واگذاری بخشی از مراحل صدورپروانه ساختمانی به بخش‌خصوصی

مدیرکل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران از واگذاری بخشی از اقدامات و فعالیت‌های مراحل صدور پروانه به بخش‌خصوصی خبر داد. فرزان شیروان بیگی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این که برای تحقق واگذاری بخشی از فعالیت‌های مربوط به صدور پروانه به بخش‌خصوصی، دفاتر خدمات الکترونیک راه‌اندازی می‌شود، تصریح کرد: این دفاتر انحصاری نیستند و همچون دفاتر اسناد رسمی خواهند بود و بخش‌هایی از مراحل صدور پروانه را بر عهده می‌گیرند.

وی افزود: شهروندان با مراجعه به این دفاتر، پیگیر حل مشکلات مربوط به صدور پروانه و ساخت‌وساز خواهند بود و امیدواریم که بخش زیادی از مشکلات شهرسازی مردم از این طریق حل شود.

وی با بیان این که راه‌اندازی دفاتر خدمات الکترونیک و واگذاری بخشی از فعالیت‌های مربوط به صدور پروانه به بخش‌خصوصی، هم‌اکنون در شورای شهر تهران در مرحله بررسی قرار دارد، اظهار کرد: پس از تصویب شورای شهر تهران، نسبت به راه‌اندازی این دفاتر و واگذاری آن‌ها به بخش‌خصوصی اقدام خواهیم کرد.

مدیرکل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران ادامه داد: البته ۲۲ دفتر خدمات الکترونیک در ۲۲ منطقه شهر تهران به منظور اجرای آزمایشی طرح، واگذاری بخشی از فعالیت‌های صدور پروانه به بخش‌خصوصی با حضور پرسنل شهرداری راه‌اندازی شده است، تا نحوه انجام کار در ساختمان خارج از شهرداری را مورد ارزیابی قرار گیرد؛ بنابراین در صورت مثبت بودن نتایج این آزمایش‌ها و نیز تصویب شورای شهر تهران، ۵۰ دفتر خدمات الکترونیکی راه‌اندازی و به بخش‌خصوصی واگذار می‌شود.

وی افزود: در این زمینه شهروندان ۴۰ نوع درخواست از شهرسازی شهرداری دارند و ۶۴ نوع اقدام نیز در شهرداری از اخذ درخواست تا صدور و تحویل پروانه و بایگانی انجام می‌شود که این درخواست‌ها و انجام این اقدامات به تدریج و با دقت به بخش‌خصوصی واگذار می‌شود.

شیروان‌بیگی تصریح کرد: طرح واگذاری بخش‌هایی از فعالیت‌های صدور پروانه به بخش‌خصوصی، ابتدا برای پرونده‌های تخریب و نوسازی یا ساخت‌وساز در زمین بایر انجام و به تدریج برای کلیه ساخت‌وسازها عملیاتی می‌شود. وی همچنین یادآور شد: صلاحیت‌های بخش‌خصوصی برای در اختیار گرفتن فعالیت‌های مربوط به صدور پروانه، استخراج شده است که پس از تصویب شورای شهر تهران فراخوانی اعلام و ۵۰ دفتر راه‌اندازی می‌شود تا پس از گذراندن دوره آموزشی فعالیت کنند.

وی تاکید کرد: راه‌اندازی بخش‌خصوصی و واگذاری بخشی از فعالیت‌های صدور پروانه به بخش‌خصوصی، امکان کنترل و نظارت بهتری را برای شهرداری در سطح مناطق ۲۲ گانه فراهم می‌کند.

وی با اجرای این طرح گفت: تمام فرآیند صدور پروانه ساختمان مکانیزه شده و تنها بخش‌های کوچکی مربوط به عوارض نظارت فنی باقی‌مانده است که این بخش نیز مکانیزه خواهد شد.

شیروان‌بیگی درباره وعده شهردار تهران مبنی بر صدور مکانیزه پروانه ساختمانی نیز‌ توضیح داد: منظور شهردار تهران از طرح این موضوع، تغییر نوع نرم‌افزار سیستم مکانیزه صدور پروانه است تا یک فرآیند کامل صدور پروانه بدون اشکال و با جزئیات کامل مکانیزه شود و این طرح هم اکنون در سازمان فناوری اطلاعات شهرداری مراحل نهایی را طی کرده است و نیمه اول آذر ماه یک فرآیند کامل صدور پروانه در نرم‌افزار جدید انجام خواهد شد.

مدیرکل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران با تاکید بر این که راه‌اندازی دفاتر خدمات الکترونیک و واگذاری بخش‌هایی از فعالیت‌های صدور پروانه به بخش‌خصوصی باید در ۲۰ سال گذشته انجام می‌شد، افزود: با دستور شهردار تهران این کار از مدت‌ها پیش آغاز شده است و تمام مراحل صدور پروانه، استعلام‌ها و کلیه مسائل قانونی مربوط به آن را شفاف و مکتوب وارد سیستم کردیم و به علاوه در تلاشیم تا با تعامل و همکاری با سایر دستگاه‌های خارج از شهرداری، میزان اخذ استعلام‌ها از آن‌ها را از چندین بار، به یک‌بار کاهش دهیم.

وی افزود: برای تحقق این مساله از سازمان‌ها و دستگاه‌هایی همچون آب و فاضلاب درخواست کردیم که نقشه‌های حریم، مسیل‌ها و رودخانه‌ها را در اختیار شهرداری قرار دهند تا صدها پرونده را برای استعلام به آن سازمان ارجاع ندهیم.

وی همچنین از تهیه آرشیو الکترونیک پرونده‌های شهرسازی شهروندان در شهرداری تهران خبر داد و گفت: تمامی تصاویر پرونده‌های شهرسازی مردم به رایانه وارد و به روز شده است تا این پرونده‌ها از طریق اینترنت برای تمامی مردم قابل مشاهده باشد. وی افزود: اجرای این طرح نیز تا پایان دی ماه محقق می‌شود و پس از راه‌اندازی دفاتر خدمات الکترونیک، شهروندان علاوه بر اینترنت از طریق این دفاتر نیز می‌توانند پرونده‌های خود را مشاهده کنند.