دولت انگلیس ساخت وسازبر روی زمین‌های عمومی را تجربه می‌کند
نیلوفر قدیری
در انگلیس دولت تصمیم دارد تا با حذف مالیات بر زمین، رونق و سرعتی به ساخت‌وساز خانه‌های جدید در این کشور ببخشد.

وزیر مسکن انگلیس هفته گذشته با تسلیم شدن در برابر فشار صنعت املاک و مستغلات و ساخت‌وساز در این کشور، اعلام کرد که مالیات بر ارزش افزوده زمین بعد از اعطای جواز ساخت و قبل از شروع ساخت‌وساز در آن حذف خواهد شد. این مالیات جنجالی مدتی بود که واکنش و مخالفت جدی صنایع ساختمانی را در انگلیس برانگیخته است. دولت انگلیس قرار است برای رونق بخشیدن به ساخت‌وساز در این کشور به جای مالیات بر ارزش زمین، سیستم تعرفه‌ها را طراحی و اعمال کند که به دامنه ساخت‌وساز وابسته است. این سیستم به سیستم مالیات بر اساس سقف شبیه است که در بسیاری از کشورها اعمال می‌شود و براساس آن بسته به تعداد طبقات و تراکم واحد خانه‌ای که در آن زمین ساخته می‌شود، مالیات برای آن وضع خواهد شد.
صاحبان صنایع ساخت‌وساز و املاک در انگلیس با ابراز خشنودی از این تصمیم دولت اعلام کردند که به این ترتیب روند ساخت‌وساز در انگلیس شتاب خواهد گرفت. اگر دولت آن چه را که می‌گوید انجام دهد، این سیستم ساده مالیات جای سیستم بروکراتیک قدیمی را خواهد گرفت. مدیر اجرایی شرکت لندسکیوریتی که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های املاک و ساخت‌وساز در انگلیس است در این باره می‌گوید که دولت با این کار جلوی یک فاجعه را در بازار مسکن گرفت. به گفته این مدیر و دیگر صاحبان صنعت ساخت‌وساز در انگلیس، وضع مالیات بر ارزش افزوده زمین مانعی بر سر راه ساختمان‌سازی بود، اما سیستم جدید مالیاتی هم قابل درک‌تر است و هم اجرای آن ساده‌تر صورت می‌گیرد. با اجرای سیستم جدید همچنین ساخت‌وساز زیرساخت‌های محلی هم رونق می‌گیرد.
دولت انگلیس مشغول جست‌وجو و بررسی راه‌هایی است تا به وسیله آن ارزش زمین بلافاصله بعد از شروع ساخت‌وساز در آن بالا برود. این سیستم به ویژه در مناطقی که به کمربند سبز اطراف شهرها معروف است باعث افزایش بهای زمین‌های قابل ساخت‌وساز تا 3‌میلیون پوند در هر جریب (4‌هزار متر مربع) خواهد شد. این سیستم جدید مالیات درواقع رقمی توافقی را میان شوراهای شهری و عوامل ساخت‌وساز برای زمین‌های مخصوص ساخت خانه رقم خواهد زد. این تسهیل و افزایش ارتباط میان شوراهای شهری و شرکت‌های ساختمانی باعث خشنودی عوامل ساخت‌وساز شده است. در سیستم قبلی مالیات زمین در انگلیس، شوراهای محلی و شهری، نقشی در تعیین قیمت زمین و هزینه ساخت‌وساز نداشتند.
دولت گوردون براون نخست‌وزیر انگلیس که در یک انتقال قدرت درون حزبی به جای تونی بلر نشسته است، از زمان به دست گرفتن قدرت، مسکن را در اولویت‌های خود قرار داده‌است. براون اعلام کرده که دولتش در سال ۴۰‌هزار خانه جدید خواهد ساخت. پارلمان انگلیس با غیرواقعی خواندن این برنامه از نخست وزیر خواست تا نحوه اجرای این برنامه و ساختن خانه‌های جدید را توضیح دهد. براون در توضیح برنامه خود سه طرح جدید را برای رونق ساخت‌وساز و تامین مسکن به پارلمان ارائه کرده‌است. در برنامه‌های دولت‌های گذشته در انگلیس قرار بود هر سال ۲۰۰‌هزار خانه جدید در این کشور ساخته شود، اما دولت براون اعلام کرده که ۴۰‌هزار خانه جدید به این رقم اضافه خواهد شد. نمایندگان پارلمان با اشاره به اینکه هنوز هدف قبلی دولت برای ساخت سالانه ۲۰۰‌هزار خانه محقق نشده، از دولت براون خواسته‌اند تا چگونگی ساخت ۴۰‌هزار خانه جدید را توضیح دهد. اگر هدف دولت از این برنامه به طور کامل محقق شود تا سال ۲۰۲۰، سالانه ۲۵۰‌هزار باب خانه جدید در انگلیس ساخته خواهد شد.
یکی از برنامه‌های دولت براون برای تحقق این هدف اعطای زمین‌های عمومی بیشتر به سازندگان خانه است. به همین منظور دولت در حال بررسی مکان‌ها و زمین‌هایی است که بتوان در آن 100‌هزار خانه جدید ساخت.
براون اعلام کرده که خانه‌سازی و مسکن اولویت ملی انگلیس است و این موضوع از بعد از جنگ جهانی دوم اولویت ملی بوده‌است.