برنامه میرحسین برای مسکن مهر

مسکن، اولویت برنامه‌های اقتصادی در «دولت امید»

میرحسین موسوی: رکود مسکن باید با ایجاد تحول در این بخش پایان بگیرد. فرید قدیری

«مسکن» به عنوان فصل مشترک مطالبات مردم در جریان سفر‌های استانی کاندیدا‌های ریاست جمهوری، باعث شده کاندیداها تاخیر در اعلام برنامه‌هایشان برای بخش مسکن را کنار گذاشته و در آستانه برگزاری انتخابات نسبت به این بخش از اقتصاد نیز توجه نشان دهند.

هفته گذشته اولین برنامه مسکن از طرف کاندیداها، توسط مهدی کروبی ارائه شد و حالا میرحسین موسوی نیز از سیاست‌های «دولت امید» رونمایی می‌کند.

میرحسین موسوی که خود را طراح دولت امید می‌داند، توسط مشاوران اقتصادی‌اش مطالعاتی درباره پروژه مسکن مهر انجام داده است.فرشاد مومنی، استاد دانشگاه و مشاور اقتصادی میرحسین در این باره به دنیای اقتصاد گفت: مطالعات ما نشان می‌دهد به مسکن مهر سه نقد اساسی وارد است که ما آنها را بررسی کرده‌ایم و برای رفع این نواقص نیز برنامه‌هایی تدوین کرده‌ایم.

میرحسین برای بازار مسکن چه سیاست‌هایی درنظر گرفته است؟

تقریباً همه مردم علاقه‌مند هستند بدانند بازار مسکن پس از انتخابات چگونه خواهد شد.

در این میان حدود ۲‌میلیون خانواری که از یک سال گذشته قرعه مسکن مهر به نامشان درآمده بیشتر از بقیه نگاه ۴ کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری را دنبال می‌کنند. شاید خیلی از این افراد نگران تعطیلی احتمالی این پروژه عظیم درصورت روی کار آمدن هرکدام از نامزدها باشند.

پیگیری تحولات مسکن درشرایط کنونی بازار، برای هر دو طیف سرمایه‌دار و کم‌درآمد اهمیت پیدا کرده است. این روزها صاحبان ملک به دلیل رکود مسکن از فروش یا معاوضه دست کشیده‌اند و درحاشیه بازار مسکن در کمین نشسته‌اند و از سویی دیگر متقاضیان خرید مسکن نیز فعلا به امید ارزانتر شدن مسکن انتظار می‌کشند.

دراین میان یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری هفته گذشته برنامه کامل خود را برای بخش مسکن اعلام کرد. در برنامه مهدی کروبی که دنیای اقتصاد چهارشنبه گذشته جزئیات آن را منتشر کرد، مسکن مهر محلی نداشت و البته کروبی در این باره تاکید کرده است که پروژه مسکن مهر را به محض تشکیل دولت تعطیل نخواهد کرد. وی گفته است قبل از هرگونه تغییر در مسکن مهر نواقص یا مزایای احتمالی طرح را بررسی خواهد کرد و بعد از آن، درباره عاقبت طرح تصمیم خواهد گرفت.

کروبی بنا دارد از بافت‌های فرسوده استفاده مطلوب کند. وی همچنین یکی از برنامه‌های دولت اصلاحات را در بخش مسکن که مسکن استیجاری است، مورد توجه قرار داده و آن را جزو اولویت‌های دولت خود عنوان کرده است.

اما این‌ بار میرحسین موسوی نیز نحوه مقابله با بحران مسکن در ایران را درصورتی که رییس‌جمهور شود، تشریح کرده است.

میرحسین در ابتدا بحث مسکن مهر را پیش کشیده و با احتیاط خاصی نسبت به این طرح ابتکاری دولت هشتم موضع‌گیری کرده است.

میرحسین موسوی اگرچه در روزهای ابتدایی تبلیغاتش برای انتخابات، گفته بود مسکن مهر را ادامه خواهد داد، اما به تازگی اعلام کرده قصد دارد در مسیر مسکن مهر اصلاحاتی ایجاد کند و سپس این پروژه ملی را تا حصول نتیجه ادامه خواهد داد.این کاندیدای ریاست جمهوری براین عقیده است که داشتن مسکن متناسب با نیاز حق هر فرد و خانواده ایرانی است و دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنها که نیازمندترند به خصوص روستا‌نشینان و کارگران، زمینه اجرای این اصل را فراهم کند.

به گزارش دنیای اقتصاد بخش مسکن در برنامه اقتصادی «دولت امید» به عنوان اولویت نخست تامین نیازهای اساسی مردم و خروج از رکود کنونی برگزیده شده است.

میرحسین موسوی که اسم دولتش را دولت امید نامیده است، تحول در بخش مسکن را یک ضرورت مضاعف در شرایط رکود کنونی می‌داند و می‌گوید: در شرایط کنونی که قیمت نفت کاهش پیدا کرده است، ارزبری اندک از مزیت‌های بزرگ این بخش محسوب می‌شود که باید به نحو مطلوب از آن استفاده شود.

براساس این گزارش مشاوران اقتصادی میرحسین موسوی ۹ محور برای ایجاد تحول در بخش مسکن درنظر گرفته‌اند که اجرای آن را به عنوان سیاست موثر به دولت امید پیشنهاد کرده‌اند. متن این ۹ محور به شرح زیر است:

- تامین مسکن کارگران، فرهنگیان و کارمندان دولت

- اختصاص مالیات بر مستغلات و املاک برای نوسازی شهرها

- تصحیح در مسیر طرح مسکن مهر و اجرای صحیح آن تا رسیدن به نتیجه

- استفاده از ظرفیت خالی شهرهای جدید

- ارتقای شرایط زیستی در سکونتگاه‌های غیررسمی به همراه اتخاذ سیاست‌های مناسب برای جلوگیری از رشد این مناطق

- ایجاد صندوق اعتباری برای تامین یا بهسازی مسکن

- کارآمد سازی نظام تامین مالی مسکن و رشد ابزارهای مالی

- سیاست‌های با ثبات اقتصادی و هم‌پیوند با رشد پایدار بخش مسکن

- ایجاد ثبات در جریان تولید مسکن