یک کارشناس مسکن گفت: بازار رهن ثانویه مسکن سال‌هاست در دنیا اجرا می‌شود و باعث رونق در این بخش شده است. بیت‌ا... ستاریان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تاثیر ایجاد بازار رهن ثانویه در بهبود وضعیت فعلی مسکن، اظهار کرد: یکی از مشکلات ما در بخش مسکن، نیاز به نقدینگی برای تولید است و همیشه سازندگان ما با کمبود نقدینگی مشکل دارند.

وی افزود: از آنجا که برای حل بحران فعلی مسکن ‌باید حجم تولید را افزایش دهیم، یکی از مکانیزم‌های تزریق نقدینگی به بخش مسکن برای تولید بیشتر، بازار رهن ثانویه مسکن است که برای ایجاد و راه‌اندازی‌اش باید سازمان‌ها و سیستم‌های مربوط به آن طراحی شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ممکن است عده‌ای بگویند افزایش نقدینگی در بخش مسکن باعث افزایش قیمت آن می‌شود که این حرف درستی است، ولی نباید از این مساله که برای تولید و واقعی کردن قیمت مسکن به جذب نقدینگی نیاز داریم، غافل شد.

وی افزود: این منطقی نیست که برای کاهش قیمت مسکن، حجم نقدینگی را کاهش دهیم چراکه پول ایجاد شده در بازار رهن ثانویه بیشتر صرف بخش تولید می‌شود تا بخش‌های دیگر و در واقع برای عبور از بحران فعلی ناچاریم تولید محور باشیم و برنامه‌هایمان را بر طبق آن هدف‌گذاری کنیم.

ستاریان در پاسخ به این سوال که «آیا فروش اوراق بازار رهن ثانویه در بورس با نرخ ۱۷‌درصد، باعث رکود قیمت سهام شرکت‌های تولیدی و طرح‌های عمرانی دیگر می‌شود یا خیر؟» گفت: ما اگر به این قضیه، فرابخشی نگاه کنیم، می‌بینیم که این نقصان وجود دارد و ممکن است منجر به ضعف در بخش‌های دیگر اقتصاد شود، ولی با توجه به اینکه می‌خواهیم تولید را به بخش‌های بین‌المللی وصل کنیم نمی‌توانیم با این تحلیل‌ها مانع از ورود نقدینگی به بخش تولید مسکن که خودش در وضعیت بحرانی قرار دارد، شویم.

وی افزود: از طرفی نباید فراموش کنیم که با تولید و ایجاد رونق در بخش ساختمان، صنایع نیز رشد می‌یابند. به بیان دیگر بخش مسکن تخلیه‌کننده بخش‌های دیگر نیست، بلکه از طریق داده و ستانده‌هایی که بین بخش مسکن و دیگر بخش‌ها به وجود می‌آید، باعث رونق صنایع، بخش‌های خدماتی، حمل و نقل و ... می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران در پایان خاطرنشان کرد: بازار رهن ثانویه مسکن از طرح‌هایی است که سال‌ها است در دنیا اجرا می‌شود و نتایج آن مثبت بوده است و ما نیز باید از ایجاد و راه‌اندازی آن با سازوکار مشخص در کشور حمایت کنیم.