کمبود سیمان در پارس‌آباد مغان موجب رکود و کندی عملیات ساختمانی در این شهرستان شده است. تعدادی از شهروندان پارس‌آبادی در گفت‌و‌گو با ایرنا، از کمبود سیمان انتقاد کرده و خواستار اقدام جدی مسوولان برای رفع این مشکل شدند. کرامت اسرافیلی، یکی از ساکنان روستای گوشلو پارس‌آباد گفت: نبود سیمان به نرخ دولتی موجب ایجاد بازار سیاه این کالا و توقف عملیات احداث بیشتر طرح‌های ساختمانی شده است.

وی افزود: شش ماه پیش، کار احداث ساختمان مسکونی را با استفاده از تسهیلات مقاوم‌سازی بنیاد مسکن آغاز کردم ولی به علت نبود سیمان به نرخ دولتی، این طرح نیمه‌کاره مانده است.

وی گفت: با این که از سه ماه پیش پروانه ساختمانی را برای دریافت سیمان در اختیار کمیته سیمان بخش مرکزی قرار داده‌ام تاکنون موفق به‌دریافت حواله سیمان نشده‌ام.

یکی از اهالی روستای ابراهیم آباد که برای خرید سیمان دولتی به بخشدار مرکزی مراجعه کرده بود، گفت: از دو ماه پیش درخواست سیمان کرده ولی کمیته سیمان هنوز نتوانسته نیاز وی را که حدود ۵۰کیسه سیمان است، تامین کند. وی افزود: از یکسو سهمیه این شهرستان تکافوی نیاز منطقه را نمی‌کند و از سوی دیگر نحوه توزیع سیمان پارس‌آباد بر مشکلات افزوده است.

وی با انتقاد از نبود نظارت کافی بر نحوه توزیع سیمان گفت: برخی به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن هر اندازه که سیمان نیاز داشته باشند، تهیه می‌کنند ولی برخی دیگر برای دریافت سیمان ماه‌ها انتظار می‌کشند.

وی افزود: بنیاد مسکن، روستاییان را به نوسازی و مقاوم کردن اماکن مسکونی تشویق می‌کند ولی برای تهیه سیمان به قیمت دولتی (یعنی کیسه‌ای ۲۶‌هزار ریال) باید مراحل سختی را گذراند و این در حالی است که سیمان با نرخ آزاد ۷۰هزار ریال به وفور در بازار یافت می‌شود.

یک شهروند پارس‌آبادی نیز کمبود سیمان را از عوامل مهم گرانی مسکن ذکر کرد و گفت: به لحاظ شرایط خاص اقلیمی و آب و هوایی منطقه که در فصول خاصی از سال می‌توان اقدام به ساخت‌و‌ساز کرد، نبود سیمان موجب کندی و عدم‌پیشرفت کارهای ساختمانی شده است.

رییس بنیاد مسکن روستایی پارس‌آباد هم با انتقاد از کمبود شدید سیمان در این شهرستان گفت: هم‌اکنون برای ادامه عملیات ساختمانی و تکمیل بیش از ۲هزار و یک‌صد واحد مسکونی نیمه تمام در روستاهای منطقه که از محل اعتبارات و تسهیلات مقاوم‌سازی سال‌های ۸۴ و ۸۵ در دست احداث است به بیش از ۲۲هزار تن سیمان نیاز است.

موسی کامکار افزود: نبود سیمان و به تبع آن توقف و رکود فعالیت‌های ساختمانی در این واحدها موجب شده صاحبان این املاک نتوانند به‌موقع اقساط مراحل بعدی تسهیلات را از بانک‌های عامل دریافت کنند.

یکی از اعضای کمیته سیمان بخش مرکزی پارس‌آباد نیز گفت: در‌حال‌حاضر بیش از یک‌هزار و ۳۰۰پروانه ساختمانی روستایی در بخش مرکزی وجود دارد و علاوه بر این با حل اختلاف ۳۶ساله عشایر محدوده کشت و صنعت مغان و پارس با این دو شرکت به زودی حدود یک‌هزار و ۲۰۰پروانه ساخت مسکن برای عشایر منطقه صادر خواهد شد و در این صورت بر معضل کمبود سیمان در این شهرستان افزوده می‌شود.

حسن پایدار، سهمیه سیمان بخش مرکزی را ماهانه ۷۵۰تن ذکر کرد و افزود: هیچ تناسبی بین عرضه و تقاضا وجود ندارد و میزان نیاز به مراتب بیشتر است.