ساختمان‌ها سال گذشته12‌میلیارد دلار انرژی تلف کردند

گروه مسکن- دبیر سمینار راهکارهای اجرایی و روش‌های علمی‌مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان گفت: بررسی وضعیت مصرف انرژی در ساختمان‌ها طی سال ۱۳۸۵ نشان می‌دهد که در بخش‌های تجاری و خانگی معادل ۱۲‌میلیارد دلار اتلاف انرژی صورت گرفته است. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، حمید رضا محبی با بیان این مطلب افزود: بررسی وضعیت مصرف انرژی در ساختمان‌ها نشان می‌دهد که این موضوع به طور مستقیم به عدم اجرای قوانین به ویژه مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان در کشور مربوط می‌شود.

وی ادامه داد: نادیده گرفتن این مسائل از سوی سازندگان همچنان ادامه دارد و حتی بسیاری از ساختمان‌هایی که هم اکنون در کشور احداث می‌شوند، با مشکلات متعددی در این زمینه مواجه هستند و اتلاف انرژی هزینه‌های سنگینی را به اقتصاد ملی وارد می‌کند.

دبیر سمینار راهکارهای اجرایی و روش‌های علمی‌ مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان با اشاره به این مشکلات گفت: برابر با ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی کشور، وزارت مسکن و شهرسازی مسوول اجرای ضوابط و مقررات ملی ساختمان در طراحی و اجرای تمام پروژه‌های ساخت‌وساز بوده که در ۲۰ مبحث تدوین شده است.

وی با بیان اینکه هنوز بسیاری از اقشار جامعه با مفاهیم بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان آشنایی ندارند، افزود: مدیریت مصرف انرژی نقش عمده و موثری را در زمینه حفظ منابع ایفا می‌کند و با توجه به اینکه مقررات ملی ساختمان به تمام دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ شده برقراری ارتباط با مجریان، پیمانکاران و تولید کنندگان تجهیزات بهینه‌سازی به عنوان راهکار اصلی اجرایی شدن قوانین تلقی می‌شود.

محبی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی هنوز بسیاری از فعالان بخش ساخت‌وساز آشنایی دقیقی با این مفاهیم ندارند و باید بسیاری از روش‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت در ساختمان‌ها معرفی و آموزش داده شود.

وی گفت: با مطالعه مصرف انرژی و طریقه کاربردی و همچنین بهره‌گیری از روش‌های مدرن ثبت انرژی مصرفی، مطالعه سیستم‌های موجود و به کارگیری شیوه‌های فرهنگ سازی و ادوات و تجهیزات کنترل گرمایشی می‌توان به اهداف تعیین شده در این بخش دست یافت.

اتلاف سالانه ۵۰‌میلیارد دلار انرژی در بخش مسکن، حمل‌و‌نقل و صنعت

حسن مرادی، عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز در این سمینار گفت: سالانه در کشور در بخش صنعت، حمل‌و‌نقل و ساختمان بیش از ۵۰‌میلیارد دلار انرژی اتلاف می‌شود و این رقم در واقع همان یارانه‌هایی است که دولت به بخش‌های انرژی پرداخت می‌کند.

وی با بیان اینکه تاکنون اقدامات موثری در راستای جلوگیری از این روند صورت نگرفته است، افزود: بهینه‌سازی بخش ساختمان نیازمند فرهنگ‌سازی است و متاسفانه هنوز بسیاری از اقشار جامعه با مفاهیم آن آشنایی ندارند.

وی در ادامه گفت: پیش‌بینی‌های قبلی کارشناسان جهانی حاکی از آن بود که قیمت نفت در بازارهای جهانی تا سال ۲۰۱۰ به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه می‌رسد؛ اما این مساله زودتر محقق شده و بنابراین اگر موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی زودتر محقق می‌شد، درآمدهای نفتی کشور افزایش می‌یافت.

مزیت‌های یک ساختمان مدرن در قیمت آن محاسبه نمی‌شود

عسگر خسروی‌فر، مدیر آموزش سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز با انتقاد از عدم توجه جدی به موضوع بهینه‌سازی در بخش ساختمان گفت: یکی از دلایلی که مصرف انرژی در ساختمان‌های کشور، حدود سه برابر استانداردهای جهانی محاسبه می‌شود، این است که قیمت ساختمان‌ها در کشور یکسان است و مزیت‌های یک ساختمان مدرن به هیچ وجه در قیمت آن محاسبه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه ۴۱‌درصد انرژی مصرفی در ساختمان‌های کشور هدر می‌شود، گفت: در کشور از ۲هزار و ۲۵۳ میلیون بشکه نفت و حامل‌های انرژی تولیدی ۶۳‌درصد صادر و ۳۸‌درصد نیز مصرف می‌شود و هر چه موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی جدی دنبال شود، سهم صادرات افزایش می‌یابد.

سهم ۳۸‌درصدی بخش ساختمان در مصرف انرژی کشور

رسول آخرتی، مدیر بخش ساختمان و مسکن شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت همچنین با بیان اینکه ۳۸‌درصد از کل انرژی مصرفی کشور به بخش ساختمان مربوط می‌شود، گفت: بخش ساختمان بعد از حمل‌و‌نقل رتبه دوم را دارا است و وضعیت نامطلوب بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها شرایط نگران کننده‌ای را به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه شدت مصرف انرژی رابطه مستقیم با تولید ناخالص ملی دارد، افزود: اگر روش‌های منطقی مصرف انرژی در کشور اجرا شود تا سال ۱۳۹۳ بالغ بر ۱۶‌درصد و تا سال ۱۴۰۳ حدود ۲۷‌درصد کاهش مصرف انرژی را شاهد خواهیم بود و این رقم معادل ۳هزار و ۱۸۶ میلیون بشکه نفت خام محاسبه می‌شود.

افزایش راندمان تولید بنزین با بهینه‌سازی

احمد بزرگیان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این سمینار گفت: بحث‌ بهینه‌سازی مصرف سوخت از الزاماتی است که در مرحله اول دولت باید به آن توجه کند و به عنوان مثال اگر این موضوع در پالایشگاه‌های کشور رعایت شود، راندمان تولید بنزین افزایش خواهد یافت.

وی افزود: در حال حاضر از هر ۱۰۰ لیتر نفت خام ۲۰ لیتر بنزین در پالایشگاه‌های کشور استحصال می‌شود، این در حالی است که میانگین تولید در سطح جهان ۳۳ لیتر برآورد می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی در این بخش اظهار داشت: مدیریت کنترل، پیدا کردن قیمت واقعی انرژی و ایجاد زیرساخت‌های قانونی از الزامات بهینه‌سازی مصرف سوخت محسوب می‌شود که در تبصره‌های ۱۱ و ۱۳ بودجه به آن توجه شده است.