ضرب‌الاجل دولت برای احداث 5/1میلیون خانه

گروه مسکن: به منظور جلوگیری از هرگونه کاهش اعتماد مردم نسبت به سیاست‌گذاری‌های مسکن در برنامه بودجه ۸۶ دولت باید هرچه سریع‌تر در زمینه تهیه منابع ومصالح ساختمانی و کاهش سیکل‌های اداری برای دریافت تسهیلات ساخت مسکن، راهکارهای اجرایی و کارآمد را ارائه و پیاده‌سازی کند. مهندس حبیب خلج، کارشناس عمران و مشاور طرح‌های صنعتی درگفت‌وگو با دنیای اقتصاد با اعلام این مطلب افزود: در دولت هشتم با تمام ابزارها و برنامه‌هایی که برای توسعه تولید و عرضه مسکن ارائه شد، مسوولان بخش مسکن توانستند با سیاست‌گذاری‌هایی که در این حوزه انجام می‌دهند، سالانه حدود ۵۰۰هزار واحد مسکونی احداث کنند. اما در دولت جدید که شعارها و وعده‌هایی برای واگذاری ۵/۱میلیون زمین اجاره‌ای و کمک به ساخت ۵/۱میلیون واحد مسکونی در کشور داده شده، اگر دولت نتواند به این وعده‌ها جامه عمل بپوشاند نه‌تنها اعتماد مردم نسبت به میزان کارآمدی برنامه‌های مسوولان کاهش می‌یابد، بلکه در صنعت ساختمان نیز با بحران‌های جدی مواجه خواهیم شد.

وی تصریح کرد: علاوه بر این، با توجه به اینکه صنعت ساختمان یک صنعت مادر به شمار رفته و حدود ۷۲صنعت عظیم زیرمجموعه آن است. بدین لحاظ اگر این صنعت به هر دلیلی بیمار شود، مابقی صنایع وابسته نیز دچار بحران یا بعضا رکود خواهند شد.

وی همچنین به بالا بودن قیمت عرضه محصولات پتروشیمی به تولید‌کنندگان محصولاتی نظیر یونولیت، عایق‌های حرارتی و ... در کشور اشاره کرد و گفت: وقتی این محصولات با قیمت‌ بالایی به تولید‌کنندگان عرضه شود، طبیعتا قیمت تمام‌شده مصالح ساختمانی با منشا پتروشیمی نیز بسیار بالا خواهد بود.

در این صورت نمی‌توان انتظار داشت که سازندگان صنعتی ساختمان، به رعایت مسائل مرتبط با احداث ساختمان‌های عایق در برابر اتلاف انرژی رغبت نشان دهند، بنابراین علاوه بر ساخت ساختمان‌هایی با مصرف انرژی بالا نمی‌توان نسبت به حفظ منابع انرژی برای نسل‌های آتی نیز امیدوار بود، زیرا از یکسو انرژی زیادی برای تولید محصولات پتروشیمی صرف خواهد شد و از سوی دیگر به دلیل عدم تمایل سازندگان به احداث ساختمان‌های عایق، انرژی زیادی در بخش‌های مختلف ساختمان‌ها هدر خواهد رفت.

وی از دولت خواست با توجه به برنامه‌هایی که نسبت به صنعتی‌سازی ساختمان در کشور ارائه کرده با استفاده از روش‌هایی چون بهره‌گیری از قطعات پیش‌ساخته و تکنولوژی‌های روز دنیا، علاوه بر سرعت‌بخشی به تولید مسکن، کیفیت این سازه‌ها را بالا ببرد و امروز که کشور ما به یک کارگاه بزرگ ساختمانی تبدیل شده با برنامه‌ریزی دقیق، مدون و کارآمد با سرعت بیشتری به نیازهای موجود پاسخ دهد تا بتوانیم در یک برنامه ۵ساله، از بحران موجود در حوزه مسکن با ارتقای کمی و کیفی مطلوبی در احداث واحد‌های مسکونی گذر کنیم.