حراج مسکن در آمریکا
نیلوفر قدیری
یک شرکت معتبر سازنده خانه در آمریکا به ازای خرید یک خانه گران‌قیمت، یک خانه ارزان‌قیمت به صورت رایگان به خریدار واگذار می‌کند.

بحران در بازار مسکن آمریکا هر روز ابعاد تازه‌ای پیدا می‌کند. بعد از بحران در بازار وام‌های مسکن که موسسات مالی داخل آمریکا و سراسر جهان را درگیر خود کرد و همچنان این تنش ادامه دارد، اکنون قیمت‌ مسکن چه نوساز و چه ساختمان‌های چندین سال ساخت در داخل آمریکا با رکورد فروش رو‌به‌رو هستند. به همین دلیل فروشندگان در این کشور مجبور به پایین آوردن قیمت‌ها و برگزاری حراج برای به فروش رساندن ملک و ساختمان خود هستند. اکنون روزنامه‌های آمریکایی پر شده از آگهی‌های تبلیغاتی برای فروش یکجای چندین واحد ساختمانی به قیمت پایین. یک زوج آمریکایی که پیش از این با قیمت‌های بالای 500‌هزار دلار در واشنگتن قادر به خرید خانه نبوده‌اند، به تازگی در روزنامه‌ها آگهی تبلیغاتی را دیدند که از حراج 140‌آپارتمان در واشنگتن خبر می‌داد. قیمت پایه این حراجی مسکن برای آپارتمان 500‌متری 400‌هزار دلار بوده‌است. این زوج بلافاصله برای خرید یکی از آپارتمان‌های مورد نظر در این حراج ثبت‌نام کردند اما از آنجا که آنها تنها خریدار این آپارتمان بودند نیازی به منتظر ماندن برای نتیجه این حراجی نبود.
با رکود بازار مسکن در آمریکا سازندگان خانه به فراهم کردن انگیزه‌ برای خریداران روی آورده‌اند. از جمله این انگیزه‌ها در اختیار گذاشتن وام‌های کم بهره برای خرید خانه و یا پایین آوردن قیمت‌ها است. فروشندگان و سازندگان خانه در آمریکا با توجه به شرایط بازار مسکن در این کشور به تاکتیک‌هایی روی آورده‌اند که دلالان خودرو تا به حال از آن استفاده می‌کردند. این فروشندگان مجبور می‌شوند گاه قیمت مسکن خود را چنان پایین بیاورند که خریداران خیره و حیرت‌زده شوند. تاکنون مصرف‌کنندگان آمریکایی وسایل خانه یا مواد شوینده و پاک کننده را به این شیوه حراجی می‌‌خریدند. اما حال به این شیوه خانه می‌خرند.
در این شرایط کارشناسان مسکن به خریداران هشدار داده‌اند که شرایطی که فروشندگان برای فروش خانه و آپارتمان خود تعیین می‌کنند باید مورد توجه و بررسی خریداران قرار گیرد. از جمله این شرایط واگذاری وام از خریدار به فروشنده است که کارشناسان می‌گویند ممکن است دردسرساز شود. اکنون فروش خانه در حراج‌های صنعتی پرشتاب‌ترین و پررونق‌ترین بخش را در حراجی‌های آمریکا به خود اختصاص داده است. با این وجود فروش خانه در ماه‌های اخیر در آمریکا به پایین‌ترین حد رسیده و متوسط قیمت مسکن نسبت به سال گذشته 5/7‌درصد کاهش داشته است. سخت تر شدن شرایط دریافت وام مسکن از بانک‌های آمریکا همچنین خریداران بالقوه را از بازار مسکن دور کرده‌است. اکثر سازندگان بزرگ مسکن در آمریکا مانند شرکت KB در لس‌آنجلس و شرکت هاونونیان در نیوجرسی در سه ماه دوم سال جاری میلادی دچار خسارت شده‌اند.
این شرکت‌ها برای به دست آوردن سهمی در بازار مسکن و فروش خانه‌های خود با یکدیگر رقابت سختی دارند و در این راه از هر تکنیکی استفاده می‌کنند. آنها فعلا از میزان فروش خود راضی هستند و قصد دارند به حراجی‌ها ادامه دهند. ماه گذشته در یک تعطیلات آخر هفته شرکت هاونونیان در نیوجرسی با کاهش قیمت آپارتمان‌های فروشی‌اش تا ۱۰۰‌هزار دلار، طی دو روز بیش از ۲۰۰۰ خانه را به فروش رساند. این شرکت حتی طرحی دارد با عنوان یکی بخر و دو تا ببر که طی آن برای خرید هر باب خانه گران‌قیمت، یک خانه ارزان‌قیمت به صورت رایگان به خریدار واگذار می‌شود.
یک تحلیل‌گر مطبوعاتی در آمریکا به تازگی در مقاله‌ای در روزنامه بوستون، بحران مسکن در این کشور را به کشتی تشبیه کرد که نقطه‌ای از آن سوراخ شده و رفته‌رفته در حال غرق شدن است. اما هنوز می‌توان نقاطی را در این کشتی یافت که فعلا امن باشد و با نقطه سوراخ شده فاصله داشته باشد. اکنون قیمت مسکن در آمریکا به پایین‌ترین حد خود در 40 سال گذشته رسیده‌است و میزان فروش هم به حد بی‌سابقه‌ای کاهش یافته است. فروش خانه‌های نوساز به پایین‌ترین حد در هفت سال گذشته رسیده و اکنون بیش از 5‌میلیون باب خانه در معرض فروش فروخته نشده در بازار مسکن آمریکا وجود دارد. با توجه به بحران بازار وام مسکن و به حراج رسیدن خانه‌های وام‌گیرندگانی که نتوانسته‌اند وام خانه خریداری شده خود را بازپرداخت کنند، تا پایان سال جاری میلادی 2‌میلیون خانه دیگر به این بازار خانه‌های فروش نرفته اضافه خواهد شد.
به این ترتیب عرضه بیشتر از تقاضا خواهد شد. یکی از استادان اقتصاد آمریکا در این باره می‌‌گوید: خریداران خانه در آمریکا اکنون گرفتار این فلسفه قدیمی شده‌اند که خانه بهترین سرمایه‌گذاری است. به گفته این کارشناس اقتصادی سرمایه‌گذاری در خانه‌های مسکونی در آمریکا از دهه ۱۹۵۰ تاکنون نسبت به هر رکود دیگری در آمریکا بیشترین افزایش را داشته است. بنابراین هنوز هم می‌توان امیدوار بود که بازار مسکن از شرایط رکود کنونی به درآید.