تامین سیمان، مشکل اصلی در تولید بتن آماده است
دبیر انجمن بتن ایران گفت: مشکل اصلی در تولید بتن آماده، تامین سیمان است؛ به طوری که بیش از آن که سیمان در اختیار تولیدکنندگان بتن قرار گیرد، در اختیار مصالح فروشان قرار می‌گیرد.

جاوید خطیبی در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: هم اکنون ۶۰درصد سیمان کشور از طریق مصالح‌فروشی‌ها توزیع می‌شود و فقط ۱۵درصد به تولید بتن استاندارد و ۲۰درصد نیز به پروژه‌های دولتی اختصاص می‌یابد.
وی اظهار کرد: فعالان عرصه بتن استاندارد آماده، مازاد نیاز خود را از بازار آزاد سیمان تامین می‌کنند.
وی میزان تولید سالانه سیمان را در کشور ۳۶میلیون تن عنوان کرد و گفت: ایران از نظر تولید سیمان در بین هفت کشور بزرگ تولیدکننده قرار دارد.
به گفته دبیر انجمن بتن ایران، وضعیت تولید سیمان در کشور از نطر کمی مطلوب است؛ اما از نظر کیفیت تولید بتن آماده، وضعیت مطلوبی ندارد؛ به طوری که ایران رتبه 61 را درمیان کشورهای جهان دارد.
وی اظهار کرد: برای توسعه صنعت بتن در کشور، برخی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها وارد این عرصه شده‌اند. همچنین تعدادی از فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی عمران هم‌اکنون در دانشگاه‌های معتبر جهان در مقطع دکتری تحصیل می‌کنند. همچنین برخی از این فارغ‌التحصیلان نیز در رشته نانوتکنولوژی و مسائل زیست محیطی بتن فعال هستند.
وی ادامه داد: استادان بین‌المللی از حضور فعال دانشجویان ایرانی در زمینه مطالعات بتن بسیار خرسند هستند.
خطیبی تصریح کرد: شاخه‌های مختلف دیگری در زمینه بتن از جمله صنایع سیمان، میلگرد، قالب‌سازی و الیاف فولادی باید در کشور فعال شوند. به گفته دبیر انجمن بتن ایران، از سال ۸۱استاندارد ملی بتن در کشور تدوین شد.
وی گفت: در حال حاضر، ۲۰۰موسسه اقتصادی در زمینه ساخت بتن آماده در کشور فعال هستند که بیش از ۵۰موسسه بتن آرمه در استان تهران فعال است.
اجباری شدن مصالح استاندارد
خطیبی سال ۸۵را سال بسیار خوبی برای تولید بتن کشور اعلام و اظهار کرد: سال گذشته شهرداری تهران مصوبه اجباری شدن تولید و توزیع مصالح استاندارد را اعلام کرد.
وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه میان شهرداری تهران و انجمن بتن ایران اضافه کرد: این تفاهم‌نامه مصرف بتن آماده استاندارد در ساخت و سازها را در مناطق ۲، ۵ و ۲۲ شهر تهران به صورت پایلوت اجباری کرد.
وی تاکید کرد: شهرداری تهران مصمم است در تمام شهر تهران از به کارگیری بتن غیراستاندارد جلوگیری کند. این الگو هم اکنون در شهر تهران شروع شده است و شهرهای قم و اصفهان نیز فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده‌اند.
دبیر انجمن بتن ایران، مشکل اساسی در مورد بتن آماده را نبود آمار دقیق در این خصوص ذکر کرد و گفت: متاسفانه استفاده از بتن آماده استاندارد در کلانشهرهای کشور هنوز به مرز ۵۰درصد نرسیده است.
وی ادامه داد: با وجود آنکه شهر کرج نزدیک به کلان‌شهر تهران است، اما میزان استفاده از بتن آماده استاندارد در ساخت و سازهای آن شهر کمتر از ۲۰درصد است.
خطیبی دلیل این امر را همه‌گیر نشدن استفاده از بتن استاندارد آماده و عدم توجه شهرداری‌ها به کیفیت مصالح عنوان کرد.
وی گفت: واقف نبودن مهندسان ناظر به کیفیت بتن، نداشتن پروانه استاندارد بتن و نظام نادرست توزیع سیمان از جمله مشکلات عدم استفاده از بتن استاندارد آماده است.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه صنعت ساختمان ۲۵درصد درآمد ناخالص ملی را به خود اختصاص می‌دهد، باید به ارتقای کیفیت مصالح تولید شده در این صنعت توجه بیشتری شود.
