ و سایر مناطق شهری هم ۳۸۵‌متر مربع بوده است که در کل مناطق شهری ۲/۱۷‌درصد، تهران ۷/۴‌، شهرهای بزرگ ۴/۰ و سایر مناطق شهری نیز ۵/۲۰‌درصد رشد را داشته است.