دولت به جای شمارش خانه‌های خالی نسبت به ساخت اقدام کند
گروه مسکن - الهام علاقه‌بندان: دولت بهتر است به جای آنکه وقت خود را صرف شمردن خانه‌های خالی ‌کند عزمش را بر ساخت‌و‌ساز جدی نماید، زیرا بیش از آنکه تعداد خانه‌های خالی که نمی‌توانیم صاحبانش را نسبت به اجاره دادن یا فروشش‌ مجبور کنیم مهم باشد، پاسخ به تقاضاهای موجود برای مسکن مهم‌تر به نظر می‌رسد.

این گفته اشرافی مدیرعامل شرکت ساختمانی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در پاسخ به سوال ما مبنی‌بر دلیل وجود این تعداد خانه‌ خالی در کشور است.
این گزارش حاکی است، مطابق آمارهای ارائه‌شده توسط رییس مرکز آمار در کل کشور حدود نیم میلیون خانه خالی وجود دارد. این در حالی است که با وجود نیاز سالانه 5/1میلیون خانه مسکونی برای پاسخ به تقاضاهای بالقوه مسکن، این میزان خانه خالی حداقل می‌تواند پاسخی برای یک سوم نیاز فعلی باشد.
با توجه به این امر سوال مهمی پیش‌رو کارشناسان اقتصادی قرار گرفته، مبنی‌بر اینکه مهم‌ترین انگیزه صاحبان ملک نسبت به خواب هزاران میلیارد تومان سرمایه خود چیست؟
در پاسخ به این سوال می‌توان گفت: وجود این میزان خانه خالی در کشور آن هم در زمان عدم‌تعادل عرضه و تقاضا به دو دلیل عمده می‌تواند باشد: یا انگیزه سرمایه‌گذاری مالک برای بالا رفتن ارزش افزوده ملکش جهت فروش و یا پایین بودن میزان سودآوری اجاره. اهمیت این موضوع ما را بر آن داشت تا ضمن مصاحبه با فعالان بخش مسکن، عمده‌ترین دلایل این امر را از نظر آنها جویا شویم.
دولت نمی‌تواند مردم را مجبور به اجاره دادن ملک کند
اشرافی، مدیرعامل شرکت ساختمانی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در گفت‌و‌گو با دنیای‌اقتصاد اظهار داشت: دولت نمی‌تواند صاحب‌خانه‌ای را که به صورت آزاد و توسط بخش‌خصوصی ساخته می‌شود را مجبور به اجاره‌دادن و یا فروش ملک خودش کند که بدین ترتیب از خواب سرمایه‌ جلوگیری کند.
وی اظهار داشت: صاحب‌خانه هیچ الزامی نسبت به اجاره دادن ملک خودش ندارد.
مدیرعامل شرکت ساختمانی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با بیان اینکه بخش‌خصوصی و صاحبان املاک مطابق میل و نیاز خود با اموال‌شان برخورد می‌کنند تصریح کرد: دولت نباید خودش را وارد این بحث کند و باید به جای شمارش تعداد خانه‌های خالی به دنبال ساخت‌و‌ساز باشد. اشرافی با تاکید بر اینکه دولت موظف است به نیاز مردم برای مالکیت خانه پاسخ دهد، گفت: از سوی دیگر این امکان وجود دارد که مردم سرمایه خود را در بانک‌ها به صورت راکد نگاه دارند تا بدین وسیله سود به دست بیاورند.
مدیرعامل شرکت ساختمانی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در تشریح انگیزه صاحب‌خانه‌ها نسبت به خالی گذاشتن خانه خود اظهار داشت: مهم‌ترین دلیل سرمایه‌گذاری و فروش در زمان افزایش قیمت است و بدین ترتیب مالک احتیاجی به گرفتن اجاره‌بها ندارد.
اشرافی با اشاره به خساراتی که به خانه بعد از واگذاری آن به صورت اجاره وارد می‌شود خاطرنشان کرد: اغلب مالکان با توجه به خساراتی که به ملک‌شان بعد از واگذاری‌اش از طریق اجاره وارد می‌شود، ترجیح می‌دهند خانه خود را خالی نگاه دارند.
وی با بیان اینکه ورود به این بحث اشتباه به نظر می‌رسد، تصریح کرد: دولت در صورتی می‌تواند مالکان را نسبت به اجاره دادن ملکشان ملزم کند که این خانه‌ها با امکانات دولت تولید شده باشد. اشرافی با اشاره به طرح وضع مالیات بر خانه‌های خالی جهت اجبار صاحبخانه‌ها نسبت به اجاره دادن ملک خود افزود: اجرای چنین طرحی موجب رفع اعتماد به حوزه مسکن می‌شود.
به گفته وی، دولت نباید در نقش دایه مهربان تراز مادر باشد و برای مردم تصمیم بگیرد که سرمایه خود را چه‌طور صرف کنند.
مدیرعامل شرکت ساختمانی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تصریح کرد: دولت باید به دنبال راه‌حلی برای افزایش ساخت مسکن باشد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر راهکارهای پاسخ به تقاضای موجود در بازار مسکن اظهار داشت: کسی که خانه خود را خالی نگاه داشته درصدد فروش ملک خود است از این رو جز با برقراری تعادل عرضه و تقاضا از طریق تسهیل راه‌های خانه‌دار شدن مردم راهی برای پاسخ به این نیازها وجود ندارد.
وی با اشاره به تمایلی که برای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن به دلیل ناامنی سایر بخش‌ها وجود دارد اظهار داشت: فراهم آوردن تعادل در سایر بخش‌های اقتصاد می‌تواند راه‌حلی برای خروج سرمایه‌ها از بازار مسکن و ورود آن به سایر بخش‌ها باشد.


