نگاه متفاوت وزیر مسکن و شهردار به تاثیر عوارض بر گرانی مسکن

گروه مسکن - میترا یافتیان: وابستگی درآمدی برخی از دستگاه‌های اجرایی به ساخت‌وسازهای مسکونی از مهم‌ترین عوامل ناشی از مشکلات ساختاری اقتصاد است که در گزارش ویژه وزیر مسکن به مسوولان کشور عنوان شد. شهردار تهران: عوارض شهرداری از محل ساخت‌وساز متناسب با نرخ تورم دریافت می‌شود و تاثیری بر گرانی مسکن ندارد

به گزارش دنیای اقتصاد، محمد سعیدی‌کیا، وزیر مسکن و شهرسازی در این گزارش به صراحت اعلام کرده است: برخی دستگاه‌های اجرایی مرتبط با ساخت‌وسازهای مسکونی به جای مالیات بر مصرف به دلیل سهل‌الوصول بودن، مالیات بر تولید را انتخاب کرده‌اند و نمونه بارز این ادعا در خصوص شهرداری‌ها صادق است که به جای تامین درآمدهای خود از محل مواردی همچون عوارض بهره‌برداری از شهر و ... تکیه اصلی درآمدشان بر عوارض تولید مسکن نظیر پروانه، تراکم، پایان کار و ... است.

به این ترتیب کسب درآمد شهرداری‌ها از محل ساخت‌وساز یکی از عوامل اصلی گرانی مسکن در کشور است.

تزریق بی‌رویه سرمایه عامل گرانی مسکن

در مقابل این ادعا، محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در پاسخ به سوال خبرنگار دنیای اقتصاد پیرامون تاثیر اخذ عوارض شهرداری از محل ساخت‌وساز بر گرانی مسکن در کشور اظهار کرد: عوارض مختلفی که در شهرداری از این محل دریافت می‌شود مطابق با میزان تورمی است که در هر سال دولت به طور رسمی اعلام می‌کند به طوری که در سال گذشته این عوارض ۵/۱۳درصد افزایش یافت.

بنابراین نمی‌توان گفت چون شهرداری از این محل کسب درآمد می‌کند و هر ساله میزان آن را افزایش می‌دهد، در گرانی مسکن تاثیرگذار بوده است.

وی تصریح کرد: همان گونه که بارها و بارها نمایندگان مجلس و کارشناسان خبره در امر مسکن عنوان کرده‌اند. مهم‌ترین عامل گرانی مسکن به ویژه در سال گذشته عدم جذب سرمایه‌گذاری‌های مردمی در بخش‌های تولیدی و تزریق بی‌رویه آن در بازار مسکن و راکد ماندن این سرمایه‌ها در این بخش بوده است.

به گفته وی، سیاست‌های فعلی شهرداری تهران در راستای اخذ عوارض مضاعف بر خانه‌های خالی است تا مالکان این‌گونه واحدها ناچار شوند واحدهای مسکونی خالی از سکنه را به صورت اجاره‌ای به مستاجران واگذار کنند.

وی همچنین به ارائه لایحه‌ای در رابطه با اخذ عوارض مضاعف از خانه‌های خالی در تهران به شورای شهر اشاره کرد و گفت: خوشبختانه اعضای شورا نیز نظر مساعدی نسبت به این لایحه داشته‌اند؛ اما جزئیات این لایحه در دست

بررسی است.

عوارض ساخت‌وساز یکی از ۱۴۰فاکتور موثر بر قیمت مسکن

رسول خادم، رییس کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز در رابطه با کسب درآمد شهرداری از محل ساخت‌و‌ساز و تاثیر آن بر گرانی مسکن اظهار امیدواری کرد: تاکنون بیش از ۱۴۰پارامتر موثر بر تغییر قیمت مسکن شناسایی شده که اخذ مالیات بر تولید مسکن در شهرداری یکی از این فاکتورها محسوب می‌شود؛ بنابراین باید سهم این فاکتور را در میان تمامی عوامل تاثیرگذار مشخص کرد پس از آن نتیجه گرفت که عوارض ساخت‌و‌ساز چه سهمی را در اثرگذاری بر گرانی مسکن دارد.

وی تصریح کرد: همان‌گونه که در چند سال اخیر شاهد بودیم هیچ عاملی نتوانسته همانند اظهارنظرهای موردی و فاقد همه‌جانبه‌گرایی بر افزایش قیمت مسکن و سوءاستفاده‌های سوداگران زمین مثمر باشد.

وی افزود: البته شاید عوارض ساخت‌و‌ساز نیز بر تغییر قیمت مسکن تاثیر داشته باشد، اما باید دید وزارت مسکن با چه پشتوانه پژوهشی این ادعا را دارد. وی همچنین از تهیه طرحی با عنوان نحوه تعیین قیمت واقعی املاک در شورای شهر تهران و با همکاری شهرداری خبر داد و گفت: رویکرد ما به منابع درآمدی، یافتن منابع مستمر برای شهرداری و کاهش سهم درآمد حاصل از محل ساخت‌و‌ساز در درآمدهای شهرداری است به عبارت دیگر اگر عوارض بر مصرف و بهره‌برداری از واحدهای مسکونی جایگزین درآمدهای حاصل از ساخت‌و‌ساز ها باشد، این منبع درآمدی که در حال حاضر یک‌بار و آن‌هم در مرحله تولید است، به منبعی تبدیل شده و شهرداری سالانه می‌تواند از این محل کسب درآمد کند. وی مهمترین هدف از تهیه این طرح را تحقق رویکرد دریافت عادلانه عوارض از شهروندان و ایجاد منع درآمدی مستمر برای شهرداری عنوان کرد و افزود: ما همواره به دنبال هدایت سمت‌و‌سوی اخذ عوارض در شهرداری به سمت عدالت‌محوری هستیم بدین لحاظ امیدواریم پس از بررسی‌های دقیق و موشکافانه بر روی این طرح و تصویب کلیات آن در دشواری‌ شهر، با اجرایی شدن طرح مذکور بتوانیم برای کنترل قیمت مسکن گامی رو به جلو برداریم.

وزیر مسکن: وابستگی درآمدی برخی از دستگاه‌های اجرایی به ساخت‌وسازهای مسکونی از مهم‌ترین عوامل گرانی مسکن است