دبیر انجمن بتن ایران با تاکید بر نقش رسانه‌ها گفت: رسانه‌های جمعی کشور باید در جهت ارتقای فرهنگ استفاده از بتن استاندارد آماده در ساخت و سازها تلاش کنند و مطالبات مردم را در جهت استفاده از این گونه مصالح افزایش دهند.
آموزش استادی-شاگردی
وی یادآور شد: متاسفانه در زمینه بتن و تمام صنایع مربوط به آن به شکل سیستماتیک آموزش داده نمی‌شود و فعالان در این عرصه به طور عام به شیوه استاد-شاگردی این حرفه را آموخته‌اند.
خطیبی تاکید کرد: کسری مهارت یا عدم مهارت شاغلان در بخش ساختمان سبب شد که با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، انجمن بتن ایران سال گذشته برای برگزاری چهار دوره آموزشی، مربیان را در زمینه بتن از تمام استان های کشور فرا خواند و آنها را در موضوع یاد شده آموزش دهد.
وی ادامه داد: همچنین در تفاهمنامه‌ای که با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به امضا رسید، قرار شد یک‌هزار و ۲۰۰نفر از معماران تجربی، آموزش مهارت را در زمینه بتن کسب کنند که تاکنون ۲۸۰نفر از آنها این آموزش‌ها را فراگرفته‌اند.
وی گفت: متاسفانه مشتاقان به فعالیت در این رشته، به طور عام فقط علاقه‌مند به اخذ مدرک دانشگاهی در زمینه یادشده هستند، در صورتی که برای به کارگیری افراد در رشته ساختمان نیاز به یک مهندس و پنج نفر تکنسین است.
خطیبی افزود: در برخی از کشورها تجربه افراد تحصیل‌کرده نقش عمده‌ای در فعالیت آنها دارد، به طوری که این افراد برای انجام مشارکت در یک طرح باید چند سال در رشته خود مهارت کسب کنند.
وی تحصیل و تجربه را مکمل یکدیگر در زمینه ساخت‌وساز دانست و یادآور شد: افرادی که در رشته ساختمان فعالیت می‌کنند، باید درس بخوانند و کسانی که در زمینه یادشده درس می‌خوانند، باید کار کنند.
دبیر انجمن بتن ایران سپس گفت: هدف انجمن بتن ایران، آگاه‌سازی جامعه و دست اندرکاران صنعت ساخت وساز درکشور جهت توسعه استفاده از بتن استاندارد آماده در بناها است.
به گفته خطیبی، باتوجه به اینکه ایران در منطقه زلزله‌خیز قرار دارد، باید استفاده از بتن‌های استاندارد در ساخت و سازها مورد توجه قرار گیرد.
وی انجمن بتن ایران را یک نهاد مردمی(NGO) ذکر کرد و گفت: انجمن بتن ایران به عنوان یک نهاد مردمی می‌تواند در زمینه به‌کارگیری بتن آماده در ساخت و سازها دولت را یاری کند.
وی برنامه استراتژیک انجمن بتن ایران را هدایت ساخت و سازهای بتنی در کشور عنوان کرد و گفت: در این زمینه باید با شهرداری‌ها، استمرار جریان فعال دانشجویی درخصوص پژوهش درباره بتن و با موسسه استاندارد در زمینه ارتقای کیفیت بتن همکاری کرد.
وی نقش توسعه صنعت بتن را در ایجاد اشتغال بسیار بالا ذکر کرد و گفت: معماری، قالب بندی، مینیاتور کفسابی در ساختمان و مبلمان داخلی در زمینه بتن اشتغالزا است و می‌توان با توسعه این صنعت در کشور زمینه‌های شغلی بسیاری فراهم کرد.
وی تاکید کرد: مینیاتور بر بتن به افراد ماهر در این زمینه نیاز دارد و معماری بتن می‌تواند یک تا ۵/۱میلیون شغل در کشور ایجاد کند.
خطیبی با اشاره به عمر بتن در کشور گفت: متاسفانه در ایران هر ۲۵سال بناها را خراب می‌کنند، در حالی‌که ساختمان‌های بتنی تا ۱۰۰سال نیز می‌توانند عمر کنند.
به گفته وی، هم اکنون در کشورهای توسعه یافته برای عمر بناهای بتنی تا میزان یکهزار سال نیز صحبت می‌شود.