عکس: احمد نادری


صاحبان ملک تعهدی نسبت به اجاره دادن ملک خود ندارند
محمدیوسف بداغی، مدیرامور فنی و تحقیقات مهندسی سازمان توسعه مسکن ایران در گفت‌وگوی اختصاصی با دنیای اقتصاد با اشاره به اینکه مهم‌ترین هدف از خالی نگاه داشتن خانه‌ها توسط صاحبان املاک، سرمایه‌گذاری است افزود: اغلب مالکان به ملک خود به عنوان کالایی نگاه می‌کنند که قیمت آن همواره در حال افزایش است. از این رو ترجیح می‌دهند با خالی نگاه داشتن ملک خود در زمان افزایش قیمت آن را به فروش برسانند.
مدیر امور فنی و تحقیقات سازمان توسعه مسکن ایران افزود: صاحبان ملک هیچ تعهدی نسبت به فروش و یا اجاره دادن خانه خود ندارند.
بداغی در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر سیاست‌های پولی دولت بر عدم تمایل مردم نسبت به اجاره دادن ملک‌شان گفت: با توجه به اینکه اقتصاد چون زنجیری به هم پیوسته است، هر سیاست جدیدی که در بدنه دولت اتخاذ شود، تاثیرش را در سایر بخش‌ها هر چند غیرمرتبط می‌بینیم.
مدیر امور فنی و تحقیقات مهندسی سازمان توسعه مسکن ایران با اشاره به برخی سیاست‌های غیرکارشناسی که در بخش مسکن تاثیر سویی برجای می‌گذارد، افزود: یکی از این تصمیمات غیرکارشناسی، امکان تشکیل تعاونی با ده نفر عضو است و بدین ترتیب سرمایه‌ها خورد شده و از بین می‌روند.
وی با تاکید بر اینکه کار ساخت باید به کارشناسان امر سپرده شود افزود: کار ساخت نباید به افراد فاقد صلاحیت سپرده شود.
مدیر امور فنی و تحقیقات مهندسی با اشاره به اینکه واگذاری تسهیلات مسیر درست را طی نکرده افزود: دولت اقدامات خوبی را طی سال‌جاری برای افزایش ساخت‌وسازها انجام داده است، اما متاسفانه به این دلیل که زمین‌هایی که برای ساخت و به صورت اجاره 99ساله واگذار می‌‌کند در خارج از شهرها واقع شده، نمی‌توان در انتظار تاثیر مثبتی بود. بداغی همچنین در خصوص راهکارهای دولت برای بازسازی بافت‌های فرسوده اظهار داشت: منکر وجود بافت‌های فرسوده نیستیم، اما بخش عمده‌ای از بافت‌های فرسوده شهرها به غیرمقاوم بودن آن مربوط می‌شود.
به گفته وی دولت باید تسهیلاتی را فراهم کند که ساکنان بافت‌های فرسوده را نسبت به بازسازی خانه‌های خود تشویق کند.