فرید قدیری
ایرادات مجلس به کد رهگیری را بلافاصله اصلاح می‌کنیم
اجازه عبور از کدرهگیری ندارند
بارها گفتیم که این طرح عظیم ملی نیاز به کار کارشناسی گسترده‌ای دارد

از سوی مدیر پروژه ساماندهی املاک در وزارت بازرگانی
نتایج ۵ ماه ساماندهی بازار مسکن تشریح شد
ایرادات مجلس به کد رهگیری را بلافاصله اصلاح می‌کنیم

مدیر پروژه ساماندهی املاک و مستغلات در وزارت بازرگانی با اشاره به عزم دولت برای ساماندهی بنگاه‌های املاک گفت‌: با توجه به اینکه ساماندهی بازار مسکن بر اساس تصمیمات کارگروه مسکن از اواخر سال گذشته آغاز شده و یک پروژه ملی است، لذا احتیاج به هماهنگی‌ها و بسترسازی‌هایی دارد که در نهایت پس از رفع ایرادات و نواقص احتمالی این پروژه با سرعت پیش خواهد رفت.
محمدرضا اعوانی در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد درباره برگشت لایحه ساماندهی مسکن از سوی مجلس گفت: کل لایحه مشکل خاصی ندارد و دولت در کمترین زمان ممکن نسبت به رفع ایرادهای مطرح شده اقدام خواهد کرد. اعوانی در تشریح نتایج 5 ماه اجرای طرح ساماندهی املاک و مستغلات در کشور گفت: در این مدت با اجرای سخت‌گیرانه این طرح 62هزار مشاور املاک به عضویت سامانه ثبت هوشمند معاملات مسکن درآمدند و بیش از 100‌هزار بنگاه فاقد پروانه که در سوداگری مسکن در سال‌های 85 و 86 نقش داشتند، از گردونه فعالیت در بازار مسکن خارج شدند.
اعوانی تصریح کرد: به موجب قانون تسهیل معاملات مسکن که در سال ۸۴ در مجلس تصویب شد، متعاملین مسکن نیازی به دریافت مفاصا حساب مالیاتی نداشتند اما یک سال بعد از اجرای این قانون مشخص شد تسهیل در معاملات باعث شده سوداگری مسکن و در نتیجه افزایش حباب‌گونه قیمت مسکن تشدید شود. به همین دلیل دولت نهم در یک اقدام فراگیر تصمیم گرفت برای ساماندهی معاملات مسکن و کنترل بازار، طرح ثبت معاملات با کد رهگیری را به اجرا گذارد.
مدیر طرح ساماندهی املاک و مستغلات کشور در وزارت بازرگانی گفت : در حال حاضر بعد از جهش وحشتناک قیمت مسکن در سال 85 که امنیت ملی را داشت به خطر می‌انداخت، بازار مسکن آرام شده است و این اتفاق مرهون اجرای طرح ساماندهی املاک و مستغلات است.
این مقام وزارت بازرگانی در ادامه گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد آخرین گلوگاه در اجرای طرح دولت را دفاتر ثبت اسناد عنوان کرد و گفت: با توجه به موافقت و استقبال رییس قوه قضائیه با سامانه ثبت هوشمند معاملات مسکن، دفاتر ثبت اسناد نیز در نهایت با این سامانه لینک می‌شوند.
اعوانی افزود: رییس قوه قضائیه این اقدام دولت را در راستای بهداشت قضایی توصیف کرده‌اند و طبیعی است که تلاش دولت برای کنترل بازار مسکن از طریق سامانه سراسری حق طبیعی دولت است.

هشدار رییس اتحادیه مشاوران املاک
بنگاه‌های مسکن اجازه عبور از کدرهگیری ندارند
قلی‌خسروی: مجلس با اصل موضوع ساماندهی معاملات مسکن مخالفتی ندارد