این عضو فعال انجمن بتن ایران در مورد کوتاه بودن عمر جدول‌های خیابانی در معابر عمومی کشور، گفت: نبود عمر مفید جدول‌های خیابانی به عدم مهارت در ساخت‌وساز جدول‌ها برمی‌گردد، اما هم‌اکنون با تلاش‌های انجام شده در شهرداری‌ها بیشتر جدول‌های خیابان‌ها با تضمین بلندمدت ساخته می‌شود.
همکاری مرکز تحقیقات شهرداری و انجمن بتن
وی از همکاری مرکز تحقیقات شهرداری و انجمن بتن ایران در زمینه ارتقای کیفیت بتن‌های آماده در جداول خیابان‌ها خبر داد و گفت: در این زمینه فعالیت ارزشمندی در حال انجام است.
خطیبی مشکل اساسی مطرح تاکنون را نبود شاخص در صنعت بتن عنوان کرد و گفت: خوشبختانه با مساعدت شهرداری و انجمن بتن این موضوع در حال پیگیری است و تلاش می‌شود با در نظر گرفتن شاخص‌های استاندارد این مشکل حل شود.
دبیر انجمن بتن ایران تاکید کرد: ساخت و ساز یک امر مجرد نیست و تمام نهادهای کشور باید در توسعه و ارتقای کیفیت آن مشارکت داشته باشند تا بتوان ساخت مسکن را با کیفیت مطلوبی دنبال کرد.
نوع سیمان تاثیر به سزایی در مقاومت سازه دارد
عضو هیات مدیره و دبیر انجمن بتن ایران گفت: تحقیقات روی نوع سیمان و کاربرد آن در ساخت و ساز مشخص کرد که به‌کاربردن نوع سیمان در ساخت بتن یا یک سازه تاثیر
به سزایی در مقاومت آن دارد.
مهندس جاوید خطیبی در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: مشکل اصلی سیمان‌های تولید داخل کشور، نداشتن رده مقاومتی آنان است، به این معنا که هر سیمان تولید شده بدون در نظر گرفتن میزان مقاومت برای هر کاری استفاده می‌شود.
به گفته‌وی سیمان‌هایی که درداخل کشور تولید می‌شوند، همه‌از استاندارد تعیین شده برخوردار هستند اما بدون توجه به در نظر گرفتن نوع و میزان مقاومت آنها، در موارد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.
به اعتقاد وی این امر باعث کاهش کیفیت و مقاومت بتن و سازه می‌شود.
این محقق بخش سیمان و بتن گفت: این در حالی است که در اکثر کشورهای خارجی برای هر نوع سازه یا بتنی ، سیمان مورد نیاز آن را با توجه به میزان مقاومتی که دارد استفاده می‌کنند.
وی با بیان اینکه ۶۰نوع سیمان در دنیا تولید می‌شود، اظهار کرد: در کشور ما حداقل ۱۰نوع آن تولید می‌شود اما در واقع مقاومت و نوع کاربرد آنها در ساخت و ساز یا تولید بتن در نظر گرفته نمی‌شود.
وی ادامه داد: در بیشتر کشورهای خارجی در کارخانه‌های تولید سیمان ، برای سیمان‌های تولید شده رده مقاومتی در نظر گرفته‌اند، در حالی که در کشور ما ۹۰درصد کارخانه‌ها از رده مقاومتی برای سیمان تولید شده برخوردار نیستند.
خطیبی تصریح کرد: در کشورهای خارجی چهار درجه مقاومتی ۵۲۵، ۴۲۵، ۳۲۵ و ۶۲۵کیلوگرم بر سانتی متر برای سیمان‌های تولید شده در نظر گرفته‌اند که هر کدام با هر مقاومتی در جای مشخص و قابل استفاده خود مصرف می‌شوند.
وی ادامه داد: به عنوان مثال سیمان با مقاومت ۳۲۵کیلوگرم برای تولید بتن مناسب نیست و جوابگوی نیاز کارهای بنایی است، حال اگر این سیمان در تولید بتن استفاده شود، بدون شک از مقاومت لازم برخوردار نخواهد بود. دبیر انجمن بتن ایران با تاکید بر اینکه سیمان‌های تولید داخل از کیفیت خوبی برخوردار هستند، گفت: با این‌حال کارخانه‌های سیمان باید به سمت تولید سیمان‌هایی با مقاومت بیشتر برای کارهای خاص پیش روند تا شاهد ساخت‌وسازی مقاوم در کشور باشیم.
وی در پایان تاکید کرد: برای داشتن ساختمان‌های مقاوم نیازمند برنامه‌ریزی در راستای دسته‌بندی کردن سیمان با میزان مقاومت مشخص و کاربرد معین هستیم.