مقام ارشد ناظر بر فعالیت بنگاه‌های املاک از تداوم ثبت معاملات مسکن از طریق کدرهگیری خبر داد.
نمایندگان مجلس اخیرا با بخشی از طرح ساماندهی بازار مسکن مخالفت کرده‌ و آیین‌نامه مربوط به «ثبت معاملات ملکی در سامانه تحت کنترل دولت» را برای اصلاح به دولت ارجاع داده‌اند.
اما رییس اتحادیه مشاوران املاک در این باره به دنیای اقتصاد گفت: برگشت این آیین‌نامه نباید بهانه‌ای برای عبور بنگاه‌های مسکن از کدرهگیری شود.
مصطفی قلی خسروی به کلیه مشاوران املاک هشدار داد: هرگونه تخطی از مصوبه دولت پیگرد قانونی دارد و همه بنگاه‌ها موظف هستند، قراردادهای خرید و فروش مسکن را در «سامانه مدیریت املاک و مستغلات» ثبت کنند و برای هر کدام از آنها یک کدرهگیری اختصاص دهند.
خسروی با اشاره به مخالفت مجلس با آیین نامه کدرهگیری تصریح کرد: نمایندگان مجلس با اصل موضوع ساماندهی معاملات در بازار مسکن مخالفتی ندارند و ایرادی که آنها به طرح کدرهگیری گرفته‌اند نیز قابل اصلاح است.
رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران افزود: برگشت آیین نامه دولت به معنی مخالفت با اصل موضوع نیست، بلکه به این معنی است که قوه مقننه خواستار اصلاح بخش‌هایی از این آیین نامه است.
این مقام ارشد بنگاه‌های مسکن تاکید کرد: دولت به هرجهت راهکارهایی برای اصلاح ایراداتی که مجلس به طرح گرفته تدوین می‌کند تا برخی موانع برسر اجرای این طرح ملی در بازار مسکن هر چه زودتر رفع شود.
رییس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش‌از ۹۰درصد بنگاه‌های مسکن به عضویت سامانه مدیریت املاک و مستغلات درآمده‌اند و آموزش‌های لازم برای نحوه عقد قرارداد با کدرهگیری به آنها داده شده است، گفت: تمام مشاورین املاک سراسر کشور تابع قانون نظام صنفی هستند و طبق این قانون بالاترین مرجع تصمیم‌گیر در حوزه فعالیت بنگاه‌های املاک «هیات عالی نظارت» است، بنابراین تا زمانی که این هیات دستور توقف صدور کد رهگیری در معاملات مسکن را صادر نکند شیوه کنونی در روند معاملات ادامه دارد.
خسروی در عین حال خاطرنشان کرد : ایرادی که مجلس به آیین‌نامه کد رهگیری وارد کرده، مربوط به تکالیف جدید محضرداران است و احتمال دارد در اصلاح آیین‌نامه مواردی گنجانده شود تا دفاتر اسناد رسمی نیز بتوانند همچون بنگاه‌ها برای قراردادهای ملکی کدرهگیری صادر کنند.
وی افزود: به هر حال برخی محضرداران نسبت به طرح کد رهگیری توجیه نیستند، اما برخی دیگر از آنها به صراحت اعلام کرده‌اند حاضر به همه نوع همکاری با دولت جهت ساماندهی بازار مسکن هستند و ما حتی از تعدادی محضردار نامه داریم که آمادگی‌شان را برای اعمال کدرهگیری در معاملات مسکن اعلام کرده‌اند.

رییس کانون سردفتران
هیچ دفترخانه‌ای به سامانه ثبت معاملات مسکن متصل نیست
بارها گفتیم که این طرح عظیم ملی نیاز به کار کارشناسی گسترده‌ای دارد

رییس کانون سردفتران و دفتریاران کشور نیز گفت: عامل اصلی عدم اجرای کد رهگیری در دفاتر اسناد رسمی مجهز نکردن این دفاتر به سامانه ثبت اسناد معاملات املاک و مستغلات توسط وزارت بازرگانی است.
محمد رضا دشتی اردکانی در گفت‌وگو با ایلنا درباره سامانه کد رهگیری افزود: بر اساس ماده ۳ از لایحه سامانه املاک‌ و مستغلات کشور در خصوص تشکیل سامانه املاک و مستغلات وزارت بازرگانی مکلف شده حداکثر تا پایان دی ماه سال ۸۷، سامانه ثبت معاملات املاک که جزو سامانه املاک مذکور در بند یک این لایحه است، را تشکیل و نسبت به اتصال تمامی دفاتر مشاورین املاک دارای پروانه کسب و دفاتر اسناد رسمی به بانک اطلاعاتی مذکور اقدام نماید. به گونه‌ای که امکان اختصاص کد رهگیری به معاملات املاک و مستغلات برای آنها فراهم شود.
رییس کانون سردفتران و دفتریاران کشور تصریح کرد: اما تاکنون حتی یک دفترخانه در سراسر کشور به این سامانه مجهز نشده است و وزارت بازرگانی در این زمینه کاری انجام نداده است.
وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح نیاز به کار کارشناسی داشت گفت: بارها گفتیم که این طرح عظیم ملی نیاز به کار کارشناسی گسترده‌ای دارد و کانون سردفتران با اعلام آمادگی در این زمینه، طی جلساتی با مدیر راهبر انفورماتیک وزارت بازرگانی بر این موضوع تاکید کردند.